Galaxia fără materie neagră

de Cosmin Orasanu     HotNews.ro
Miercuri, 28 martie 2018, 23:14 Science - Spatiul

Telescopul Herschel
Foto: ESA/NASA/JPL-Caltech
O galaxie neobișnuit de transparentă cu dimensiuni apropiate de Calea Lactee îi îndeamnă pe astrofizicieni să-și pună noi întrebări. Obiectul, intitulat NGC1052-DF2, pare că nu conține materie neagră, conform BBC.

Dacă se dovedește că este adevărat, ar putea fi prima galaxie de acest fel constituită doar din materie. În prezent, este crezut că materia neagră este esențială în alcătuirea universului așa cum îl înțelegem noi.

Autorii studiului nu erau inițial în căutarea unei galaxii fără materie neagră, în schimb au încercat să privească mai îndeaproape galaxiile mari, ultradifuze.

Când Prof. Pieter van Dokkum, principalul autor al studiului, a observat prima dată NGC1052-DF2, "a privit foarte mult imaginea și s-a minunat... E ca o strălucire fantomatică pe cer".

Galaxia are foarte puține stele, însă multe dintre ele sunt grupate împreună în pâlcuri neobișnuit de luminoase.

Ce este materia neagra? (Joi, 29 martie 2018, 9:11)

BEDE [utilizator]

Intr-un documentat un astronom spunea sincer "nu stiu ce este". Dar trebuie sa fie ceva materie pentru ca altfel nu se poate explica de ce anume galaxiile in ansamblu au o miscare de rotatie care nu sea aseamana cu ceea ce vedem la planetele din sisemul solar. Adica stelele mai indepartate de centrul galaxiei nu se vede sa aiba o viteza unghiulara mai mica si o perioada de rotatie mai mare decat cele mai apropiate, ci, in general, s-a observant ca galaxiile se rotesc ca un disc... Atunci, singurul mod de a explica de ce este asa a fost sa se inventeze "material neagra", care nu poate fi detectata nicicum si pe care nimeni nu o poate explica.
    Iata cum teoriile stiintifice ajung sa se cam incurce.
    Si material neagra este doar putin... Mai "mult cantitativ" este energia neagra...
      si ce e rau in asta? (Joi, 29 martie 2018, 12:21)

bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

Asha apare progresul, prin diverse incercari de explicare a unor fenomene. Unele teorii se adeveresc, altele nu, dar simplul fapt ca sunt puse in discutie ajuta la elucidarea misterului. Deja in ce priveste materia neagra, sau intunecata (desi corect a fi sa-i zica transparenta), deja s-au construit aparate speciale care s-o detecteze:

Daca nu ne-a pune intrebari, probabil am crede si azi ca pamantul e plat, ca universul e format doar din calea lactee sau ca pamantul e centrul universului si toate cele se invirt in jurul sau.

Energia neagra .... asta e deja mult mai greu de detectat sau explicat, tot ce stim despre ea e ca determina cresterea vitezei de expansiune a universului.
    + (Joi, 29 martie 2018, 11:53)