Investitia de 35 milioane euro apartine omului de afaceri Ovidiu Budeanu, patronul fostei fabrici de incaltaminte "Partizanul”; "Arena City Center” va avea o suprafata totala construita de 30.000 mp si o suprafata utila de 20.000 mp, structurata pe parter si trei etaje. Mall-ul din Bacau va fi deschis in ultimul trimestru al anului 2007.

Au inceput lucrarile de constructie la "Arena City Center” din Bacau

La data de 17 august au inceput lucrarile de constructie la ceea ce compania "Arena City Center” afirma ca este cel mai important proiect de retail din zona Moldovei.

Amplasat in zona centrala a orasului Bacau, mall-ul "Arena City Center” este un proiect in valoare totala de 35 de milioane de euro, urmand a avea o suprafata totala construita de 30.000 mp si o suprafata utila de 20.000 mp, structurata pe parter si trei etaje, iar cumparatorii vor avea la dispozitie o parcare exterioara cu 700 de locuri.

Potrivit planurilor existente, mall-ul "Arena City Center” va fi deschis in ultimul trimestru al anului 2007.

Se estimeaza un flux de 5.000 de vizitatori pe zi

"Arena City Center” se va construi in strada "Stefan cel Mare” nr. 28, pe locul fostei fabrici de incaltaminte "Partizanul”, terenul apartinand domnului Ovidiu Budeanu, proprietarul acestui viitor centru comercial.

Amplasamentul reprezinta 43% din valoarea investitiei, diferenta de 57 de procente fiind asigurata din fonduri oferite de "HVB Bank”.

"Ne-au socotit la milimetru, dar cu firma de consultanta cu care lucram, «Eurisko», si cu firma de avocatura am reusit sa convingem ca vrem sa facem un lucru extrem de serios, o afacere sigura si profitabila, care se poate amortiza in zece ani”, a precizat domnul Budeanu, aducand in discutie argumentele cu care a reusit sa convinga institutia bancara.

Acesta a estimat ca noul mall va fi un obiectiv de interes regional si va avea un flux de 5.000 de vizitatori pe zi, in weekend urmand sa se ajunga la 10.000 vizitatori/zi.

„Aceasta investitie este conceputa pe specificul Bacaului, oras care poate asigura singur fluxul de clienti necesar unui asemenea complex comercial. Credem, insa, ca «Arena City Center» va fi un mall de interes regional”, a afirmat domnul Budeanu, care a mai adaugat ca, din acest motiv, s-a gandit sa construiasca si un hotel de circa 100 de locuri.

In ce priveste chiriile pentru spatiile comerciale, s-a afirmat ca acestea vor fi la nivelul pietei.

"Chiriile nu vor depasi nivelul pietei, dar in «Arena City Center» vor functiona doar firme care ofera marfuri si servicii de marca. In chirie va fi stabilita suma de 2 euro/mp pentru partea de marketing, pe langa chiria fixa si partea fluctuanta (aproximativ 6 euro/mp), aceasta din urma revenind utilitatilor, care vor fi platite in regim pausal.

Daca luam in calcul si firmele «ancora», chiria va fi intre zero si o suta de euro metrul patrat”, a spus domnul Budeanu.

Jumatate din spatii sunt deja inchiriate

Inainte chiar ca lucrarile de constructie sa fie demarate, jumatate dintre spatiile comerciale ale "Arena City Center” au fost deja inchiriate.

Printre cele peste 140 de magazine care vor functiona in mall-ul bacauan, si-au manifestat dorinta de a se numara si nume sonore de pe piata romaneasca de profil.

Astfel, in acest moment, au inchiriat spatii companiile "Flanco”, cu un magazin "Flanco World”, "New Life”, cu un drugstore, Librariile "Alexandria”, "House of Art”, "Benvenuti”, "Levi's”, "Bigotti”, "Future Shop”, "Internity”, "Beauty Shop”, "Hang Ten”, "Office Shoes”, "Cellini”,

"Leonardo”, "Jolidon”, "Steilmann”, "Spar”, "Spring Time”.

Potrivit investitorului, discutiile demarate pana in acest moment vor duce in scurt timp la semnarea precontractelor de inchiriere pentru 70% din spatiile comerciale.

Domnul Budeanu a mai afirmat ca, din totalul suprafetei, un procent de 70% va fi rezervat brandurilor nationale si internationale, iar 10-15% firmelor de marca din Bacau.

Doamna Florina Cojocari, senior broker la departamentul de retail al "Eurisko”, a subliniat ca vor fi aduse si firme "ancora”, pe langa care vin si brand-uri de o mai mica anvergura, dar de renume.

Prima dintre acestea este "Spar”, din Olanda, care va fi reprezentata pentru prima data la Bacau, pe o suprafata de 1.000 mp.

Impulsionat de ritmul in care se incheie precontractele de inchiriere, domnul Ovidiu Budeanu intentioneaza sa dezvolte proiectul "Arena City Center”.

"Desi anul viitor vom livra pe piata acest proiect, nu inseamna ca ne vom opri aici. In functie de evolutia acestui concept si de conditiile de piata vom analiza toate variantele legate de o posibila extindere a centrului comercial cu peste 50%”, a declarat presedintele companiei "Arena City Center”.

Specializare la "International Shipping Center”

Inainte de a demara proiectul, domnul Ovidiu Budeanu a participat la un curs de initiere in economia mall-urilor, la "International Shipping Center” din Statele Unite ale Americii.

"Nu am facut rabat de la nimic pentru a asigura calitatea proiectului. Am participat la acest curs de initiere in economia mall-urilor, am luat in calcul toate detaliile, toate costurile si toate standardele internationale pentru astfel de obiective.

Ideea principala este de vizibilitate maxima, astfel incat vizitatorii sa poata vedea de la intrare magazinele de la toate etajele”, a spus domnul Budeanu.

"Arena City Center” se va distinge printr-un design interior atragator si focus pe entertainment, oferind un mod placut si elegant pentru cumparaturi.

Ambianta atractiva va fi asigurata de o fantana arteziana, multe spatii verzi, scari rulante moderne si lifturi panoramice din sticla. Constructia va fi realizata din materiale moderne, de foarte buna calitate.

La parter vor exista cafenele elegante unde clientii pot stabili intalniri sau se pot relaxa, iar etajul al doilea (10.000 mp) va fi dedicat in intregime spatiilor de petrecere a timpului liber, gazduind trei sali de cinema, o zona de restaurante si fast-food-uri, bowling, biliard si spatii de joaca pentru copii.

„Arena City Center” va deveni unul din principalele locuri pentru organizarea evenimentelor importante din Bacau.

"Majoritatea retailerilor care au inchiriat deja spatii considera ca punctele forte ale mall-ului constau in amplasamentul central, structura si designul interior, circulatia eficient organizata si vizibilitatea tuturor magazinelor.

Extrem de importante sunt insa si accesibilitatea centrului comercial atat cu masina, cat si cu mijloacele de transport in comun si parcarea generoasa”, a mai adaugat doamna Florina Cojocari.

Prin specificul sau regional, „Arena City Center” isi propune sa devina o destinatie preferata atat pentru pentru locuitorii orasului Bacau, cat si pentru cei din Piatra Neamt, Roman, Onesti, Adjud, Moinesti sau Comanesti, ceea ce insumat inseamna un potential de clienti de circa un milion de persoane.

O provocare pentru constructorii bacauani

Punerea in functiune a centrului comercial va conduce la crearea a circa 800 de noi locuri de munca, dupa cum au estimat responsabilii proiectului.

Pana atunci, insa, alte locuri de munca se vor crea pe timpul lucrarilor de constructie, lucrari deosebit de complexe, dupa cum le-a apreciat domnul Corneliu Saftiuc, reprezentantul antreprenorului, societatea "Conbac” Bacau, firma care se afla in fata unei adevarate provocari, executand pentru prima data un imobil de asemenea dimensiuni.

Pe langa antreprenorul "Conbac” Bacau, in acest proiect mai sunt implicate "HVB Bank” Romania, in calitate de finantator, arhitectul "Vanel Exim” Bacau, "Prompt Trading” Bucuresti si "Gardiner&Theobald” - pentru partea de management, iar consultanta imobiliara si inchirierea spatiilor este asigurata de "Eurisko Consulting”.

In noul mall vor fi integrate doua corpuri vechi de cladire

Mall-ul "Arena City Center” va fi amplasat in zona centrala a orasului Bacau, pe locul fostei fabrici de incaltaminte "Partizanul”.

In urma demolarilor acesteia, din vechea fabrica au ramas doua corpuri de cladire, formate din parter si doua, respective trei etaje, care vor fi integrate in structura viitorului centru comercial.

Primul corp de cladire, cel format din parter si doua etaje, cu o lungime de 145 de metri, este amplasat pe latura sudica a terenului si este format din doua tronsoane, din care unul a fost construit intre cele doua razboaie mondiale, iar celalalt dupa anul 1950.

Cel de-al doilea corp, amplasat in zona nordica, are laturile de 22, respectiv 25 metri. Tinand cont de existenta celor doua constructii, proiectantul a avut misiunea de a le integra intr-un ansamblu unitar din punct de vedere functional, arhitectural si structural, alaturi de o serie de noi corpuri de cladire.

Spatiu special amenajat pentru socializare

Structura functionala a viitorului centru comercial a fost conceputa dupa principiul supermarket-urilor tip Mall in care sunt amplasate un numar mare de magazine cu diverse profiluri comerciale, distribuite pe o suprafata comerciala de mari dimensiuni.

Pe langa rolul comercial al acestui spatiu s-a urmarit si crearea unui cadru propice pentru contacte sociale, realizandu-se in acest mod un centru de interes urban, care sa contribuie in final la ridicarea gradului de civilizatie a populatiei din zona.

Centrul comercial este conceput, asadar, ca un spatiu unitar dezvoltat in jurul unui hol central pe trei nivele si acoperit cu un luminator de mari dimensiuni.

Acest spatiu are rolul de piata pietonala, in care sunt organizate activitati similare cu cele amplasate de regula pe strazile comerciale urbane.

Spatiile comerciale si de agrement, situate perimetral, sunt puse in valoare o data in plus prin caile de acces orizontale si verticale (prin intermediul scarilor rulante), conducand la crearea unei ambiante agreabile a intregului ansamblu.

Cum este proiectat interiorul si exteriorul mall-ului?

Arhitectii care au lucrat la acest proiect si-au propus sa realizeze o noua cladire care, prin volumetria exterioara simpla si echilibrata, subliniata de alternanta finisajelor exterioare si a suprafetelor vitrate, sa constituie un ansamblu dinamic si arhitectural care sa se integreze firesc in contextul existent si sa devina un reper arhitectural pentru zona de nord a municipiului Bacau.

Finisajele exterioare vor fi din placaje cu alucobond si tabla cutata peste termoizolatia din vata minerala, iar latura exterioara va fi din tamplarie sau perete cortina din aluminiu cu geam termopan fumuriu si oglindat.

In ce priveste finisajele si compartimentarea spatiilor interioare, acestea vor asigura imobilului toate facilitatile necesare unui centru comercial de tip mall.

La parter vor fi amplasate trei accese principale pentru public, respectiv dinspre strada "Stefan cel Mare”, dinspre magazinul "Billa” si dinspre parcarea situata la est, iar holul principal va fi dotat cu fantani si spatii verzi, locuri de odihna si mobilier urban.

In jurul holului sunt distribuite spatii comerciale care pot avea diverse suprafete si destinatii. Pe latura de nord au fost amplasate centrala termica, un spatiu tehnic si grupul sanitar pentru public.

Pe latura sudica au fost creionate trei accese pentru aprovizionare dotate cu ascensoare si scari. De asemenea, in zona spatiilor tehnice a fost prevazut un alt acces pentru aprovizionare in dreptul ascensorului si scarilor existente.

Aria desfasurata totala a parterului este de 9.908,56 mp, din care spatiilor comerciale le va fi rezervata o arie de 5.437,11 mp.

La subsol, pe latura de vest se afla adapostul pentru aparare civila, aria desfasurata a acestuia fiind de 526,24 mp.

La primul etaj au fost amplasate diverse spatii comerciale in jurul holului principal, care beneficiaza de asemenea de cele patru accese pentru aprovizionare.

Pe latura de nord (peste centrala termica) au fost proiectate centrala de ventilatie, alte spatii tehnice si grupul sanitar pentru public.

Spatiile comerciale vor ocupa o arie de 6.989,77 mp, din aria desfasurata totala de 9.429,25 mp a primului etaj.

La etajul al doilea se afla zona de agrement formata din spatii pentru bowling, jocuri mecanice, restaurant, cazino, fitness, restaurante tip fast-food, casele de bilete pentru cinema si doua baruri.

Aceste spatii sunt, de asemenea, distribuite in jurul holului principal si deschise catre acesta, creandu-se un asamblu unitar si apreciabil din punct de vedere arhitectural.

Tot pe latura de nord se afla grupurile sanitare pentru public. Acest etaj are o arie desfasurata totala de 9.434,17 mp, din care spatiile de agrement au rezervat 6.797,53 mp.

La etajul al treilea au fost amplasate patru sali de cinematograf, din care trei de 80 de locuri si unul de 150 de locuri, un grup de birouri pentru administratie cu acces separat si trei spatii tehnice peste zonele de aprovizionare de pe latura sudica.

Salile de cinema vor ocupa 1.372,55 mp din aria desfasurata totala de 2.377,85 mp a acestui etaj.

Caile de acces verticale sunt asigurate prin scarile rulante din holul principal, doua lifturi pentru persoanele cu handicap, lifturile si scarile de la cele patru cai de acces pentru aprovizionare, precum si prin cele patru scari care flancheaza intrarile principale in supermarket.

Finisajele interioare sunt formate din pardoseli din gresie in spatiile comune si grupuri sanitare, si pardoseli speciale la cazino, bowling si restaurant, tencuieli si placaje decorative la pereti si plafoane false din fibre minerale si gipscarton.

Tamplaria interioara se va executa din tamplarie de aluminiu cu geam clar la magazine si PVC la depozite, anexe si grupuri sanitare.

Acoperisul va fi tip terasa cu hidroizolatie din membrana termosudabila, iar peste holul principal va fi realizat un luminator pe structura metalica de 15 metri deschidere, acoperit cu policarbonat.

"Arena City Center” va avea o arie construita totala de 9.908,65 mp, iar aria desfasurata totala va fi de 31.676,16 mp.

De ce este "cel mai mare mall din Moldova”?

Conform initiatorilor proiectului, "Arena City Center” va avea 31.000 mp, in timp ce "Iulius Mall” Iasi are 34.000 mp. Intrebat de reprezentantul revistei economice FINANCIARUL cum justifica, in aceste conditii, titulatura de "cel mai mare mall din Moldova”, domnul Ovidiu Budeanu a precizat:

"intr-adevar suprafata totala a mall-ului iesean este mai mare, dar spatiile comerciale de la «Iulius Mall» ocupa 14.600 mp, in timp ce la «Arena City Center» vor acoperi 20.000 mp. Acesta este criteriul care se ia in calcul la stabilirea clasamentelor”.

Revista economica FINANCIARUL este editata la Iasi si se adreseaza companiilor nationale si internationale interesate de dezvoltarea afacerilor in judetele Regiunii de Dezvoltare Nord-Est

FINANCIARUL se distribuie pe baza de abonamente (NU se vinde la chioscuri)