Fenomenul camerelor de supraveghere amplasate pe sectorul Cluj-Turda al DN1 a stirnit discutii aprinse intre cei care bat zilnic acest drum. Taberele sint formate din soferii prudenti, care admit necesitatea proiectului, si navetistii, care-l contesta.

Curse irosite

Zilnic, mii de navetisti bat drumul dintre Turda si Cluj, fiind nevoiti sa ajunga la serviciu la ore fixe. Dintre acestia, multi aleg sa vina cu „rechinii“, care, cu toate ca percep o taxa mai mare pentru parcurgerea traseului, isi duc clientii in circa 25 de minute dintr-un oras in altul.

Cam asa stateau lucrurile pina la montarea dispozitivelor de supraveghere pe portiunea de 30 de kilometri. „Acum nu mai putem sa ajungem la timp cu clientii nostri, pentru ca ai atitea camere care se uita la tine ca nu cumva sa circuli cu mai mult de 50 la ora“, sustine unul dintre „rechinii“ suparati de situatie.

Un alt turdean, de aceasta data taximetrist, este de parere ca timpul pentru o cursa Turda-Cluj a crescut simtitor. „Daca pina acum puteai sa ajungi in Cluj si in 18 minute, de acum nu mai poti ajunge decit in 40-45 de minute“, sustine el.

Ceea ce pentru soferii care traiesc din transportul persoanelor intre cele doua localitati inseamna cel putin o cursa pe zi pierduta, care automat duce la bani mai putini.

Cozi la camerele video

Puternica mediatizare a amplasarii de camere de supraveghere pe DN1 a facut ca soferii sa fie putin mai constienti. Asa se face ca in dreptul dispozitivelor de urmarire se formeaza mai mereu cozi, din cauza ca toata lumea incearca sa incetineasca pe ultima suta de metri. Realitatea a fost observata si de oamenii care isi au casele in dreptul „radarelor“ digitale.

Este cazul si lui Iosif Chis, localnic din Tureni, care are montata in dreptul portii o „minunatie din asta electronica“. Batrinul sustine ca vede, totusi, rostul aparatelor, avind in vedere numarul mare de accidente care s-au petrecut pe raza comunei, insa sustine ca soferii care au viteza in singe tot asa circula.

„Mai trec si cu 100 si ceva, cu toate ca s-au montat aparatele astea aici“, sustine Iosif Chis.

Peste 55.000 de constatari

Numarul constatarilor se indreapta in prezent cu pasi repezi catre 60.000. Chiar si asa, exista anumite situatii in care soferii grabiti pot scapa si nepedepsiti. Spre exemplu, soferul unei masini inregistrate in strainatate nu poate fi inca tras la raspundere, chiar daca ar depasi cu mult limita de viteza impusa.

Motivul este faptul ca dispeceratul de supraveghere nu este conectat inca la sistemul european de monitorizare a traficului, astfel ca autoritatile clujene nu stiu cui sa trimita constatarea. Un alt tertip care poate fi folosit de soferi este contestarea abaterii surprinse de camere.

Astfel de contestari pot avea succes in special daca in fotografie apar cel putin doua autoturisme care circula in acelasi sens, aparatul avind dificultati in stabilirea vitezei celor doua masini.