Nici magazinele cu produse nealimentare, care faceau aprovizionarea din en-gros-urile chinezesti nu stau mai confortabil. Structura consumului in Ploiesti a suferit un amplu proces de modificare. Ploiestiul a intrat in noua lume a hipermarketurilor.

Carrefour, Metro, Bricostore, Practiker, Selgros, Interex, Kaufland, Billa, Winmarkt, Primavara, Mega Image, Penny Market, Profi sunt cele existente. Urmeaza: Perla Shopping Center, Euromall, Plus Discount, un mall langa obor, unul langa Hale si un nou magazin Carrefour in zona de sud a orasului.

Ploiestiul s-a transformat intr-un adevarat “magnet” pentru investitorii straini dornici sa construiasca in orasul lui nenea Iancu centre comerciale in valoare de zeci de milioane de euro. Pentru a intelege mai bine fenomenul trebuie sa vedem care sunt, de fapt, deosebirile dintre un supermarket si un hypermarket.

Supermarketurile sunt un format de magazine amplasate in puncte intens circulate, suprafata acestora fiind intre 400-500 de metri patrati. Numarul de produse din supermarket, in special alimentare, este intre 3.000 si 10.000.

Spre deosebire de supermarket, hipermarketul este un ansamblu de magazine amplasat in zonele periferice ale orasului, mult mai mare ca primul, suprafata acestuia depasind 5.000 de metri patrati. Intr-un hipermarket se pot gasi mai bine de 50.000 de produse.

Zona de Nord

De la primul supermagazin de profil deschis in Ploiesti in anul 2000, si aici facem referire la magazinul Billa, piata a simtit o stagnare pana in 2002, cand a avut loc deschiderea primului punct de vanzare in Romania, la Ploiesti, a supermarketului Interex si a Metro si Praktiker, iar mai apoi, in 2005, Carrefour si Bricostore aflate unul in vecinatatea celuilalt la iesirea din Ploiesti spre Brasov.

Cu o investitie totala in constructia complexului si amenajarea magazinelor estimata la 22 milioane euro, Carrefour Ploiesti se alatura, la aceea data, celor patru hipermarket-uri deja existente in Romania.

Carrefour Ploiesti se intinde pe o suprafata totala de 20.000 metri patrati, are o suprafata de vanzare de 8.000 metri patrati, 53 de case de marcat, o parcare de 1.300 de locuri si o galerie comerciala care reuneste 22 de magazine.

Vestul

Deschiderea spre Targoviste este asigurata de hypermarketul Kaufland si de magazinul cash & carry Selgros. Selgros Cash&Carry s-a deschis in 2006 la Ploiesti, fiind cel de-al doisprezecelea magazin din Romania al grupului, investitia ridicandu-se la 15 milioane de euro. Magazinul are o suprafata de 10.000 de metri patrati.

Selgros Cash&Carry are ca asociati concernele germane Rewe Gruppe Koeln si Otto-Versand Hamburg si a intrat pe piata romaneasca in 2001, prin deschiderea primului magazin la Brasov unde se afla si sediul administrativ.

Centrul

Desigur nu pot fi neglijate nici magazinele de cartier Mega Image, Penny Market si Profi dar nici cele de gen mall din centrul Ploiestiului - Centrul Comercial Mall inaugurat in iunie 2004 pe structura fostului magazin Mercur si Winmarkt Grand Center dat in folosinta in octombrie anul trecut.

Winmarkt reprezinta un proiect futurist, o investitie de 12 milioane de euro, 50.000 de metri patrati destinati spatilor comerciale in centrul orasului, peste 75 din cele mai cunoscute branduri de pe piata nationala si internationala, un generos loc de joaca pentru copii, unicul, de altfel, din judetul Prahova, reprezinta numai o parte din ceea ce ofera noul centru comercial Winmarkt Grand Center.

Proiectul ambitios a demarat in urma cu un an si a constat in construirea unei parcari supraetajate, pe 9 niveluri - 2 la subsol si 7 la suprafata, amenajarea unui fost complex comercial situat in imediata vecinatate a Winmarkt Omnia Ploiesti si unirea celor doua centre comerciale alaturate, respectiv Omnia si fostele Galerii Comerciale, impreuna cu unica parcare supraetajata din judetul Prahova printr-un corp de legatura complet din sticla, formand un singur centru comercial - Winmarkt Grand Center.

Un Carrefour pentru fiecare

Creseterea interesului fata de amplasarea de noi super si hypermarketuri in Ploiesti a investitorilor cu mare potential financiar este vadita, ca drept dovada stand continuarea accelerata de cereri de terenuri in zonele cu vad ale orasului dar si in zonele limitrofe.

Astfel, tot mai mult se discuta prin cercurile economice ale ploiestiului despre aparitia unui nou hypermarket Carrefour in zona de sud a orasului.

Chiar daca reprezentantii Carrefour ne-au declarat ca nu comenteaza (e si normal, lupta intre acesti colosi comerciali stiuta ca fiind acerba) si purtatorul de cuvant al primariei Ploiesti habar nu are de discutiile pe care reprezentantii societatii franceze le-au purtat cu municipalitatea, reporterii Republicanul au aflat ca negocierile sunt intr-un stadiu destul de avansat.

In Plus Discount

De asemenea, in viitorul apropiat vom avea la Ploiesti si unul dintre magazinele Plus Discount. Vorbim despre viitorul apropiat pentru ca si intrarea acestui lant de magazine, aflat in plina dezvoltare, pe piata ploiesteana depinde, in acest moment, tot de negocierea pretului unui teren insa posibilitatea ca Plus Discount sa apara la Ploiesti este foarte mare.

Orasul Perlelor

Certitudinea este pronuntata insa pentru martie 2008, cand se preconizeaza inaugurarea celei mai importante investitii intr-un centru comercial din Prahova. 36.000 mp de suprafata construita pe doua niveluri, 900 de locuri de parcare, 120 de spatii comerciale in care vor lucra 350 de angajati.

Aceastea sunt coordonatele mall-ului numit Perla Shopping Center, ce va fi construit la iesirea din Ploiesti, pe DN1, vis-a-vis de de hypermarketul Carrefour, investitia fiind evaluata la peste 25 de milioane de euro. Potrivit conducerii grupului de investitii W-GO, mall-ul va avea o componenta importanta destinata distractiei.

In incinta Perlei vor fi amenajate un cazinou, o sala de bawling si o alta de fitness, dar si un multiplex pentru ca ploiestenii sa poata viziona la standarde occidentale ultimele productii cinematografice. Nu vor fi uitati nici odraslele viitorilor clienti, care vor avea acces intr-un loc special, intitulat „Lumea copiilor”.

Aici vor avea amenajat un loc de joaca si se vor afla sub supravegherea unui personal specializat cat timp parintii isi vor face cumparaturile. Nu vor lipsi restaurantele, fast-food-urile si cafenelele, spatii obligatorii pentru orice mall care respecta standardele occidentale.

Ploua cu Mall-uri

Tot pe lista viitoarelor investitii se afla un magazin de gen mall construit de catre o firma cu patronata de englezi langa Obor pe structura fostului abator si un mini mall construit de VIGO pe un teren de 1700 mp langa Halele Centrale.

Ultimii pe lista celor care si-au manifestat intentia de a ridica un mall sunt investitorii grupului francez Flash Consult, dispusi sa aloce un buget record pentru comertul ploiestean: 75 de milioane de euro.

“Euromall-ul de la Ploiesti, care urmeaza sa fie deschis in 2009, va avea o suprafata de 55.000 mp construiti si o parcare de 1.200 de locuri”, sustine Robert Bucur, reprezentantul Biroului Comunicare al grupului Flash Consult in Romania.

Investitorii promit ploiestenilor un mall in adevaratul sens al cuvantului, cu cinema multiplex, o zona generoasa de distractii cu bowling, biliard, jocuri electronice si casino electronic, restaurante, fast-food-uri, supermarket si o galerie comerciala unde vor fi prezente marci renumite de imbracaminte, incaltaminte, cosmetice etc.

Mirajul hypermarketului

Multi ploiesteni sunt atrasi de oferta bogata a magazinelor si, desi pleaca la cumparaturi pentru a achizitiona un robot de bucatarie, ajung acasa incarcati cu mancare, bautura, ceva de imbracat si chiar un aspirator aflat la promotie. Supermarketul pare o solutie mai ales pentru cei cu un program foarte ocupat, care nu au timp de cumparaturi.

Cand ajung acasa la ore tarzii, doar programul prelungit al supermarketurilor ii poate ajuta sa mai gaseasca ceva de mancare sau lucruri de stricta necesitate. Supermarketurile si mancare gatita pentru acesti clienti foarte ocupati.

Cu toate acestea, majoritatea celor care isi petrec la serviciu toata ziua prefera sa mearga la cumparaturi in weekend si fac aprovizionarea pentru o saptamana sau chiar mai mult.

La un pas de prapastie

Micii comercianti sunt cu un picior in prapastie. Cei mai afectati sunt aceia care isi desfasoara activitatea in cartierele Vest - cu Billa, Kaufland, Penny si Selgros, 9 Mai - Profi si Billa, in cartierul Nord - Interex, Metro, Carrefour si cei din Centru - Winmarkt si Primavara Mall.

La polul opus sunt comerciantii din Mihai Bravu, Dorobanti, Sud, si Malu Rosu care, desi dispune de prezenta unui Profi nu se poate spune ca acesta acopera necesarul de cumparatori din zona. Numarul buticurilor de cartier care au dat faliment este in crestere, dupa cum usor se poate vedea cu ochiul liber.

In timp ce altadata la parterul fiecarui bloc de cartier se afla cate un magazin in ultima perioada acestea ori au fost vandute ori respectivele societati si-au schimbat domeniul de activitate. “Era anormal sa consider ca mai putea fi o activitate profitabila magazinul pe care il detineam atat timp cat la nici doi pasi s-a deschis Kaufland.

Pai de Kaufland se tem si celelalte supermarcheuri ca practica o politica agresiva de discount-uri, ce era sa fac eu care luam marfa de la Metro?” ne spune I.G. patronul unui butic de cartier care si-a reprofilat activitatea pe tranzactii imobiliare tocmai din cauza marilor rechini.

Piata imobiliara a explodat

Aparitia tot mai multor retaileri in Ploiesti nu afecteaza, dupa cum era si normal, numai zona comerciala. O deosebita influenta este resimtita pe piata imobiliara. Potrivit Cameliei Parvu, director la agentia imobiliara Cafrom “este normal sa apara o crestere a pretului imobilelor si terenurilor din zonele limitrofe acestor giganti comerciali.

In imobilele de anga Kaufland, Billa sau Interex preturile au explodat imediat dupa inaugurarea acestora. Oamenii suna si mentioneaza expres ca stau im preajma acestor magazine cand au ceva de vanzare. De asemenea, si pretul terenurilor s-a marit de 3-5 ori de cand Metro si Carrefour s-au alaturat in acea zona.”

Cateva solutii pentru micii comercianti afectati

Economistii si oamenii de afaceri ploiesteni au incercat sa ofere si cateva solutii pentru micii comercianti care vor ramane fara obiectul de activitate. Comertul cu diferite produse va fi paralizat in zona. Astfel, micii patroni vor trebui sa se reorienteze catre sectorul serviciilor, unde economia noastra oricum sta destul de prost.

In zona vor merge spalatorii auto, curatatoriile de haine si restaurante. Cat fac cumparaturile, clientii pot lasa masina la spalat sau o haina la curatat.