O explozie a avut loc miercuri dimineaţă la bordul unei nave aflate în rada Portului Sulina, iar echipajul - format din 12 persoane - a fost preluat de echipele de intervenţie şi adus în siguranţă în port, urmând să fie evaluat medical. Reprezentanţii Autorităţii Navale Române spun că este vorba despre o navă sub pavilion Togo care transporta ciment și care acum este ancorată şi se încearcă salvarea acesteia, fără ca navigaţia pe braţul Sulina să fie afectată.

Nava „Seama” sub pavilion Togo, în apropiere de SulinaFoto: Autoritatea Navală Română

14:07În primă fază, premierul Marcel Ciolacu a declarat că ipoteza unei mine pare să fie „mai aproape de adevăr”, în cazul exploziei, însă ulterior a revenit și a spus că, de fapt se referea la o explozie în sala motoarelor.

„În acest moment se analizează care este cauza efectivă. Sunt cele două ipoteze spuse de domnul ministru al Transporturilor (mină și explozie în sala motoarelor - n.r.). Se pare că prima ipoteză e mai aproape de adevăr, dar haideţi să aşteptăm exact ce ne spun cei de la Ministerul Apărării. Nu este pusă în pericol navigaţia pe canalul Sulina. Dimpotrivă, nava era la ape adânci, deci nu sunt probleme din acest punct de vedere. Chiar o intervenţie în timp real, de excepţie, a tuturor celor implicaţi", a afirmat inițial premierul.

„Nu, nu, mă refeream la a doua ipoteză, scuzați-mă”, a revenit premierul când a fost întrebat despre ce indicii are că a fost lovită nava de o mină.

12:10 Nava cargo sub pavilion togolez la bordul căreia a avut loc astăzi o explozie în timp ce se afla în largul portului Sulina se îndrepta spre canalul Bâstroe de pe teritoriul Ucrainei, spun surse din navigația românească.

Nava de tipul cargo general se numește SEAMA și are un pescaj raportat de 5,4 metri. Pe aplicația Marine Traffic, vasul figurează la acest moment că se află în largul portului Sulina, dar la destinație apare mențiunea „Unknown” („necunoscut”).

Potrivit unor surse implicate în anchetă, vaporul avea ca destinație canalul Bâstroe (pescajul maxim îi permite să intre pe canalul ucrainean), dar faptul că nu era menționat pe aplicația de monitorizare a traficului naval unde anume se ducea este explicată prin faptul că navele care se îndreaptă spre Ucraina încearcă să se ascundă de armata rusă.

În ceea ce privește motivele exploziei, sursele implicate în anchetă spun că în acest moment există două variante luate în calcul și anume explozia la una din instalațiile de la bord sau lovirea unei mine marine.

Localizarea navei SEAMA în acest moment, potrivit aplicației Marine Traffic. FOTO: Screenshot via Marine Traffic

11:22„Conducerea Statului Major al Forțelor Navale a ordonat, conform procedurilor operaționale, trimiterea către raionul maritim Sulina, pentru a acționa în sprijinul autorităților civile responsabile de intervenție și pentru cercetarea raionului, a puitorului de mine „Viceamiral Constantin Bălescu” 274, cu o grupă de scafandri EOD la bord. Nava militară a plecat din portul militar Constanța în jurul orei 08.15”, anunță MApN.

„De asemenea, un elicopter IAR-330 Puma din serviciul de căutare-salvare, din dotarea Forțelor Aeriene Române, este pregătit pe Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu să intervină, în funcție de solicitări”, mai transmite Armata.

10:30 Unul dintre cei 12 marinari aflaţi pe nava sub pavilion Togo se află sub supraveghere medicală la Unitatea de Primire Urgenţe (UPU) din Sulina a Spitalului Judeţean din Tulcea.

Directoarea Serviciului de Ambulanţă Judeţean (SAJ), Rodica Agavriloaei, a declarat pentru Agerpres că starea celor 12 marinari de pe nava aflată sub pavilion Togo a fost evaluată de asistenta medicală a SAJ, în cazul unuia dintre ei fiind necesară încă supravegherea medicală.

Este vorba despre un cetăţean sirian care are o durere abdominală uşoară şi o contuzie la braţul drept și care rămâne în continuare în UPU, a precizat directoarea SAJ.

Reprezentanţii Gărzii de Coastă au anunţat că miercuri dimineaţă au fost solicitaţi să intervină pentru salvarea echipajului unei nave.

09:28 „La ora 06.50, urmare a unui mesaj de urgenţă “MAYDAY” transmis ide către o nava comercială prin care informează ca a avut loc o explozie la bord, M.R.C.C a declanşat o operaţiune S.A.R. pentru salvarea echipajului acesteia. La acţiunea de salvare au participat un mijloc de mobilitate din cadrul Gărzii de Coastă şi o navă specializată SAR din cadrul ARSVOM. Toţi membrii de echipaj au fost aduşi în siguranţă în portul Sulina, la bordul navei ARSVOM”, au precizat reprezentanţii Gărzii de Coastă.

Reprezentanţii Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare au declarat pentru News.ro, că este vorba despre o navă general-cargo, pavilion Togo, care se afla în rada Portului Sulina.

Echipajul, format din 12 persoane, a fost preluat şi adus în port, urmând să fie evaluat din punct de vedere medical.

09:20 „Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare a fost solicitată să intervină pentru evacuarea şi preluarea echipajului de la bordul navei Seama. La ordinul VTS Sulina şi prin solicitarea MRCC, nava SAR ARES din cadrul ARSVOM, s-a deplasat în direcţia indicată, respectiv 7 mile Est de geamandura de aterizare, pentru salvarea echipajului. La bordul navei tip general cargo- SEAMA, sub pavilion Togo, echipajul format 12 persoane, a necesitat evacuare de la bord. Preluarea echipajului s-a efectuat în intervalul 07:20- 07:30 şi au fost predaţi în siguranţă către echipajul de ambulanţă din Portul Sulina, la ora 08:25”, au transmis reprezentanţii ARSVOM.

Reprezentanţii Autorităţii Navale Române spun că nava sub pavilion Togo transporta ciment, iar acum este ancorată şi se încearcă salvarea acesteia, fără ca navigaţia pe braţul Sulina să fie afectată.

Conform acestora, la ora 6.50 echipajul a raportat o explozie la compartimentul maşină şi a solicitat abandonul navei.

„Salvatorii au ajuns imediat la locul incidentului, iar echipajul a fost preluat în siguranţă şi transportat în Portul Sulina”, au transmis reprezentanţii ANR, conform News.ro.

Sursa citată a menţionat că nava cargo SEAMA, ce are o lungime de 90m şi 14m lăţime, este ancorată în acest moment şi se încearcă salvarea ei. Navigaţia pe braţul Sulina nu este afectată.

Reprezentanţii ANR au menţionat că nava sub pavilion Togo a ajuns în rada Portului Sulina în data de 12 septembrie şi aştepta intrarea pe canalul Bîstroe. Autoritatea Navală Română a mai anunţat că specialiştii instituţiei fac cercetări pentru a stabili cauzele producerii acestui eveniment. (Foto: Dreamstime.com)