Un spărgător de gheață din Africa de Sud a pornit sâmbătă într-o expediție de căutare a epavei Endurance, nava exploratorului britanic Ernest Shackleton, zdrobită de gheața de pe coasta Antarcticii în 1915 și care s-a scufundat la 3.000 m adâncime, relatează AFP.

S. A. Agulhas II, spargatorul de gheata folosit in expeditia Endurance22Foto: Wikipedia

„Falklands Maritime Heritage Trust are plăcerea să confirme că expediția Endurance22, care urmărește localizarea, observarea și filmarea epavei Endurance (...) a plecat conform programului din Cape Town, în drum spre marea Weddell,” au anunțat organizatorii expediției, o fundație care pune în valoare moștenirea maritimă din Atlanticul de Sud.

Spărgătorul de gheață sud-african S.A. Agulhas II are la bord un echipaj format din 46 de persoane și cei 64 de membri ai expediției.

Endurance părăsise, la sfârșitul anului 1914, insula britanică Georgia de Sud, în Atlanticul de Sud, pentru Expediția Imperială Transantarctică, condusă de Shackleton, pentru a încerca prima traversare a continentului antarctic, de la Marea de Weddell până la Marea Ross, prin Polul Sud.

Dar în ianuarie 1915, Endurance s-a trezit prins în gheața Mării Weddell, în apropierea barierei de gheață Larsen. Prinsă în gheață luni de zile, goeleta cu trei catarge de 44 m a fost zdrobită încet și s-a scufundat în noiembrie 1915, la o adâncime de 3.000 m.

Această expediție a devenit legendară datorită supraviețuirii echipajului care a campat luni de zile pe banchiză înainte de a se sparge, apoi cu ajutorul unei canoe echipajul și-a găsit refugiul pe inospitaliera și înghețata Insulă a Elefantului.

Datorită îndrăznelii lui Shackleton de a călători într-o canoe pentru a căuta ajutor, echipajul său a fost salvat.

Expediția Endurance22 ar trebui să dureze între 35 și 45 de zile prin gheață și frig. Ea speră să găsească epava Endurance folosind tehnologii avansate și să le exploreze folosind două drone subacvatice.

Shackleton descrisese locul unde s-a scufundat Endurance ca fiind „cea mai proastă parte a celei mai proaste mări din lume”, iar Marea Weddell rămâne unul dintre cele mai dificile locuri de navigat, cu grosimea banchizei probabil să cauzeze probleme chiar și pentru spărgătoarea de gheață moderne.

Endurance Foto: Wikipedia

Dacă se descoperă - ceea ce este departe de a fi sigur - se va efectua o scanare 3D.

„În ceea ce privește găsirea epavelor, aceasta este cea mai grea”, a declarat renumitul vânător de epave David Mearns pentru AFP, „nu veți găsi nimic mai dificil, din cauza mediului glaciar”.