​Un premier conduce ședințele de Guvern și semnează actele normative care i se pun pe masă. Așa prevede legea. Automat, prin semnătură, își asumă conținutul și efectele pe care acestea le produc în societate, fie că sunt pozitive, fie că sunt negative. Viorica Dăncilă fuge de această responsabilitate, invocând ca scuză faptul că un premier nu are timp să discute despre orice ordonanță înainte de a o aproba și nici trebuie să cunoască toate domeniile. Cu alte cuvinte, semnează fără să știe ce semnează și de aceea nu-și asumă consecințele. Îi dăm o veste: este prim-ministru și, prin urmare, prim-responsabil pentru haosul din justiție creat de OUG 7. Este responsabilă și de haosul din economie creat de OUG 114.

Claudia PirvoiuFoto: Hotnews

Întrebată luni insistent despre legile justiției modificate peste noapte prin OUG 7/2019, Viorica Dăncilă a transmis presei următoarele mesaje: Nu este treaba ei să cunoască ce conține o ordonanță de urgență sau alta, ci doar a ministrului care o promovează. Ea doar aprobă. Ca premier intervine doar după ce respectivele ordonanțe de urgență încep să producă efecte negative, așa cum este OUG 7.

"O să mă întrebaţi de ce acum dialogul şi nu înainte. Eu cred că înainte, dialogul ţine de ministrul de resort. Primul ministru poartă acest dialog atunci când în spaţiul public apar nemulţumiri şi este nevoie de intervenţia primului ministru"- Viorica Dăncilă.

Nu s-a mulțumit doar cu atât. A insistat chiar să spună că un premier nu are timp să discute despre ordonanțe de urgență înainte de a le aproba și că nici nu trebuie să se priceapă la orice domeniu: "Nu cred că primul ministru trebuie să discute pe orice ordonanță, pe diferite domenii, aspecte din ordonanța respectivă(...)Timpul nu ar permite prim-ministrului să discute pe fiecare act normativ, pe fiecare domeniu (...)Nu vă închipuiți că un prim-ministru trebuie să cunoască toate domeniile".

Putem înțelege de aici că din lipsa sa de cunoștințe poate fi o scuză pentru aprobarea unei ordonanțe, indiferent de consecințe? Ce face dacă ajunge la semnat un proiect de Ordonanță de Urgență care prevede desființarea cu totul a parchetelor și judecătoriilor? Aprobă cu ochii închiși fiindcă oricum nu este treaba ei să știe pe ce își pune semnătura? Dar dacă ajunge pe masa ei un proiect care prevede colectivizarea forțată, tot la fel ar face?

Cu siguranță, un premier nu poate fi expert în toate domeniile. Însă tocmai de aceea premierii au consilieri pe fiecare domeniu important în parte. Exact pentru a suplini această lipsă de cunoștințe. Echipa Vioricăi Dăncilă este chiar bogată: 16 consilieri de stat și un număr necunoscut de consilieri personali.

OUG 7/2019 și OUG 114/2018 sunt două ordonanțe de urgență care au bulversat justiția și economia. În ambele cazuri, Viorica Dăncilă mimează acel "dialog constructiv" pe care îl pomenește ori de câte ori se pune problema lipsei de transparență a Guvernului. Însă cât de constructiv poate fi un dialog purtat abia după ce actele normative încep să-și producă efectele nocive? Justiția este complet dată peste cap din cauza acestei ordonanțe, judecătorii și procurorii se revoltă și suspendă activitatea, fapt fără precedent, iar Viorica Dăncilă vorbește despre nevoia unei "discuții constructive".

La fel și în cazul OUG 114/2018 care a creat o stare generală de mare confuzie în întreaga economie. Marile companii, indiferent că sunt private sau de stat, s-au trezit peste noapte cu planurile de afaceri distruse. Nici acum nu știu ce îi așteaptă în următoarea perioadă, mai ales că unii politicieni din coaliția de guvernare așa-ziși liberali, dornici să-și recâștige electoratul, promit modificarea OUG 114. PSD, cu Liviu Dragnea în frunte și cu Darius Vâlcov, inventatorul Ordonanței, ține lucrurile în suspans: nu zice nici că modifică, nici că lasă lucrurile exact așa cum sunt. Pentru mediul de afaceri, incertitudinea este cea mai grea pedeapsă.

Viorica Dăncilă întreține și ea această nesiguranță. Zice că va avea discuții pe OUG 114, în această săptămână, cu toate ministerele de linie, tocmai pentru a avea o "imagine completă". Adică, exact cu acele ministere care au inițiat și avizat OUG 114. Și în urmă cu exact o săptămână spunea cam același lucru. Mai mult, atunci susținea că a avut loc deja discuția cu miniștrii responsabili: "Am chemat miniştrii, ca fiecare să spună ce probleme sunt pe fiecare capitol în parte. (...)Ceilalţi miniştri au discutat fiecare pe linia domniei sale, astfel încât acolo unde sunt probleme să vedem ce modificări facem". Peste o săptămână, vom primi, probabil, același mesaj.

Între timp, pe principiul "revizuiesc, dar fără să schimb nimic", haosul se adâncește și în justiție, și în economie.