Cel mai important punct pe care si l-a propus Marius Nicoara, inainte de castigarea alegerilor, se referea la abordarea unei deschideri masive spre investitii.

“Munca mea si a viitorilor consilieri judeteni din echipa Aliantei DA se va concentra cu prioritate asupra atragerii de investitii, europene, dar si cu capital romanesc, publice, sau private”, sustinea Nicoara la momentul respectiv.

Acesta a explicat ca investitiile vor avea un dublu efect, atat pentru modernizarea structurii, cat si pentru crearea a noi locuri de munca pe piata clujeana.

Un alt plan pe care si-l propunea Nicoara avea ca scop castigarea mai multor proiecte cu finantare din partea Uniunii Europene, o redistribuire mai coerenta a sumelor defalcate de Guvern, avand in vedere ca acestea influenteaza dezvoltarea localitatilor din judet, precum si o mai buna gestionare a regiilor si societatilor aflate in patrimoniul CJ, ce contribuie la dezvoltarea economiei clujene.

“Programe pentru dezvoltarea turismului” - a constituit, de asemenea, un punct important pe lista electorala a presedintelui CJ. La jumatate de drum, Nicoara pare sa fie multumit de echipa sa, desi recunoaste ca nu i-a iesit tot ceea ce si-a propus. La capitolul realizari, acesta lauda, in primul rand, partea de investitii, chiar daca si aici era loc de mai bine.

Cel mai bun lucru, considera presedintele CJ, este contractul semnat cu societatea americana Emerson, unul dintre cei mai puternici investitori din Romania, dar si contractul semnat cu societatea germana Ruwel, care a decis sa-si prelungeasca cu mult investitia din parcul industrial Tetarom. De altfel, Nicoara se arata multumit de toate societatile care au ocupat un spatiu in acest parc.

In acest sens, Nicoara a mai amintit si de asocierea cu Consiliul Local Floresti, care pune la bataie 120 de hectare de teren pentru realizarea celui de-al treilea parc industrial, ce ar urma sa fie ocupat tot de jucatori economici influenti pe piata internationala.

Acesta nu uita sa mai aminteasca despre imbunatatirile aduse Aeroportului International Cluj Napoca, sau despre racordul la retelele de apa si canal a mai multor localitati clujene, nici de proiectele de dezvoltare a turismului in zonele de munte, si mai ales despre programul de reabilitare a unor drumuri judetene.

Pentru sau impotriva investitiilor

Ca presedintele CJ, Marius Nicoara a reusit mai mult decat altii care au administrat judetul in vremurile lor, este, probabil, o certitudine. Insa, la fel ca predecesorii sai, acesta nu a reusit sa aplaneze in totalitate suspiciunile cu privire la modul in care a desfasurat anumite proiecte, fie ele de investitii sau de alta natura.

Nici vesnicele “balbaieli” ale functionarilor din subordinea lui Nicoara nu au fost eliminate si, cu atat mai putin, disputele dintre consilierii judeteni sau nemultumirile unora dintre acestia in ce priveste comunicarea pe care au avut-o cu presedintele lor.

Prima investitie initiata de Nicoara pe unul dintre cele mai ravnite terenuri din Cluj Napoca - Parcul Est - a adus si primul proces care s-ar putea incheia nu tocmai favorabil pentru institutia pe care o conduce.

Mizand pe impactul electoral pe care il va crea complexul de tip mall - pentru ca despre aceasta investitie este vorba - Nicoara evita sa-si asume direct responsabilitatea pentru procesul intentat de una dintre firmele nemultumite de desfasurarea licitatiei.

Si tot o astfel de investitie, chiar daca de o anvergura mult mai mica, a mai pricopsit institutia cu un inca un proces caruia presedintele CJ de asemenea evita sa-i acorde importanta. Este vorba despre un teren din zona Spitalului de Neurochirurgie, scos la licitatie in vederea realizarii unui centru de imagistica.

Contestatia in instanta a facut-o din nou una dintre firmele nemultumite de desfasurarea licitatiei.

Proiecte amanate - investitii in stand-by

Tot la categoria licitatii nereusite trebuie incadrat si terenul de 4.000 mp din zona Spitalului de Pneumoftiziologie “Leon Daniello” de pe strada Victor Babes, castigat de firma Nisco Invest. Reprezentantii acestei firme si-au luat angajamentul ca vor realiza un parking, plus alte unitati alimentare, imediat ce vor obtine autorizatia de construire.

Termenele pentru demararea lucrarilor prevazute in contractul semnat cu CJ nu au fost respectate in nici un fel. Asa se face ca, la mai bine de sase luni de cand s-a incheiat licitatia, Nisco nu a obtinut nici macar autorizatia de construire.

Un proiect important al presedintelui Nicoara, prevazut si in strategia de dezvoltare a Clujului, era centura de ocolire a municipiului pe ruta Turda - Valcele - Apahida - Dezmir, pentru care numai studiul de fezabilitate a costat zeci de mii de euro.

In timp ce Nicoara mai spera inca sa prinda niste bani europeni pentru realizarea acestui drum, primarul Boc a rezolvat deja cu Ministerul de Transporturi sa sustina un proiect pentru aceeasi ruta, care, paradoxal, desi, mai scump, pare sa aiba sanse de reusita.

Banii pentru realizarea variantei ocolitoare promovate de Boc au fost deja virati catre Cluj, astfel incat lucrarile pentru acest an cat si exproprierile de teren necesare, dupa caz, vor fi acoperite. Un alt proiect in stand-by este cel al modernizarii stadionului municipal.

Daca initial, presedintele CJ, Marius Nicoara, si-a aratat intentia de a demola vechea baza sportiva si de a scoate la vanzare terenul pentru a putea construi cu banii obtinuti o arena noua undeva la marginea orasului, lucrurile au luat o cu totul alta turnura pe parcurs.

Motivul inconsecventei prese-dintelui se leaga, in primul rand, de piedicile care i s-au pus acestuia in ce priveste preluarea terenului de la Valea Garbaului din proprietatea Armatei, pe care intentiona, de fapt, sa construiasca noua arena.

Intre timp s-au perindat mai multi investitori pe la usa CJ dornici sa negocieze pentru constructia unui stadion european la Cluj, insa, din pacate, presedintele nu are ce oferi la schimb, ca atare acest proiect mai continua sa ramana un timp in “pregatire”.

Se inteleg edilii?!

Un sediu pentru Filarmonica este cea mai stringenta problema cu care se confrunta nu doar Consiliul Judetean, ci si municipalitatea. Nicoara spune ca Boc i-a promis ca se va implica si ca vor reusi sa rezolve aceasta grava problema a clujenilor.

Desi s-au aratat in decursul timpului mai multe posibilitati pentru solutionarea acestei probleme, ele au fost eliminate, rand pe rand, de executiv, pe diverse motive. Terenul de pe Calea Turzii numarul 2-14, numai bun de valorificat, a fost, la un moment dat, propus pentru ridicarea unui sediu care sa gazduiasca Filarmonica. Aceasta varianta a picat si cu ea, rand pe rand, toate celelalte.

In prezent, se pare ca exista posibilitatea ca Primaria (Consiliul Local) sa faca un schimb de imobile cu TVR Cluj, astfel incat sa obtina cladirea vechiului cazinou, in care sa poata activa Filarmonica Transilvania. Nicoara spune ca s-a inteles cu Boc si ca acest lucru este ca si rezolvat. Ramane sa vedem daca asa va fi, pana la final de mandat.

Despre cooperarea dintre cei doi edili ai Clujului nu sunt multe de spus. Cand e vorba de imagine, acestia nu se sfiesc sa se afiseze impreuna, insa, cand se pune problema unei sustineri dezinteresate, astfel de lucruri se intampla mai greu.

Iar situatia poate fi explicabila intr-un fel, daca avem in vedere ca, la urmatoarele alegeri, se va contabiliza ce a facut fiecare lider in parte si nicidecum ce au facut impreuna. De aici si goana celor doi sefi ai Aliantei de a realiza cat mai mult si pe cont propriu.

Strategiile nu mai sunt la moda

Nu mai are vreun rost sa amintim de acele proiecte esec preluate din perioada PSD, ca de pilda locuintele ANL, sau de modul in care acest partid a lasat mostenire actualei administratii judetene niste regii si societati falimentare, pentru ca, oricum, nu-si mai asuma nimeni responsabilitatea pentru ce s-a intamplat, iar electoratul, la randul sau, a si uitat de ele.

Ceea ce va puncta insa cu siguranta electoratul se refera la realizarile sau nerealizarile executivului. Este interesant ca CJ a elaborat o strategie de dezvoltare a judetului, extrem de consistenta, insa mai putin credibila, avand in vedere ca punctele prioritare sunt multe si parca imposibil de finalizat pe perioada unui singur mandat.

Toate proiectele enumerate, plus multe altele, incubatoare de afaceri, variante de ocolire, reabilitare drumuri, au fost structurate si detaliate in aceasta strategie. Nicoara a tinut sa precizeze ca, pentru elaborarea acesteia, a fost nevoie de aportul tuturor reprezentantilor partidelor din Cluj.

Numai ca, in aceeasi maniera, obiectivele prioritare desemnate in aceasta strategie au mai fost propuse si de catre social democrati pe vremea cand Serban Gratian era presedinte al CJ, si tot fara folos. Amintim, asadar, ca nu mai este timp de pierdut si ca numerotarea inversa a inceput.

Relatiile cu consilierii

S-a dovedit a fi un bun negociator

Consiliul Judetean Cluj s-a constituit in dimineata zilei de 23 iunie 2004. In noaptea ce a precedat sedinta de constituire, s-au purtat negocieri pana aproape de dimineta, intre UDMR si Alianta, pe de o parte, si UDMR si PSD, pe de alta parte. In cele din urma, oferta Aliantei a fost mai substantiala: ambele posturi de vicepresedinte al CJ si un post de viceprimar.

In dimineata sedintei, viitorii consilieri judeteni vorbeau de “marea tradare” a UDMR, aluzie la un slogan din campanie pentru primarie a lui Ioan Rus: “marea impacare”.

Intr-adevar, toti cei opt consilieri ai UDMR au votat alaturi de cei 12 ai Aliantei pentru alegerea lui Marius Nicoara in fotoliul de presedinte al CJ. Chiar si de la PRM au votat pentru Nicoara trei din cei opt consilieri, actualul presedinte castigand in fata contracandidatului de la PSD, Vasile Soporan, cu scorul de 23 la 14.

Vicepresedinti ai lui Nicoara, in urma intelegerii, au fost alesi Kerekes Sandor si Palfi-Mozes Zoltan. Pe parcursul primei jumatati de mandat, Nicoara s-a dovedit a fi nu doar un bun negociator in afaceri, lume din care provine, dar si in relatia cu consilierii judeteni. ZIUA de Cluj i-a chestionat pe cativa, mai reprezentativi pentru grupurile din care fac parte.

Canta : “Colaborare cu sincope”

Consilierul judetean PSD Dan Canta, cunoscut pentru aciditatea replicilor in sedintele deliberativului clujean, a caracterizat, pentru ZIUA de Cluj, colaborarea cu executivul si cu presedintele Marius Nicoara drept una “cu sincope”.

“Cu sincope, in sensul ca acolo unde proiectele erau corecte le sprijineam fara nici un fel de retinere”, spune Canta, fost subprefect in mandatul trecut. Drept exemplu, consilierul PSD a prezentat problema stramutarii stadionului “Ion Moina”.

“Este un proiect liberal, pe care l-am sustinut si noi, chiar daca a venit din partea lor, pentru ca era un proiect corect si de mare interes pentru clujeni. Si noi, la acea vreme, am considerat ca un stadion modern trebuie facut la marginea orasului”, spune Canta. Pe de alta parte, consilierul spune ca la “proiectele care nu i s-au parut in regula, ne-am opus”.

“O lupta mare am dat pentru ca activele Consiliului Judetean sa nu fie instrainate, asa cum au propus liberalii, fie ca e vorba de “Clujana”, ori de Parcul Est. In mandatul trecut, ministrul Ioan Rus s-a zbatut sa transfere “Clujana” in patrimoniul CJ pentru a nu se pierde marca, iar acum se doreste instrainarea activelor”, spune Canta.

Consilierul PSD este de parere ca, din contra, “patrimoniul trebuie intregit”, dupa modelul UBB. “Domnul Marga a facut din Universitate una dintre cele mai puternice si pe baza patrimoniului pe care l-a inmultit incontinuu”, considera Canta. Chiar daca au trecut doi ani de la constituirea CJ, Canta este la fel de suparat pe colegii de la UDMR.

“Chiar daca noi am castigat alegerile, UDMR a tradat si a batut palma cu Alianta ca sa-si urmareasca doar propriul interes”, si-a varsat amarul Dan Canta.

Matis: “Colaborare buna cu tot executivul”

Liderul grupului UDMR din CJ este fostul deputat Matis Jeno. “Am colaborat bine si cu presedintele Marius Nicoara si cu vicepresedintii, cu atat mai mult cu cat sunt din grupul nostru. Dar nu numai cu dansii, ci si cu directorii din CJ”, apreciaza Matis, care a adaugat ca a “avut si pareri divergente, dar acest lucru este firesc in democratie”.

Matis ne-a precizat ca au fost cazuri cand grupul UDMR a votat impotriva unor proiecte propuse de Marius Nicoara. “Am votat impotriva asocierii cu Iulius Mall, de exemplu. Am avut motivele mele”, a incheiat, criptic, Matis Jeno.

Morosan: “Au fost si divergente”

Mircea Morosan, liderul grupului democrat din Consiliul Judetean Cluj, ne-a declarat ca “acum, de vreun an, s-a ajuns la o colaborare foarte buna cu presedintele Marius Nicoara”. Morosan explica buna colaborare prin faptul ca acum au loc consultari intre executiv si liderii de grupuri. “Inainte erau prea multe discutii in plen si nu ajungeam la nici o concluzie.

Pornind de la modelul pe care l-a instituit Boc in Primaria Cluj-Napoca, am facut si noi propunerea sa discutam inainte de sedinte, iar Marius Nicoara a acceptat. Acum, cu o zi inaintea fiecarei sedinte in plen, liderii de grup, impreuna cu executivul Consiliului Judetean discutam fiecare proiect de hotarire, si ne e mult mai usor in plen.

Noi, cei de la PD am fi vrut ca aceste discutii sa aiba loc cu doua zile inainte, pentru a avea timp sa dezbatem mai mult si in interiorul grupului”, spune Morosan.

Liderul consilierilor democrati recunoaste ca au fost si momente dificile in relatia cu presedintele Marius Nicoara. “Divergentele au aparut din pricina lipsei de informare si de comunicare”, spune Morosan.

Celebrul “caz Mont Toupet”, cand chiar consilierii democrati au votat impotriva propunerii lui Marius Nicoara de incepere a negocierilor cu compania franceza a aruncat, la vremea respectiva, grupul democrat din consiliu intr-un con de umbra, fiind si ei considerati vinovati pentru ratarea investitiei.

“La acea sedinta, cand s-a discutat asocierea cu compania franceza, am primit informarea doar cu o ora inainte si probabil ca au aparut, in grupul nostru, suspiciuni cand ni s-a spus ca se poate negocia terenul intre zero si trei euro pe metru patrat. Una e sa fie zero si alta sa-l dai cu trei euro, de aceea poate ca am avut suspiciuni”, ne-a precizat Morosan.

El recunoaste ca, in urma acelui scandal, “cand toata lumea era pe noi”, democratii au decis sa ceara aceste intalniri preliminare votului. “Acum s-a ajuns aproape la normalitate. Cand intervin divergente, discutam cu liderii nostri mai mari”, a conchis Morosan.

Malai: “Nu ma pot plange”

Consilierul Marie-Helene Malai a fost aleasa in CJ pe listele PRM, pentru ca apoi, impreuna cu majoritatea consilierilor din grup, sa treaca la PC. Toti acesti consilieri au statut de independenti, deoarece PC nu a intrat, la alegeri, in deliberativul judetean. “Personal, nu ma pot plange de conducerea executivului. Oricand am avut vreo problema, am gasit intelegere”, spune Malai.

Ea ne-a precizat ca a votat proiectele de hotarari propuse de presedintele Marius Nicoara “daca erau chestiuni bune”. In acest context, Malai a apreciat proiecte precum stadionul, ori Iulius Mall, cu care Nicoara a venit in fata plenului.

“Nu am acceptat, in schimb, la vremea respectiva, proiectul de asociere cu compania Mont Toupet pentru ca am considerat ca pretul nu era corespunzator si am cerut reconsiderarea acestuia”, a precizat Malai.