Lumea în schimbare

VIDEO Cum va arăta cultura după pandemie? Întâlnire online #deladistanță cu Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Șerban Pavlu / Ada Solomon: A obișnui publicul că produsul cultural este gratis e o capcană foarte gravă

de Mona Hera     HotNews.ro
Joi, 11 iunie 2020, 20:12 Lumea in schimbare


Tudor Giurgiu, Ada Solomon și Șerban Pavlu
Foto: Facebook
Pandemia de COVID-19 ar trebui să fie o lecție pentru cei implicați în domeniul artelor de adaptare a conținutului, însă nu poți face teatru în online. Vor apărea noi forme de expresie, dar este clar că nu vor dispărea nici cinematograful, nici teatrul, nici sala de concerte. Astfel au creionat cultura post- pandemie actorul Șerban Pavlu, regizorul Tudor Giurgiu și producătoarea Ada Solomon, invitați la întâlnirile online #deladistanță. Unul dintre "beneficiile" acestei crize sanitare este că mulți oameni care au uitat teatrul o bucată de vreme l-au redescoperit acum, în online, însă "a obișnui publicul că produsul cultural este gratis e o capcană foarte foarte gravă", spune producătoarea Ada Solomon. "E anormal să ai un asemenea munte de conținut gratuit și e normal să plătești a treia parte, a cincea parte, nu cât plăteai la teatru".



Cultura este unul dintre domeniile lovite cel mai puternic de coronavirus - sălile de teatru, cinematografele, concertele sunt în lockdown de trei luni. Cât va dura "reconstrucția", în ce măsură va fi posibilă și cum va arăta cultura post-pandemie? Am răspuns la aceste întrebări împreună cu producătoarea de film Ada Solomon, cu regizorul Tudor Giurgiu și cu actorul Șerban Pavlu, invitați vineri la întâlnirile HotNews #deladistanță.

Principalele declarații:

Ce a însemnat această perioadă de izolare din cauza pandemiei?

Ada Solomon
  • Este interesant că izolarea nu a însemnat deloc un blocaj ci, din contră, o perioadă de restructurare și de regândire a lucrurilor care erau în mers
Tudor Giurgiu
  • Mi-am dat seama că întotdeauna în România, atunci când apare o criză, există un moment de reevaluare, când oamenii își dau seama că articulațiile sistemului nu funcționează
  • Începe un bulgăre care o ia la vale ușor, ușor și oamenii își pun întrebări despre ce se va întâmpla după această perioadă
  • Perioada aceasta cred că a fost bună, ne-a și apropiat cumva, ne-a dat un timp pe care eu nu-l aveam
Șerban Pavlu
  • Răgazul acesta a fost bine venit, am avut mai mult timp să mă gândesc la mine, la proiecte personale
  • Este un test la care breasla a fost supusă și unde sistemul a pârâit din toate încheieturile
  • Cei care o duceau mai bine o vor duce mai bine, cei care o duceau așa și așa o vor duce mai prost
  • Tot sistemul independent ... este o masă imensă de artiști lăsați la voia întâmplării, e ca și cum statul ar face abstracție de acești oameni
  • Una e să dai drumul unui cinematograf, altceva să-l vezi plin
  • Este un test pentru întreaga societate, dar există victime în acest moment foarte clare ale acestei întâmplări, oameni care nu au avut o plasă de siguranță
  • Eu sunt actor angajat, primesc mai departe salariu, dar nu toți actorii sunt în această situație
Impactul COVID-19 asupra cinematografiei

Ada Solomon
  • Am auzit păreri "ce atâta cu cinematografia, că văd că nu au dat faliment?"
  • Lucrurile se duc în lanț. E o problemă de lipsă a funcționalităților
  • Lipsa funcționării acestui instrument, schema de ajutor de stat pentru industria cinematografică, care e blocată de la începutul anului 2020, generează efecte nu neapărat pentru cei mari, dar mai ales pentru cei mici
  • Un producător de film lucrează cu o gamă întreagă de furnizori. Acești tehnicieni mici, care nu au resurse, dacă stau 3-4-5 luni se închid
  • Și atunci întreaga infrastructură se duce de râpă. Chiar dacă îți reiei activitatea, nu ai cu cine
  • Ori asta face acest produs de sprijin al industriei cinematografice, dezvoltă infrastructura, asigură investiții străine și ocupă forța de muncă, plătită mai ales cu bani de afară
  • Nu înțeleg de ce autoritățile nu fac mai mult pentru așa o oportunitate
  • Infrastructura se duce de râpă, oamenii se reorientează și întreg angrenajul se distruge
  • Sunt foarte sceptică că vor fi mulți oameni care vor intra într-o sală de spectacol, oricât de dor le-ar fi de asta
  • Atunci trebuie să încerci să previi în loc să tratezi, e mult mai ieftin întotdeauna
  • Sunt o seamă întreagă de oameni independenți care lucrează în acestă industrie, artiștii sunt o parte, tehnicienii sunt mai puțini vizibili, dar ce face un constructor de decor care are răspunderea a 40 - 50 de salariați
  • Măsurile implementate în starea de urgență vizează mai degrabă credite, iar dacă tu nu ai niciun fel de predictibilitate, sunt foarte multe fluctuații
  • Avem o altă problemă, lipsa cronică de date asupra sectorului cultural, nu știm cât aduce, cât de mare e contribuția
  • Un exemplu foarte simplu, furnizorii de echipament nu sunt încadrați într-o căsuță dedicată culturii, sunt încadrați la furnizori de mașini unelte, nu se reflectă în contribuția industriilor creative
  • Cu toate acestea, contribuția industriilor creative e foarte mare, înseamnă aproape cât agricultura
  • Ministerul Culturii a lansat o foarte necesară campanie pentru apropierea publicului de cultura scrisă, Citește românește. Un prim clip o aduce în prim plan pe Felicia Filip, o admirabilă actriță, dar felul în care e făcut discursul dânsei îmi aduce aminte de Cântarea României
  • Discutăm pe cine poate atrage un astfel de mesaj. Cred că e nevoie de gândit, și e foarte important să o facem împreună. Artiștii sunt alături de ministerul Culturii, publicitarii sunt alături
Tudor Giurgiu, despre TIFF
  • Primul gând a fost să găsesc o altă perioadă de desfășurare, nu am evaluat niciunul în martie complexitatea situației și starea de fapt cu adevărat
  • Au urmat toate datele de la autorități și ne-a fost clar că trebuie să ne repliem, nu a fost foarte simplu, comandasem filme, plătisem anumiți furnizori
  • A trebuit să pivotăm, am ajuns la decizia de a-l ține fizic. Era și varianta să se mute cu totul online, dar credem că putem asigura măsurile de siguranță și vom miza destul de mult pe proiecții în aer liber, la începutul lunii august
  • Pe de o parte, e limpede că vom avea mai puține filme și mai puțini oaspeți din străinătate, cu cheltuieli mai mici, dar vom încerca să facem și o formulă în care filmele să poată fi văzute pe platforma noastră de streaming, care va însemna un alt efort financiar, de securizare de drepturi
  • E greu de cuantificat acum, din fericire anumiți sponsori au rămas cu noi
  • Legat de campaniile care se lansează acum, în perioade de criză suntem îndemnați să facem, să ne unim, va fi bine
  • Am văzut acel clip, am văzut un clip al autorității de turism din Grecia, e atât de simplu, de frumos, de elegant, făcut într-un singur cadru, o dronă, o plajă pustie
  • E o chestie care vine din ADN-ul nostru moștenit din vremea comunistă, de a face discursuri găunoase din orice, în loc să mergi pe forma simplă. Cred că încă o nucă grea de făcut la noi la români
În unele state au fost redeschise deja teatrele și cinematografele, în condiții speciale, de ce în România nu a fost posibil?

Șerban Pavlu
  • Cred că e vorba de o lipsă de asumare a responsabilității, nu vrea nimeni să spună "e ok să deschideți teatrele, cinematografele"
  • Nu arde nimeni de grija teatrelor sau a cinematografelor, nu se întreabă nimeni <<Măi, cu ăștia ce facem?>>
  • Nu există acea personalitate care să-și asume responsabilitatea
Tudor Giurgiu
  • Eu nu sunt de acord, poate e firesc că nu s-au deschis nici săli și cinematografe, nu suntem în situația altor țări în care cazurile au scăzut dramatic
  • Ce lipsește e o discuție cu cărțile pe față, aici e lumea un pic descoperită
  • Italia a deschis sălile de cinema.
Șerban Pavlu
  • De pe 15 iunie, teoretic, teatrele sub oblăduirea primăriei București își deschid porțile, cu mască, cu măsurarea temperaturilor, cu sub 50% spectatori
  • Lipsa unei dezbateri publice, cu specialiști, nu părerism la televizor, eu nu văd aceste lucruri
Ada Solomon
  • Ministerul Culturii a comunicat cu domeniul cultural permanent, de la începutul lui aprilie, cel puțin. Eu cred că e și o chestiune de siguranță, nu doar de asumare de responsabilitate. Eu cred că România a gestionat bine această criză și că restricțiile impuse au fost de bun augur pentru limitarea răspândirii nenorocirii acestea
  • România nu e încă într-o fază de remisie atât de pronunțată încât să stăm liniștiți
  • La cinematografe e mult mai simplu ca la teatru, unde ai și grija celor de pe scenă, nu doar a spectatorilor
  • Dacă e 15 iunie sau 1 iulie, lucruri nu sunt atât de diferite, știu că există aceste dezbateri, poate că nu sunt suficient de deschise
  • Se va respecta distanțarea, dezinfectări ale persoanelor, echipamentelor, elemente de decor, cu o anumită normă de ocupare a spațiului
  • Ele sunt precizat foarte clar și sunt lucrate împreună. Pentru mine asta a fost un foarte mare succes
  • Nu știu exact cum a lucrat fiecare breaslă, la prima întâlnire erau reprezentanți din toate domeniile
  • La repetițiile filarmonicii, spre exemplu, nu poți impune purtatul măștii
  • Ce mi s-a părut benefic este că ministerul Culturii, funcționarii de acolo au ascultat specificitatea și soluțiile date de cei care lucrează efectiv în domeniu
Tudor Giurgiu
  • Pe vremea ministeriatului Mona Muscă, au fost niște momente unice care nu s-au mai repetat până în prezent. S-a lucrat la legea cinematografiei împreună, în minister,
  • Lucrul acesta s-a întâmplat și acum, am fost consultați, am scris norme
Mutarea spectacolelor în online poate fi o variantă pe termen lung?

Șerban Pavlu
  • Au fost vânzări în online, au fost atât spectacole înregistrate care s-au transmis online
  • Nu cred că e o soluție pe termen lung în ce privește teatrul, nu ar trebui să se pună semnul egal între transmisia unor proiecte înregistrate, e altceva, nu e teatru, e alt tip de mediu și de recepție
  • Teatrul presupune niște oameni care sunt unii lângă alții, din păcate, în sala întunecată, și care privesc spre scenă
  • Există un flux de energie care circulă dinspre scenă spre sală și invers
  • Vă asigur că pe termen lung nu e o soluție pentru teatru să se producă spectacole online
  • Orice pas în direcția asta e un punct câștigat pe moment, dar pe termen lung este o pierdere
  • Nu poți să vezi Roma pe laptop
  • Nu se va mai putea fără online. În spațiul online va avea succes conținutul de succes pentru spațiul online, nu poți face teatru pe online. Vor apărea noi și noi forme de expresie, dar nu va dispărea nici cinematograful, nici teatrul nici sala de concerte
Tudor Giurgiu
  • Nu cred că se va schimba nimic legat de felul în care se vor face filmele, lumea va intra ușor, ușor în săli, eu nu văd o schimbare majoră provocată de această criză, dar lucrurile vor reveni greu la normal
Ada Solomon
  • Eu sunt undeva la mijloc, cred că va exista o diversificare accelerată, care deja începuse. Experiența din fața ecranului mic nu este aceeași din fața ecranului mare, această experiență colectivă e cu totul aparte și nu va dispărea
  • Nu a dispărut teatrul 2.000 de ani și nu a dispărut când a apărut cinemaul, nu o să dispară nici acum
Lecția pandemiei pentru cultură

Tudor Giurgiu
  • Acum câțiva ani, televiziunile și-au dat seama că trebuie să comunice, dar nu la fel, că este nevoie de alt conținut
  • Vorbesc aici nu doar de teatru, de centre culturale, de muzee, poate vor învăța că e important să-și diversifice comunicarea
Ada Solomon
  • Cred că toată povestea asta va mai genera ceva, un fel de colaborare între domenii în generarea acestui tip de conținut
  • Aceste spectacole de teatru, pentru a fi viabile online, trebuie filmate, și acest lucru aparține celor din cinematografie
Șerban Pavlu
  • A deveni relevant pe mediul online e posibil și pentru o instituție de cultură, indiferent cât de selectă este
Ada Solomon
  • M-am uitat la reluarea spectacolului Dimineața pierdută, era o filmare cu mijloacele tehnice ale vremii, nu era destinată vizionării, era mai mult de lucru, dar pentru mine a fost importantă pentru readucerea emoțiilor mele de spectator din sală
  • Cred că e un lucru foarte bun în toată povestea asta, cred că sunt mulți oameni care au uitat teatrul o bucată de vreme și care redescoperă și o generație de actori, și că există un alt fel de teatru, decât cel clasic, cu montări mari, grele
În ce măsură se va regăsi tema COVID-19 în următoarele producții cinematografice sau teatrale? În România ar putea fi cineaști tentați de astfel de producții?

Tudor Giurgiu
  • Sper că nu
Ada Solomon
  • Eu cred că se va regăsi, pentru că nu poți să ignori realitatea și seamă întreagă de producții cinematografice din România sunt extrem de ancorate în realitate
  • În ceea ce mă privește, în producțiile pe care urmăm să le filmăm în vara asta pandemia se va regăsi ca fapt, ca set up existent al acțiunii poveștii, ci nu în mod explicit dedicat
  • Pe de altă parte, știu că sunt producții și artiști dedicați subiectului
  • Aici iar revin la tema că a obișnui publicul că produsul cultural e gratis e o capcană foarte foarte gravă
  • E anormal să ai un asemenea munte de conținut gratuit și e normal să plătești a treia parte, a cincea parte, nu cât plăteai la teatru, pentru ca actorii să poată fi plătiți
Tudor Giurgiu
  • E important să existe respect pentru munca creatorilor
  • Nu mi se pare firesc să încurajăm accesul liber, nelimitat. Lumea e obișnuită și există așa o educație, când apare un film că "da, el al meu, îl pot vedea oricând, oriunde". Nu e chiar așa, sunt oameni care trebuie să trăască de pe urma faprului că acel film e vizionat. E important 1 leu, 2 lei, 3 lei, oricât contează
Protestele antirasism - din noul peisaj ar putea face parte și "recontextualizarea" filmelor vechi? Cât de departe vor merge limitările de acest tip și cu ce impact? Riscă să devină un fenomen?

Ada Solomon
  • Eu cred că vorbim de o furtună într-un pahar cu apă. pe rețelele de socializare, de exemplu, jumătate din contactele mele sunt oameni care nu sunt din România. Povestea cu "Pe aripile vântului" nu a apărut în discurs la prietenii mei din internațional. Ea a apărut la noi și cred că s-a făcut mult mai mult caz decât e necesar
  • Ar fi mult mai interesant, de exemplu, să urmărim impactul pe care îl are discursul ideologic al filmelor lui Sergiu Nicolaescu în percepția publică și în formarea unei așa-numite culturi de masă, pentru că Mihai Viteazul este perceput de public așa cum a fost el în filmul lui Sergiu Nicolaescu mult mai mult decât este el în cartea de Istorie
  • Aceste lucruri mi se par mult mai grave decât faptul că un canal de televiziune privat decide să-și ia un timp ca să recontextualizeze și să pună un intro în care să explice cum și ce e cu filmul ăsta. Pentru că asta va însemna, nu va tăia filmul.
Șerban Pavlu
  • "Sunt de acord cu Ada Solomon. Este evident că societatea noastră nu este antrenată pentru o dezbatere cu argumente. Sigur, o să îmi spuneți că și în Statele Unite s-a ieșit pe stradă, dar nu cred că ne putem compara ca nivel al problemei
  • Lumea s-a grăbit să apuce acest exemplu care pare șocant (n.r. -retragerea filmului Pe Aripile Vântului) și să spună că se refac filmele, se ard cărțile. Nu cred că este vorba despre asta. Filmul va reapărea, cu siguranță, nu vor putea fi interzise aceste opere
  • Nu cred că e vorba de poliția gândirii. Sunt trist să văd cum cetățenii mei se reped să se polarizeze imediat.
  • O pun pe seama cenzurii din perioada comunistă (reacția), dar eu aș vrea să atrag atenția că nu îmi aduc aminte de o opoziție atât de concertată în perioada comunismului, în care cetățenii își uneau forțele în a lupta im cenz
  • Mi se pare că cenzura și discursul corect politic au intrat ca-n brânză la noi, unde în cel mai bun caz se șoptea pe la coluțuri <<lasă, măi, nu mai discuta acum asta, îți aprinzi paie în cap>>
  • Pare deodată că suntem așa o țară unde nu putem fi puși în genunchi, nu poate să-mi spună nimeni cum să gândesc. Mi se pare o exagerare".

Acest articol face parte din proiectul Lumea în schimbare, o inițiativă HotNews.ro, susținută de Fundația Konrad Adenauer. Opiniile prezentate în materialele proiectului nu reprezintă în mod necesar poziția partenerului nostru.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4655 vizualizari

  • Cand scapam de noile clisee/cerinte? (Vineri, 12 iunie 2020, 13:20)

    PrivireCritica [utilizator]

    Remarc o invazie de:
    - adolescenti in roluri care necesita experienta
    - asiatici si negri in rol de personaje clasice care erau albe in cartile care au stat la baza filmelor
    - minoritati stil transgender preferabil negru sau asiatic in rol principal
    - filmari cu camera tremurata ca sa dea senzatia de realism
    - scene de maxim 2 minute dupa care se sare haotic la altceva

    Asa vor fi toate filmele, serialele. spectacolele in urmatorii 10 ani?
  • cand ne vom sterge praful de pe finantarea publica (Sâmbătă, 13 iunie 2020, 19:41)

    Dedalus [utilizator]

    Cum va putea fi convinsa AFCN sa finanteze proiecte ce apartin culturii acestui secol?

    Nu spectacole prafuite ale unor clienti fideli sau "proiecte bine scrise" cu spectacole la care vin 2 spectatori?

    (AFCN = Administratia Fondului Cultural National)
  • Dupa ce ca face nisite porcarii (Duminică, 14 iunie 2020, 9:43)

    Rahan5 [utilizator]

    de filme Ada Solomon vrea sa fie si platite de stat ?
    Gunoaie de filme de genul ,,Medalia de Onoare" cu Ion Iiescu.
    Ce invata publicul Ada Solomon?. Ca un presedinte criminal ca Ion Iliescu acorda ,,Medalii de Onoare ale Romaniei".
  • ...sînt diferit... (Duminică, 14 iunie 2020, 10:16)

    baligosul [utilizator]

    Cultura post pandemie...Păi la noi incultura s-a născut după 1989, eu am fost un oarecum întîrziat, după 89 aveam în casă un TV alb-negru, care uneori nu prea funcționa, nu aveam bani să cumpăr altul, măcar tot alb-negru, că alea color aveam voie doar să le văd prin vitrine, așa că bănuții puțini mergeau spre cărți, spre cărțile care se cetesc, nu spre alea care se joacă...
    Prin 1993, m-am apucat de taximetrie, nu mai eram merceolog și șofer la un institut de proiectări, cu salariul mediu pe economie, atunci. Făcut acte, totul legal, am avut un an uluitor de bun, după 1 an de taximetrie aveam în casă economisiți 2000$, mă lipisem de niște pantofari italieni. Decid să comit o nenorocire, cînd eram la un șpriț la un prieten, care cumpărase un TV cu plată în rate, TV-ul era udat, iar eu aveam bani în casă, și la șpriț promit că în ziua următoare voi avea în casă un TV Color, cu diagonală 51-55 cm, ca preț sărea de 500$, la 72 cm diagonală prețul era peste 700$, am zis că e un moft exotic...
    Ziua următoare, fac primele curse, mers la magazin, văzut prețul, era reprezentanța NEI, nu am sărit la Samsung sau Golden Star, că prețurile erau, mai băbănuțe...Schimbat dolari, plătit la magazin, dus NEI-ul acasă, antena colectivă, nu vedeam aproape nimic, ideea nouă, cablu !!! Mers la Astral, prețul era 1 $/lună, rapid făcut contract, anunțat că dau bacșiș + asigur transport tehnician, totul OK, seara aveam TV Color + cablu funcțional, vreo 20-35 programe. Din acel moment nu am mai cumpărat, citit cărți...Incultura...Dar încă nu alesesem mega-incultura, net-ul, pînă în 2007 cînd am cîștigat un vaucher la o promoție, și de atunci, cumpărat PC + monitor, de atunci ansamblul a funcționat perfect, ziare în format electronic, postat opinii, citit pe alții, mamăăă cîtă incultură foarte vehementă și virulentă.
    Așa a fost cu mine, CoVid-19, doar m-a salutat un pic într-o seară, m-am cam speriat cu insuficiența respiratorie, a durat cam 1-2 ore, acum sînt zglobiu.Gata.
  • clujghe (Duminică, 14 iunie 2020, 12:11)

    clujeanul gh [anonim]

    Dupa Tudor Giurgiu, cultura ar trebui manelizata, sigur pentru a "soca si a fi original" (vezi TIFF 2019, parca). Noi astia mai conservatori nu intelegem viitorul; din pacate va trebui sa asistam la nasterea unei lumi fara valori autentice.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by