Compania "Tirena Scavi" a devenit abonata la contractele platite din bani publici de catre Primaria Cluj-Napoca. Firma italiana a castigat proiecte a caror valoare se apropie de 150 de milioane de euro. Angajatii societatii au inceput ieri lucrul la prima centura de ocolire a municipiului, valoarea lucrarilor fiind de 251 de miliarde lei vechi.

Centura de ocolire va avea o lungime de 8,6 kilometri si va lega platforma industriala a orasului de localitatea Apahida. Astfel, TIR-urile incarcate cu marfa, care aprovizioneaza sau care se aprovizioneaza de la marile intreprinderi de pe platforma industriala a orasului, nu vor mai fi nevoite sa traverseze doua dintre cele mai importante cartiere -Marasti si Someseni.

Centura de ocolire va face jonctiunea cu drumul european spre Dej, Baia Mare si Bistrita in zona Aeroportului International din Someseni, situat langa Directia Regionala de Vama. Tot in zona va fi deschis si un centru de marketing pentru produsele agroalimentare, finantat de Uniunea Europeana.

Importanta centurii va creste pentru ca in curand aeroportul va avea un terminal cargo, destinat avioanelor care transporta marfa.

Lucrarile la centura de ocolire au fost intarziate cu un an din cauza contestatiilor in Justitie depuse de concurentii companiei "Tirena Scavi", care au pierdut, insa, procesul. Panglica inaugurala a fost taiata de primarul PD al municipiului, Emil Boc, si de presedintele PNL al Consiliului Judetean, Marius Nicoara.

Exact in zona unde centura de ocolire va intalni drumul european va fi situat si capatul celei de-a doua centuri de ocolire. Ea va avea o lungime de 24,6 kilometri si va uni zona localitatilor Valcele si Apahida. Aceasta lucrare va costa 64 de milioane de euro.

Si contractul pentru construirea primelor doua tronsoane a fost castigat de un joint-venture dominat de "Tirena Scavi". Licitatia pentru atribuirea lucrarilor de la ultimul tronson va fi organizata in luna noiembrie.

Celalalt capat al centurii este situat exact la jumatatea drumului dintre Cluj-Napoca si Turda si va prelua practic o parte din traficul greu care ar fi trebuit sa traverseze ori orasul Cluj-Napoca, ori aglomeratia urbana din zona Turda-Campia Turzii.

Daca pretul primei centuri va fi platit din bugetul Consiliului Local, lucrarile pentru cea de-a doua vor fi finantate din bugetul Ministerului Transporturilor.

Sistem de inele si de centuri

Prin nodul rutier care va fi situat inainte de Turda centurile vor asigura legatura cu autostrada Transilvania. Sistemul va fi completat cu un tronson spre Baciu si spre Zalau, iar un altul care va avea capatul pe drumul dintre Floresti si Gilau si care va asigura un nou acces spre autostrada "Transilvania".

La marginea orasului, autoritatile locale doresc, de asemenea, sa construiasca un sistem de inele de circulatie care vor completa varianta rutiera dintre cartierele Manastur si Zorilor. Acestea vor lega cartierul Manastur de Someseni si de zona aeroportului. Inelele vor fi legate cu sistemul de centuri, langa Directia de Vama.