In perioadele obisnuite, turismul de afaceri asigura atingerea tintei de grad de ocupare in ceea ce priveste cazarea, cresterea activitatii restaurantelor si a cererii pentru inchirierea salilor de conferinte.

Incercam sa compensam scaderea activitatii din mediul de afaceri prin ceea ce poate aduce turismul clasic, a afirmat Nina Moldovan, manager al hotelului City Plaza (4 stele). Luna august presupune un grad de ocupare de 50% si scaderea numarului de evenimente la unul sau doua pe saptamana de la cinci, intr-o perioada obisnuita.

Ceea ce se intampla in august este previzibil, anticipat si inclus in buget. Se stia ca va urma o scadere. Chiar daca a crescut numarul turistilor, majorarea nu este semnificativa, fiind vorba de turism de tranzit, nu de cel adus de zona. Clujul nu este promovat suficient, desi ar avea ce oferi. Mai este si problema infrastructurii, care nu prea avantajeaza zona, a mai spus Moldovan.

Evenimentele care le inlocuiesc, partial, pe cele de afaceri sunt cele specifice perioadei, adica nunti sau logodne. Alte tipuri de activitati care ar putea prezenta potential pentru piata hoteliera, cum ar fi cele de team-building (care, in cazul Bucurestiului, se practica de ceva vreme), nu sunt inca foarte populare in Cluj. Tine si de noi, pana la urma, sa educam clientii.

Si facem demersuri in discutiile directe pe care le avem cu firmele, cu banci sau companii mari, afirma Moldovan. In septembrie, o data cu reinceperea activitatii economice, hotelierii anticipeaza perioade mai aglomerate.

Astfel, pentru City Plaza, gradul de ocupare va ajunge la 60%, conform estimarilor, va creste numarul de evenimente organizate, tendinta care va fi resimtita si la nivelul hotelului City Central (3 stele), celalalt hotel administrat de Transilvania Development.

In asteptarea sezonului expozitional

Camelia Silvesan, director al hotelurilor Capitol si Capitolina (3 stele), sustine ca, daca anul trecut a fost atipic, in sens pozitiv fata de asteptari, anul acesta s-a incadrat in miscarile anticipate. Anul trecut a fost o surpriza in ceea ce priveste numarul de clienti, a fost foarte bine fata de estimari, dar, in 2006, s-a resimtit o scadere fata de anul trecut, a spus Silvesan.

Cu toate ca in perioadele acestea se inregistreaza scaderi, spre deosebire de Bucuresti, hotelurile din Cluj nu incearca sa atraga clientii prin oferte speciale, ci prefera un alt gen de abordare. Avem ofertele noastre obisnuite, clienti fideli si incercam sa imbunatatim activitatea la nivel de servicii oferite, afirma Silvesan.

Gradul de ocupare scade cu pana la 20% fata de perioadele de varf, la Capitolina ajungand la 50% in aceasta perioada. Cifrele arata destul de bine, iar aceasta se datoreaza faptului ca avem grupuri de straini aflati in tranzit, a explicat directorul hotelului.

Scaderea veniturilor din aceasta perioada este provocata atat de scaderea celor care provin din cazare, cat si de diminuarea cererilor pentru inchirierea salilor de conferinte. Incepand din septembrie si continuand cu luna octombrie, targurile organizate de Expo Transilvania, simpozioanele si conferintele vor face ca gradul de ocupare sa ajunga la peste 60%.

Aviara, bat-o vina!

Scaderea activitatii economice are efecte nu doar in ceea ce priveste interesul clientilor pentru cazari sau evenimente. Inclusiv strategiile de marketing trebuie regandite. Luna august este una a concediilor si ne lovim de aceasta cand incercam sa-i contactam pe reprezentantii diverselor companii.

Nu reusim sa luam legatura cu factorii de decizie, cu cei din conducere, fiindca sunt plecati in concedii, observa Felicia Ciurus, director general Opera Plaza (4 stele). Gradul de ocupare al hotelului scade cu 25-30% in aceasta perioada in comparatie cu media de 45-50% pe care o inregistreaza in mod obisnuit un hotel de oras.

Opera Plaza se incadreaza in aceasta tendinta, cu un grad de ocupare de 25%, adica aproximativ jumatate fata de unele dintre hotelurile existente de mai multa vreme in piata clujeana. Directorul hotelului crede ca scaderea numarului de clienti are si alte explicatii in afara de intrarea in perioada de concedii.

Cu siguranta, turismul care ar suplini, intr-o oarecare masura, lipsa celui de afaceri a fost afectat de conflictele izbucnite recent in zone de unde vin de obicei turisti in Romania si de criza gripei aviare, care, de asemenea, a speriat potentialii turisti.

Acestia ar fi putut ridica gradul de ocupare pe vara, fiindca, in acest segment, exista o patura de turisti care sunt clienti ai structurilor de cinci stele, spune Ciurus. Luna septembrie este o una in care firmele isi incep activitatea mai intensa si aceasta se va simti si la noi, care nu suntem de multa vreme pe piata, sustine directorul Opera Plaza.

Potrivit estimarilor, gradul de ocupare va ajunge la peste 55%, desi, potrivit specificului turismului de afaceri, se vor inregistra cifre mai mici in weekend-uri. Gradul de ocupare scade foarte mult in perioada iulie - august - septembrie si a scazut cu 50% pentru hotelul Onix (3+4 stele), care are, acum, un grad de ocupare de 17%.

Fara vreo legatura cu perioada din an, presedintele societatii AB Onix, Augustin Baciu, explica scaderea resimtita de hoteluri si prin cresterea numarului de structuri de cazare. In plus, nu prea mai vin turisti straini. Un motiv posibil ar fi serviciile care lasa de dorit si marea problema cu care ne confruntam in acest domeniu, lipsa personalului calificat, a spus Baciu.

In septembrie, gradul de ocupare pentru hotelul Onix va creste, dar cu doar 10-15%.