In 2005, Cluj-Napoca nu avea nici un centru comercial de tip mall. In 2006, au inceput demersurile pentru realizarea nu a uneia, ci a doua investitii de acest tip: Iulius Mall si Polus Center. In 2007, cu cateva luni inainte de inaugurare, reprezentantii celor doua mall-uri se intrec in conferinte si in strategii de recrutare a personalului.

Conducerile ambelor companii si-au prezentat, saptamana trecuta, cei mai puternici chiriasi, care vor ocupa ancorele: hypermarket-ul Carrefour, care se va instala in Polus Center, respectiv hypermarket-ul Auchan, care va fi gazduit de Iulius Mall.

Lupta pentru primul client

Lucrarile la Iulius Mall au demarat in primul semestru din 2006 si reprezinta o investitie de peste 60 milioane de euro a companiei Iulius Grup din Iasi. Centrul comercial este situat in cartierul Gheorgheni, langa Hotelul Univers T.

Proiectul este construit pe o suprafata desfasurata de aproximativ 148.000 mp, din care peste 37.000 mp destinati inchirierii, si va dispune de 2.180 de locuri de parcare.

Lucrarile la Polus Center au inceput putin mai tarziu, in vara lui 2006, presupunand o investitie de peste 140 milioane de euro si o desfasurare mai mare decat in cazul primului proiect: complexul care se ridica pe 34 ha de teren va cuprinde 85.000 mp de spatii destinate inchirierii si 2.500 de locuri de parcare. Complexul este amplasat la iesirea din Cluj spre Floresti

Decalajul dintre inceperea celor doua lucrari in santiere, precum si dimensiunea constructiilor nu i-au impiedicat pe cei doi dezvoltatori sa-si programeze inaugurarea pentru aceeasi perioada - toamna lui 2007. Saptamana trecuta, Iulian Dascalu, presedintele Iulius Grup, a anuntat data de 20 octombrie drept ziua inaugurarii complexului Iulius Mall.

Reprezentantii Polus Center nu au facut publica ziua inaugurarii, dar au subliniat ca aceasta va fi, cel mai probabil, tot in luna octombrie. Fara indoiala, primul mall deschis va atrage un numar record de persoane, care ar putea ramane fideli, printr-o strategie buna de marketing.

Perioada de recrutare

Reprezentantii ambelor mall-uri au anuntat demararea recrutarii de angajati pentru cele doua hypermarket-uri de origine franceza.

Gabriel Cubantov, directorul Carrefour Cluj, a anuntat o disponibilitate de 630 de angajati directi la Carrefour, la care se adauga inca 200 de persoane, ce vor fi angajate de companiile prestatoare de servicii (paza, curatenie etc.). Recrutarea are loc in perioada 15 iulie-6 august, iar echipa de conducere va cuprinde atat persoane din pepiniera interna, cat si oameni noi.

Pe de alta parte, de saptamana trecuta, Auchan a deschis un birou destinat strict recrutarilor. Dupa inaugurare, biroul va fi mutat in incinta complexului si va ramane activ pentru nevoile viitoare de personal ale hypermarket-ului. Recrutarea se va desfasura pe o perioada de cinci luni, necesarul magazinul Auchan fiind de 480 de angajati.

Echipa manageriala, formata din 25 de persoane, a fost deja stabilita si se afla in stagiu de pregatire in magazinul Auchan din Bucuresti.

Potrivit Laurei Gubert, responsabil de recrutare Auchan Romania, persoanele interesate pentru un post la Auchan pot sa-si depuna CV-urile, pot sa participe la testari si interviuri, dar si sa-si realizeze analizele medicale intr-un cabinet deschis in cadrul biroului. Departamentul de HR al Auchan a anuntat inceperea distribuirii a 70.000 de fluturasi cu informatii despre procesul de recrutare.

Conducerea Iulius Mall a precizat ca vor fi recrutate peste 2.000 de persoane pentru a asigura necesarul de personal al tuturor agentilor comerciali care au contractat spatiu in complex. Cursurile de pregatire vor fi suportate financiar de catre Iulius Grup.

Ambele hypermarket-uri cauta persoane cu sau fara experienta: operatori de case de marcat, lucratori comerciali, agenti de paza, brutari, patiseri, vanzatori la diferite raioane, tehnicieni de intretinere, receptioneri marfa. Numarul meseriilor solicitate ajunge la aproape 40.

AJOFM si firmele locale au fost neglijate

Intregul proces de recrutare derulat de Carrefour va fi realizat de departamentul de Resurse Umane al companiei, in colaborare cu o firma specializata care activeaza pe piata nationala a selectiei de personal.

Nici Carrefour, nici Auchan nu mizeaza pe serviciile firmelor locale de recrutare si nici pe sprijinul Agentiei Judetene de Ocupare a Fortei de Munca (AJOFM), care si-a aratat disponibilitatea de a lucra pentru investitorii care vin la Cluj.

Pachete salariale variabile

Pentru ca forta de munca este destul de redusa ca numar in judet, cele doua mall-uri se vor bate pentru fiecare angajat in parte. Cine va plati mai bine va avea de castigat oameni pe care va trebui sa-i fidelizeze si sa-i motiveze sa ramana in schema HR.

Salariile vor fi formate atat dintr-o remuneratie de baza, cat si din diverse bonusuri salariale, la care se adauga posibilitatea de dezvoltare si promovare pe scara ierarhica.

Auchan aduce la Cluj Banca Accord, care face parte din Grupul Auchan, si care isi deschide agentiile in cadrul hypermarket-urilor. Angajatii Auchan vor beneficia de diverse avantaje la creditari daca vor alege sa lucreze cu aceasta banca.

„Noi am negociat chiria cu Auchan in functie de vanzarile lor din fiecare luna. La fel ar trebui sa faca si ei cu salariile angajatilor.

De altfel, le-am recomandat sa-si schimbe sloganul in „Cumparati de la noi si veti creste salariile clujenilor”, a declarat Iulian Dacalu, amuzat de diplomatia cu care reprezentantii departamentului HR al Auchan evitau intrebarile concrete legate de valoarea salariilor.

Locuri de munca temporare dupa primele luni de activitate

Hypermarket-urile nu mizeaza deocamdata pe studenti - posturile part-time nefiind inca definite in schema de recrutare a companiilor. „Normal ca vom avea si oferte de munca part-time si ca vom incerca sa incurajam studentii sa se angajeze la noi.

Acest lucru se va intampla insa abia dupa primele luni de activitate la Cluj, cand vom sti exact care sunt necesitatile noastre, in functie de fluxul de clienti si de volumul de munca al angajatilor”, a declarat Laura Gubert, responsabil de recrutare Auchan Romania.

Investitii de zeci de milioane de euro in Auchan si Carrefour

Hypermarket-ul Carrefour va avea o suprafata de peste 17.000 de mp, din care 8.000 de mp - suprafata de vanzare. Auchan va deveni insa cel mai mare hypermarket din judet, cu 10.000 mp suprafata de vanzare.

Ambele companii provin din Franta, au ani de experienta si milioane de clienti in intreaga Europa. Carrefour a fost primul hipermarket intrat pe piata romaneasca, in 2001, avand in prezent o retea de sapte magazine, deschise in Bucuresti, Brasov Constanta si Ploiesti.

Auchan si-a inceput activitatea in Romania in 2005 si a deschis un singur magazin, in Bucuresti, insa planurile pentru acest an prevad inaugurarea altor patru - incepand cu Targu Mures si Cluj. Extinderea retelei nationale va continua si in 2008.

Investitia de la Cluj este de 40 de milioane de euro, apropiata de valoarea investitiei Carrefour.