Compania turca ENKA, subcontractorul americanilor de la Bechtel, constructorul Autostrazii Transilvania, a adus pe santierul din judetul Cluj 180 de angajati turci, din care aproximativ 90 nu figureaza in evidentele autoritatilor abilitate sa avizeze forta de munca straina pe teritoriul Romaniei.

Compania turca ENKA Construction and Development, una din cele mai importante companii din lume, specializata in constructii de autostrazi si hidrocentrale, a subcontractat lucrarile Autostrazii Transilvania de la compania Bechtel. Pana la 31 decembrie 2006, au fost adusi cu forme legale 47 de specialisti turci pentru a lucra la autostrada.

Potrivit liderului sindical Grigore Pop, dupa intrarea Romaniei in UE, turcii de la ENKA au mai adus inca aproximativ 130 de “spahii” in tara, cifra confirmata de surse din interiorul companiei Bechtel.

“Turcii au fost adusi temporar, pentru a specializa personalul romanesc in utilizarea performanta a utilajelor Bechtel”, afirma Bogdan Sgarcitu, directorul de comunicare al Bechtel.

Doar 90 de turci inregistrati

Din totalul de circa 180 de turci, in evidentele Serviciului pentru Straini Cluj apar doar 90. Despre ceilalti, reprezentantii Serviciului sustin ca nu stiu nimic. Acelasi lucru a fost subliniat si de reprezentantii Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca (OMFM).

“La ora actuala, in evidentele noastre doar 90 de cetateni turci figureaza cu permise de sedere, ca si angajati ai ENKA”, a declarat comisarul de politie Marius Ludusan, seful Serviciului pentru Straini Cluj.

Acestora li s-a eliberat permisul de sedere la solicitarea Ministerului Transporturilor (MT), cu valabilitate un an, timp in care angajatii detasati din Turcia pot intra in posesia permiselor de munca de tip B.

in evidentele institutiei clujene figureaza 73 de angajati turci care poseda permis de munca de categoria B, ceilalti 17 fiind cu dosarul in curs de procesare pentru obtinerea permiselor de munca la Oficiul pentru Migrarea Fortei de Munca din Romania.

Cetatenii straini care doresc sa lucreze in Romania au nevoie de permise de munca tipul A sau B, pentru a munci in tara.

Permisele de munca tipul B se elibereaza celor detasati in interes de serviciu si au valabilitate un an, iar cele de categoria A sunt necesare celor care doresc sedere permanenta si solicita rezidenta in vederea obtinerii ulterioare a cetateniei romane.

Comisarul Ludusan nu exclude posibilitatea ca ceilalti cetateni turci sa beneficieze de viza de tip D/AS (viza acordata in alte scopuri decat cele turistice, conform O.G. nr.

194/2002, viza temporara de sedere necesara stationarii in Romania pana la eliberarea permisului de munca), eliberata de Ambasada Romaniei de la Ankara, la solicitarea aceluiasi MT, avand in vedere faptul ca Autostrada Transilvania este un obiectiv de siguranta nationala.

Oficiul pentru Migratie nu stie, dar cerceteaza

Solicitarea ZIUA de Cluj, adresata OMFM pentru a elucida situatia angajatilor turci care au solicitat permise de munca, posesori sau nu ai unei vize temporare de sedere, a primit urmatorul raspuns: “Va aducem la cunostinta cu nu cunoastem de unde ati obtinut cifrele despre care faceti vorbire, intrucat din datele aflate in evidenta institutiei

noastre aceste informatii nu sunt reale. in vederea verificarii acestor informatii, OMFM va contacta Autoritatea pentru Straini, institutia competenta in vederea acordarii dreptului de sedere pe teritoriul Romaniei pentru cetatenii straini”

In opinia OMFM, potrivit art. 6 din Legea nr.

203/1999 privind permisele de munca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, strainii exceptati de la obtinerea permisului de munca trebuie sa se inregistreze la OMFM intr-un termen de maximum 30 de zile de la data inceperii activitati lucrative in Romania, inclusiv strainii detasati de la societati cu sediul

in UE sau SEE, care, de asemenea, sunt exceptati de la obtinerea permisului de munca.

“in acest context, in functie de informatiile care ne vor fi comunicate de Autoritatea pentru Straini, OMFM va efectua controlul la societatile care folosesc forta de munca straina in realizarea lucrarii pentru construirea Autostrazii din Zona de Vest a Romaniei”, a incheiat Aurel Teodorescu, directorul OMFM.

Sindicatele intra pe fir

Prefectul Alin Tise spune ca nu stie nimic de aceasta situatie. “in momentul in care voi primi o sesizare oficiala din partea unei autoritati publice, fie ea si mass-media, voi dispune luarea unor masuri privind aceasta situatie”, a concluzionat Tise.

Liderul Ministrului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei (MMSSF), Gheorghe Barbu, afirma ca “daca se va dovedi reala aceasta incalcare a legii, atunci angajatorul turc va plati amenzi la nivelul prevazut de lege”.

Barbu spune ca daca incidentul se va repeta, atunci angajatorul poate suporta o amenda penala. Grigore Pop, liderul Cartel Alfa Cluj, spune ca stie de aceasta situatie. Pop a declarat in exclusivitate pentru ZIUA de Cluj ca luni (12 martie - n.

red.) impreuna cu Bogdan Iuliu Hossu, presedintele Cartel Alfa Romania, a facut o vizita secretarului de stat Andreescu din MMSSF.

“Aceasta ne-a sugerat, legat de problema inlocuirii fortei de munca autohtona cu cea straina, sa intervenim pe langa Guvern, pentru elaborarea unui proiect de lege prin care se ceara consultarea sindicatelor pentru avizarea recrutarii fortei de munca externe, in detrimentul celei romanesti”, a declarat Pop.

El a mai afirmat ca “in situatia data, cei de la ENKA si de la Bechtel ar trebui sa-si trimita strainii acasa pana la intrarea in legalitate, nu sa fie platiti degeaba de cei de la Bechtel, cu bani romanesti”.

Control ITM la ENKA

Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Cluj se afla in control la ENKA si Bechtel pentru a verifica permisele de munca ale personalului strain angajat sa deserveasca constructia Autostrazii Transilvania.

Inspectorul-sef ITM Cluj, Daniel Pacuraru, a evitat sa ofere rezultatele controlului efectuat la ENKA, dorind ca acestea sa fie facute publice in cadrul unei conferinte de presa care va avea loc astazi la sediul institutiei.

Potrivit legii, compania turca ENKA poate fi amendata contraventional cu 1500 de lei pentru fiecare cetatean strain angajat fara forme legale de sedere si de munca, cu expulzarea acestora si dispunerea intrarii in legalitate.

in cazul in care angajatii straini beneficiaza de permise de sedere, dar opereaza pe tronsonul Autostrazii fara permise de munca, atunci angajatorul poate fi amendat cu 10.000 de lei si sistarea lucrarilor cu personalul ilegal pana la intrarea in legalitate, care va trebuie realizata in termen de 30 de zile de la dispunerea acestor masuri.