Normele de bun simt impun ca orice constructie sa aiba nu doar autorizatii (care sa dovedeasca faptul ca nu traim in jungla si facem orice ne taie capul, cu riscul ca a doua zi sa se prabuseasca tavanul de exemplu), dar sa fie respectate si anumite linii care tin de specificul arhitectural al zonei.

Adica, daca esti la malul marii, pare de-a dreptul aiurea sa fortezi nota cu niste constructii maramuresene sau este de-a dreptul inestetic si periculos sa contruiesti case langa case, fara a pastra o minima distanta, de altfel stabilita prin lege. Toate acestea, insa, par sa nu aiba ecoul scontat la nivelul consiliilor locale din judetul Constanta.

Cel putin aceasta sustine seful Inspectoratului de Stat in Constructii Constanta, Niculae Ciocanel, care dezaproba modul haotic de atribuire a terenurilor pentru construirea de imobile pe raza judetului Constanta.

De asemenea, potrivit lui Niculae Ciocanel, toate acestea se petrec pentru ca localitatile constantene „uita" sa isi reactualizeze Planurile Urbanistice Generale (PUG), respectiv Planurile Urbanistice de Detaliu (PUD). „Majoritatea consiliilor locale si primariile din judetul Constanta nu au nici un PUG al localitatilor.

Potrivit normelor legislative in vigoare, PUG-urile trebuie actualizate o data la 5-10 ani. De exemplu, municipiul Constanta nu are un PUG actualizat de dinainte de primarul Gheorghe Mihaiesi, adica are un PUG vechi de 10 ani", a declarat Niculae Ciocanel.

Tot din punctul acestuia de vedere, ceea ce se petrece in cartierul Palas este o consecinta a indisciplinei autoritatilor locale care au atribuit loturi de teren prea mici fata de cerintele de bun simt. „Oamenii de acolo si-au construit casa langa casa. Unde sa mai planteze si un pom, daca ei stau acoperis in acoperis? Arata si urat, dar este si periculos.

In cazul unui incendiu la o casa, focul se poate extinde rapid si la celelalte", a mai apreciat seful Inspectoratului. Pe langa toate aceste probleme, Constanta va avea mari probleme in 2007, in ceea ce priveste titulatura de statiune, dupa cum declara Niculae Ciocanel.

„Mamaia, ca sa isi pastreze titulatura de statiune, trebuie sa demonstreze ca poate sa ofere 16,73 metri patrati pentru fiecare turist. Or, in ritmul in care am vazut eu ca se tot construieste, punem in pericol titulatura de statiune. Ar fi pacat. Pentru Eforie, din pacate, este prea tarziu.

Au fost atribuiri iresponsabile de terenuri in trecut, s-a incercat si in aceasta legislatura sa se dea un sfert din parcul din Eforie, unde este statuia lui Ioan Movila, dar proiectul a fost, pana la urma, respins", sustine seful Inspectoratului in Constructii.

Constructii fara avize si acord de mediu

In acest tablou al nerespectarii normelor impuse de lege, dar si de constiinta fiecaruia, alaturi de cetatenii simpli care incearca sa mai castige un metru de locuinta, pe un teren mult prea mic, nici investitorii nu se poate spune ca sunt „curati lacrima" din punctul de vedere fie al amplasarii constructiilor in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea, fie al autorizatiilor

care, in unele cazuri, lipsesc cu desavarsire. Potrivit Inspectoratului in Constructii, la nivelul Constantei, numai anul trecut au fost depistate 581 de deficiente ale cladirilor in executie sau finalizate, apartinand unor investitori, 300 de deficiente fiind la capitolul proiectare.

„In cele 300 de cazuri s-a dispus ca proiectantii sa refaca proiectele si sa dea dispozitii santierelor aflate in lucru de remediere a situatiilor", a declarat Niculae Ciocanel. Insa, neajunsurile raportate de Inspectoratul in Constructii, si care s-au „lasat" cu amenzi, respectiv cu indreptarea erorilor, nu se opresc aici.

Pe langa greseli de proiectare a constructiilor, nu putine au fost cazurile in care investitorii, respectiv executantii anumitor amplasamente, nu aveau, asa cum cere legea, toate avizele de la diferite institutii. Este si cazul Metro 2, care, anul trecut, in momentul construirii, a demarat lucrarile fara a detine toate avizele necesare.

Situatia a fost, intre timp, remediata, mai ramane insa de vazut cum se va descurca Metro cu revendicarea terenului pe care se afla. La fel ca si Metro 2, dar de aceasta data in cursul acestui an, intre Metro 2 si Praktiker se mai construieste un hipermarket.

Concurenta este binevenita, numai ca Real Constanta, caci asa se va chema marketul, nu are, in acest moment, decat o autorizatie de imprejmuire si de organizare santier.

Insa, dupa cate a constatat Inspectoratul in Constructii, Real Constanta va trebui, daca tot a inceput constructia la platforma de piatra (fundatia cladirii), sa isi ia si autorizatiile de rigoare, pentru ca, asa cum a demonstrat si amenda recent „incasata" de la Garda Nationala de Mediu, nu le are.

Mai exact, hipermarketul este construit de o firma din Caras Severin, firma amendata zilele trecute pentru ca nu avea acord de mediu.