Navele comerciale din Marea Roşie au început să utilizeze soluţii inovative în încercarea de a evita să fie atacate de rebelii houthi, transmite agenția Bloomberg, citată de Agerpres.

Nava in Canalul SuezFoto: Ahmed Gomaa / Xinhua News / Profimedia

Un exemplu este nava de transport de animale vii „Cattle Force”, care a făcut apel la rebelii houthi în calitatea lor de coreligionari, pentru a-şi asigura trecerea în siguranţă prin Marea Roşie. Duminică, pe măsură ce se apropia de strâmtoarea Bab el-Mandeb, nava a schimbat semnalul său de destinaţie, care este vizibil pe Internet pentru majoritatea navelor, dintr-un port irakian în expresia:

„Toţi membri echipajului sunt musulmani”.

Luni dimineaţa, după ce a trecut în siguranţă prin strâmtoarea Bab el-Mandeb, nava a revenit la semnalul de destinaţie anterior, respectiv portul irakian Umm Qasr, potrivit datelor analizate de Bloomberg. Această modificare este destinată a transmite un mesaj către rebelii houthi, care susţin că vizează navele care au legături cu Israelul şi aliaţii săi, pentru a-i presa să pună punct războiului din Gaza.

Anterior, navele comerciale au semnalat destinaţii precum „Nicio legătură cu Israelul”, pentru a evita să fie ţintite de rebelii Houthi. Prin Canalul Suez, aflat la capătul Mării Roşii, trece între 12% şi 15% din comerţul mondial cu bunuri şi între 25% şi 30% din transportul maritim de containere.

Pentru Uniunea Europeană, în 2022, aproximativ 23% din totalul bunurilor importate au venit prin intermediul navelor din Asia şi marea majoritate a acestor nave a trecut prin Canalul Suez. Din cauza atacurilor lansate de rebelii Houthi asupra navelor din Marea Roşie, marile companii de transport maritim au decis să îşi redirecţioneze navele pe o rută mai lungă şi mai scumpă, care presupune ocolirea Capului Bunei Speranţe.

Însă această rută adaugă 10 până la 15 zile la durata unei călătorii între Asia şi Europa.