​VIDEO Povestea unei campanii inedite de admitere la Facultatea de Filosofie: Învață să gândești ca să te răzvrătești!

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Joi, 5 iulie 2018, 9:13 Actualitate | Educatie


Campanie de admitere la Filosofie
Foto: Colaj / Sursa foto: Facebook
​​Facultatea de Filosofie a Universității din București a lansat o campanie de admitere inedită în peisajul universitar românesc. Profesori și studenți ai facultății explică publicului, în scurte clipuri video, la ce este bună filosofia. “Libertatea, chiar și în democrație, are nevoie în continuare de oameni pregătiți să lupte pentru ea”, explică Dorina Pătrunsu, profesoară de Libertate și mentalități, în cel mai viral clip de până acum al acestei campanii. “Învață să gândești ca să te răzvrătești!”, “Învață libertatea de a alege!”, “Creează-ți propriul drum” sunt câteva dintre titlurile mesajelor video publicate de facultate.
  • Cui i-a venit ideea campaniei de la Filosofie, cine urmează în clipurile facultății și cine se ocupă de realizarea materialelor - ne-a spus pe larg Constantin Vica, profesor de etică în tehnologia informației
Înscrierile la Facultatea de Filosofie a Universității din București au loc între 9 și 22 iulie 2018. Pentru a atrage cât mai mulți studenți, instituția de învățământ superior a demarat o campanie de promovare a studiilor pe care le organizează, campanie în care mesajele sunt transmise chiar de profesori și studenți ai facultății.

De ce să optăm pentru Filosofie? Pentru că libertatea, chiar și în democrație, are nevoie în continuare de oameni pregătiți să lupte pentru ea. (…) Să trăiești într-o societate liberă nu presupune să îți spună cineva cum să fii, ce să fii, ci ar trebui să ți se îngăduie chiar să fii nefericit. De aceea, nesupunerea civilă e un indicator al libertății. Care e morala? Morala nu e să ne răzvrătim. Morala e să gândim. Costă mai puțin!” - transmite în unul dintre cele mai “prizate” clipuri video profesoara Dorina Pătrunsu, care predă Doctrine politice, Libertate și mentalități ori Filosofie politică şi socială.
 

Până acum, Facultatea a publicat pe pagina sa de Facebook mesajele video a șase profesori și studenți. Constantin Vica, profesor de etică în tehnologia informației și protagonist al celui mai recent clip din această serie, a explicat pentru HotNews.ro cum s-a născut această campanie, care sunt obiectivul și efectul așteptat.

Citește mai jos răspunsurile acordate de Constantin Vica la întrebările HotNews.ro, transmise via e-mail:

Constantin Vica
Foto: Facebook
Rep: Cui îi aparține ideea lansării acestei campanii video de admitere la Facultatea de Filosofie? În ce context ați ajuns la forma campaniei pe care o vedem zilele astea pe Facebook?
Constantin Vica: Ideea a plecat de la decanul Facultății, profesorul Romulus Brâncoveanu, care a urmărit în ultima vreme diverse campanii de promovare ale universităților europene și a zis „Cred că putem și noi”. De aici intră în joc norocul și dragostea. Am avut noroc cu studenții și profesorii care au vrut să dezvăluie puțin din ce înseamnă dragostea de înțelepciune, mai ales într-un secol al Inteligenței Artificiale. După cum se vede și-n intervențiile lor, nu există un singur, unic mesaj - ar fi fost greu să alegem Mesajul din 2500 de ani de filosofie -, ci o invitație, un îndemn la a construi împreună viitorul filosofiei și, de ce nu, filosofia viitorului. Apărem în aceste clipuri exact așa cum suntem în timpul orelor de curs și seminar, la dezbateri și conferințe. Nici măcar nu ne-am pregătit „pentru cameră”, o trusă de machiaj n-a fost deschisă, o repetiție nu s-a făcut ca „să dăm bine”. Cei din clipuri au avut timp să se gândească la ce vor să transmită, dar nu s-au memorat și declamat discursuri.

Rep: Până acum, care este clipul de pe urma căruia ați primit cel mai important feed-back? De ce, cum vă explicați?
Constantin Vica: Am zice că este clipul colegei noastre, Dorina Pătrunsu, care a stârnit, pe bună dreptate, un val de simpatie. Are și de ce: nu dă o rețetă, nu dă sfaturi, ci te provoacă să gândești rolul tău în polis, în cetate. Abia apoi să acționezi.

Fiecare clip a avut parte de reacții foarte bune tocmai pentru că a existat o pluralitate de perspective. Gheorghe Ștefanov a reușit într-un minut să explice clar și pe înțelesul (aproape) oricui ce înseamnă a face filosofie, cum se face, cum se construiește din concepte.



Laurențiu Staicu privește spre rolul filosofiei ca hartă de orientare în lume, ca formă necesară de consiliere de viață.




Cristian Iftode observă că filosofia are astăzi poziția unei intersecții și rolul unui mediator între culturi și lumi diferite - de aceea studenții care o aleg sunt foarte mobili.




Cel mai tranșant a fost un student, Robert Chiș-Ciure: social media, opiumul acestui deceniu, nu-ți pot oferi răspunsurile pe care le cauți. Le vei găsi doar cu mintea ta, prin antrenamentul gândirii critice.




Rep: Până acum, apelul profesoarei Dorina Pătrunsu pare să aibă cea mai mare răspândire în online. Un mesaj referitor la nevoia de oameni pregătiți care să lupte pentru libertate. Mesajul are legătură cu mișcările civice din ultimul an, cu ieșirile în stradă împotriva modificărilor operate de PSD-ALDE la legile justiției?
Constantin Vica: Nu, mesajul este unul care aduce în centru filosofia politică, nu criza politică de azi. Este o reflecție, densă și sensibilă, despre libertate și reguli, despre nesupunerea civilă și dreptul de a fi chiar nefericit într-o societate democratică care presupune egalitatea în drepturi. Angajamentul filosofiei față de democrație nu este unul militant, ci constă într-o activitate de filtrare, rafinare, abstractizare pentru conceptualizare și deliberare; cu alte cuvinte, cea și cel care practică filosofia politică oferă întrebări, idei, concepte, distincții, instrumente analitice, chei de interpretare etc. ca să înțelegem mai bine existența noastră socială și politică, să ne putem întemeia opiniile și acțiunile politice împreună. Desigur, aceasta nu elimină opțiunile personale ale filosoafei sau filosofului, activismul lor.

Rep: Care este efectul pe care vă așteptați să îl producă acest mesaj?
Constantin Vica: Adesea un clip de prezentare al unei universități sau facultăți începe cu un plan de ansamblu sau unul general, o filmare cu drona, pe fundal se aude o muzică tare și prea ritmată, apoi apar săli de clasă, amfiteatre, biblioteci - toate strălucind de aparatură nouă sau de cărți vechi -, apoi două-trei cadre cu niște persoane mergând și cam atât. Noi n-am vrut să facem o eroare categorială, după cum o numește Gilbert Ryle, confundând facultatea cu clădirea facultății și am ales să arătăm de ce, cum și pentru ce merită să încerci Filosofia. Deocamdată, doar oamenii fac filosofie, de aceea am ales oameni cu chipuri, voci și argumente. Efectul așteptat? Să întâlnim, în urma înscrierii în programele de licență sau master, cât mai mulți oameni dornici de acest joc intelectual practic, oameni cu chipuri, voci și argumente. Nu le putem garanta neapărat un loc de muncă (dar cine ar mai putea astăzi?), dar îi asigurăm, după ultima statistică a Universității din București, că există o șansă să fie printre cei 46% dintre studenții filosofi imediat angajați la finalizarea studiilor :) Și, conform aceleiași statistici, vor fi cei mai mulțumiți studenți de relația cu profesorii lor și modul de predare sau evaluare. Poate împreună vom duce România de pe poziția 52 măcar pe 51 în topul mondial al fericirii. O temă la fel de veche ca filosofia.

Rep: Clipurile video sunt realizate in house, de către Facultate, ați apelat la o agenție sau cine le realizează?
Constantin Vica: Corina Stavilă, regizoare de film și editoare de montaj, acum studentă la master a Facultății de Filosofie, a realizat clipurile. Ea a mobilizat o echipă întreagă, formată din Silviu Stavilă (director de imagine), Andrei Stoian (sunet), Mihai Bogos, Ioana Păcurețu și Alexandru Dragomir. Muzica din clipuri ne-a fost oferită de Andrei Dinescu, de exemplu la clipul cu Cristian Iftode se poate auzi melodia „Babadag” a formației Steaua de Mare.

Fără Corina nu am fi reușit nimic. Ea a avut viziunea clipurilor, conceptul lor, ea a ales spațiile astfel încât să ne simțit natural în fața camerei. O săptămână a tot măsurat și analizat lumina, a gândit cadrele, a privit înregistrări mai vechi, s-a documentat, a discutat cu noi. Am filmat într-o singură zi, nu pentru că ne-am pricepe noi, studenții și profesorii, ci pentru că echipa de producție a fost perfectă. Apoi a urmat montajul, unde se vede iar măiestria Corinei.

Rep: Vor mai aparea astfel de clipuri? Care este perioada pe care se intinde campania si cu ce temporizare: cate video-uri pe zi?
Constantin Vica: Campania se întinde pe două săptămâni, înaintea perioadei de admitere, care are loc între 9 și 22 iulie. Sunt opt clipuri, în a doua săptămână vor fi postate câte unul pe zi, de luni până vineri. Ne-am sfătuit cu profesioniști ai comunicării și am primit atâtea idei despre când și cum să postăm online, în ce ritm, încât i-am ascultat pe toți și astfel am găsit mai multe ritmuri potrivite.

Rep: Cine sunt cei care vor mai apărea?
Constantin Vica: Miercuri și joi transmitem mesajele a doi călători în timp, Emilian Mihailov și Constantin Vică, dintre care unul nu s-a întors încă. Vineri vom încheia printr-un răspuns mai amplu, colectiv, dat întrebării „De ce să alegi filosofia?” de către studenții Anda Zahiu, Cristina Cristea, Maria-Cristina Boțe și Gruia Rădulescu.





Citeste mai multe despre   

















7706 vizualizari

  • -7 (15 voturi)    
    Deci (Joi, 5 iulie 2018, 9:40)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Fiti filosofi si nefericiti. Hai sa filozofam, in vreme ce hotii ataca România zi de zi. Ciudat! E doar tâmpenie sau e intenționat?
    • +4 (12 voturi)    
      E intentionat (Joi, 5 iulie 2018, 11:12)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      E o campanie de recrutare politica. Similara cu miscarea SJW ce umbla prin Universitatile Americane.
  • 0 (10 voturi)    
    Mă gândesc că, dacă (Joi, 5 iulie 2018, 10:04)

    hohoho [utilizator]

    tot s-a impus forma "filosofie" în scrierea presupus fonetică românească, ar fi și mai bine să se scrie "philosophie", că e și mai prețioasă și ar inspira și mai mult respect prin savantlîcul scrierii.
    • +1 (1 vot)    
      explicatie etimologica (Joi, 5 iulie 2018, 13:11)

      dinics [utilizator] i-a raspuns lui hohoho

      Savantlacul scrierii „filosofie” cu pastrarea literei „s” deși în limba română „s” între două vocale se pronunță uzual „z”( dar nu întotdeauna, nu exista o regula de pronunție care să vă impună să nu spuneți filosofie exact cum se scrie, mulți chiar o fac) s-a făcut pentru indicarea etimologiei cuvântului și anume filo - dragoste și sophia - înțelepciune. S-a renuntat la „ph” și se folosește „f” pentru că aceasta este forma în limba română a termenului grecesc philo - dragoste, afinitate. Așa cum s-a renunțat și la grupul „ph” din sophia.
      • +2 (4 voturi)    
        Explicația dumneavoastră, (Joi, 5 iulie 2018, 14:15)

        hohoho [utilizator] i-a raspuns lui dinics

        cu siguranță utilă ciclului gimnazial, ar fi fost și mai coerentă dacă foloseați diacritice. Ați fi evitat astfel comicul involuntar al formei "savavntlac". Ați fi scris, eventual, "savantlic", rămânând astfel consecvent principiului etimologic, aplicat sufixului turcesc "-lîc".
        În ce privește regulile de pronunție, acestea sunt un rezultat al uzului, nu al unei legislații a limbii, elaborate de te miri ce conclav de prețioși. Iar uzul a consacrat pronunția "filozofie", indiferent de pedanteriile ortografice ale câtorva, foarte puțini de altfel.
        • +1 (3 voturi)    
          iar și iară (Joi, 5 iulie 2018, 14:24)

          dinics [utilizator] i-a raspuns lui hohoho

          Pedanteria este din DEX. Dacă nu vă convine sesizați Academia Romană
          • 0 (2 voturi)    
            Mă bucur (Joi, 5 iulie 2018, 14:59)

            hohoho [utilizator] i-a raspuns lui dinics

            că admiteți că scrierea cu "s" este o pedanterie. Eu i-am zis, mai colorat, savantlîc.
            DEX nu face decât să o consemneze, alături de forma cu "z". N-am să fac o plângere pentru asta.
  • +3 (17 voturi)    
    vrajeala (Joi, 5 iulie 2018, 10:10)

    eGerula [utilizator]

    Trebuie sa aiba o facultate si cei care vand la McDonalds.
    Acum serios, 2-3 isi gasesc un job bun restul pierd timpul predand o materie care nu prea atrage iar cei mai multi isi cauta o recalificare.
    Sfatul meu: pastrati filozofia pentru hobby, timp liber si ca a doua facultate.
  • -3 (7 voturi)    
    Inspirata campanie! (Joi, 5 iulie 2018, 10:33)

    billy34 [utilizator]

    Zau asa
    • 0 (4 voturi)    
      Campanie cu figuri! (Joi, 5 iulie 2018, 12:24)

      Harold [utilizator] i-a raspuns lui billy34

      Zău aşa!
  • +2 (16 voturi)    
    Cool! (Joi, 5 iulie 2018, 11:01)

    Harold [utilizator]

    O facultate buna pentru hipsteri si vamaioti.
  • -1 (11 voturi)    
    Scoala de propagandisti (Joi, 5 iulie 2018, 11:13)

    Robert M [utilizator]

    Cine foloseste acesti oameni ?
  • +1 (13 voturi)    
    Pacat ca nu-ti prea gasesti job cu filozofia asta (Joi, 5 iulie 2018, 11:15)

    andipetre [utilizator]

    In rest e frumos sa faci o facultate de vorbit vorbe (cati dintre absolventi ajung realmente filozofi?).
  • +2 (12 voturi)    
    mai nou (Joi, 5 iulie 2018, 11:18)

    dessik [utilizator]

    Ca sa te razvratesti trebuie sa faci o facultate! Licentiati in razvratire :D. De la facultate m-as astepta sa ma invete o meserie. Iar pentru razvratire e de ajuns sa citesti pana si hotnews si daca vrei mai mult eventual sa te alaturi unui ONG.
    • +1 (1 vot)    
      așteptări și meserii (Joi, 5 iulie 2018, 17:48)

      fried [utilizator] i-a raspuns lui dessik

      Meseriile se învață la școlile de meserii. Așteptările se educă și auto-educă prin școli. La facultate obții o specializare; utilă sau nu, după cum te duce mintea. Succes!
  • +10 (10 voturi)    
    doar atat? (Joi, 5 iulie 2018, 11:54)

    mike_the_hunter [utilizator]

    Cum banii pe care ii primeste orice faculatate sunt pe cap de student, atunci e nevoie de cati mai multi! Deci publicitate!
    Filozofia are insa un statut special- multi veniti, putini chemati! Filozofia nu inseamna nici sa inveti sa te razvratesti, nu inseamna sa iti alegi propriul drum. In fond fiecare din noi ne alegem propriul drum, si ne razvratim mereu. Insa inainte de a ne razvrati fata de situatii exterioare, momente istorice, razvratirea incepe cu tine, cu propriile lasitati, comoditati si mai ales cu gandirea comuna si peste toate acestea trebuie sa treci daca vrei sa fii filozof sau mai degraba intelept si asta nu se invata , se traieste. Cultura sigur te ajuta, dar nu e un antidot in multe situatii.
    Atunci cu ce se ocupa filozofia? Nu cumva cu intelegerea acestei lumi ?
    De aceea cei care fac filozofie cu adevarat , stiu matematica, fizica, cosmologie, chimie, biologie teologie si citesc constant din marii filozofi.
    Altminteri poti face facultatea de filozofie si sa ajungi director de vanzari intr-un mall.Cam asta se intampla cu 99 % din cei care fac aceasta facultate extrem de intersanta,dar care nu e pentru oricine. De aceea , probabil studentii dintr-un an de studiu la aceasta facultate ar trebui sa fie maxim 10,dar asta nu da voie Min. Educatiei, iar facultatea de filozofie s-ar inchide.
  • 0 (8 voturi)    
    ce meserie concreta capeti? (Joi, 5 iulie 2018, 11:59)

    gimini [utilizator]

    Toate bune si frumoase, dar ce meserie concreta inveti de aici? Cred ca in afara de profesor de stiinte sociale nu iesi nimic. Ma rog, pana la urma e bine si asa, tot e mai bine decat nimic. Dar vei sta toata viata la mila statului. Nici meditatii nu poti sa dai, cine naiba se mediteaza la filozofie sau la logica?!
  • +5 (5 voturi)    
    Macho philosophers (Joi, 5 iulie 2018, 12:22)

    Harold [utilizator]

    Cu o fata nu se face primavara..
    &
    Barba (ciocu) non facit philosophum.
  • -5 (9 voturi)    
    Va dati seama ca noi ii platim din bani publici? (Joi, 5 iulie 2018, 12:49)

    andipetre [utilizator]

    Va dati seama ca noi platim din impozitele noastre povesti de genul asta?
  • +2 (4 voturi)    
    Razvratire intru (Joi, 5 iulie 2018, 12:55)

    xolv [utilizator]

    operele lui Foucalt, Derrida si alte post-marxisti probabil.
  • +6 (10 voturi)    
    gândire critică (Joi, 5 iulie 2018, 13:19)

    gstef [utilizator]

    Intervin pentru că se întâmplă să țin un curs de gândire critică la Facultatea de filosofie a Universității din București. Unul dintre lucrurile pe care le învață studenții mei din anul I este să ia în considerare doar opiniile susținute de argumente. Din păcate, am văzut la mai mulți comentatori de aici tocmai acest lucru - o serie de opinii negative despre facultatea la care lucrez, care nu sunt susținute, de fapt, de nici un argument. Același lucru îl putem vedea într-o mulțime de dezbateri publice de la noi. Nu mi se pare inutil ca oamenii să își formeze reflexul de a ignora opiniile neargumentate. Iar acesta e doar primul pas. Următorul e să înveți să cântărești argumentele în sprijinul opiniilor care se vehiculează în jurul tău. Și așa mai departe.
    • 0 (2 voturi)    
      Bine zis! (Joi, 5 iulie 2018, 13:40)

      billy34 [utilizator] i-a raspuns lui gstef

      Ca intotdeauna.
    • +1 (3 voturi)    
      haideti sa dezbatem (Joi, 5 iulie 2018, 13:51)

      gimini [utilizator] i-a raspuns lui gstef

      In primul rand va felicit pentru intrarea in dezbatere.

      Probabil sunteti dl. G. Stefanov din videoclip? Dupa semnatura. Perfect. Dupa cum se poate vedea din comentarii, temerile exprimate de oameni privesc viitorul profesional al absolventului. Atunci hai sa facem urmatorul exercitiu: spuneti dvs. 3 ocupatii la care se cer absolventi de la facultatea de filozofie, si apoi le cautam impreuna pe Bestjobs, sa vedem cate joburi gasim, altfel zis cata cerere e pentru ele.

      Eu, de pilda, am dat un exemplu mai sus: profesor de stiinte sociale. Tot respectul pentru acest job. Din cate stiu poti preda (cel putin) Logica, Filozofie, Sociologie, Cultura Civica, chiar daca nu vei deveni bogat din asa ceva. Dar meseria asta nu o gasesti pe Bestjobs, pentru ca angajarile sunt numai la stat. Spuneti-ne asadar dvs. 3 joburi si hai sa vedem impreuna care e cererea.
      • +2 (2 voturi)    
        meserii (Joi, 5 iulie 2018, 14:27)

        gstef [utilizator] i-a raspuns lui gimini

        Vă mulțumesc pentru mesaj. Am văzut și comentariul dumneavoastră anterior. Nu înțeleg, totuși, de ce presupuneți că rostul unei facultăți ar trebui neapărat să fie cel de „a te învăța o meserie”. Există, desigur, școli și licee profesionale. Dar liceul și facultatea nu au avut în mod tradițional acest rost, de a te învăța o meserie, ci pe cel al educației. Există, desigur, destui părinți care gândesc așa, atunci când vine vorba despre alegerea unei facultăți pentru copiii lor. Dar e discutabil și că înlocuirea universităților tradiționale cu niște școli de meserii le-ar crește șansele de angajare absolvenților, și că lucrul acesta ar fi benefic pentru formarea lor ca oameni.
        • +1 (3 voturi)    
          multumesc pentru raspuns (Joi, 5 iulie 2018, 15:50)

          gimini [utilizator] i-a raspuns lui gstef

          Din pacate traim in lumea in care traim. Nu mai departe de azi era o stire pe un post tv care deplangea faptul ca 2 din 3 absolventi de facultate o fac degeaba, chipurile deoarece nu lucreaza in domeniul de absolvire. Stirile de acest fel nu fac altceva decat sa seteze niste asteptari in ochii publicului. Uitati-va cati se duc sa dea examen la Politie, e ceva incredibil. Daca e sa ma intrebati pe mine, meseria de politist e o meserie dura, poti muri cu zile (anual auzim de politisti care mor), nu mi-as directiona copiii catre asa ceva, dar simplul fapt ca se ofera o meserie sigura, concreta, e un argument extrem de puternic in ochii multora. Vreti, nu vreti, va trebui sa va ganditi la lucrurile astea, si anume cum sa faceti facultatea dvs. mai credibila. Altfel ajungeti sa se creada, cum scria cineva mai sus (incorect, as zice) ca produceti numai personal care prajeste chifle la McDonalds...
          • +3 (3 voturi)    
            de acord (Joi, 5 iulie 2018, 16:21)

            gstef [utilizator] i-a raspuns lui gimini

            Ca instituție, trebuie să ne gândim și la lucrurile astea, după cum spuneți. O și facem. Site-ul facultății oferă o listă (incompletă) de meserii la care au acces absolvenții noștri. Iată câteva exemple:

            Publicist comentator
            Realizator emisiuni radio-tv
            Redactor
            Specialist în relaţii publice
            Manager de responsabilitate socială
            Mentor
            Consultant în management
            Consilier administraţie publică
            Consilier afaceri europene
            Consilier mediator
            Expert relaţii sociale
            Specialist în activitatea de lobby

            În cadrul campaniei de promovare a studiului filosofiei (fiindcă, până la urmă, articolul în subsolul căruia discutăm este despre campania respectivă, nu despre oportunitatea studierii filosofiei) unul dintre colegii mei vorbește chiar azi despre subiectul ”meseriilor”. E limpede, însă, că nu facem destule lucruri pentru a dezamorsa o serie de prejudecăți existente. Trebuie să mai încercăm.
            • +2 (2 voturi)    
              altele (Joi, 5 iulie 2018, 18:14)

              Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui gstef

              cercetator stiintific
              traducator (specialist)
              editor
      • +1 (3 voturi)    
        angajari (Joi, 5 iulie 2018, 14:59)

        gstef [utilizator] i-a raspuns lui gimini

        Altfel, sigur, pot înțelege îngrijorarea privitoare la găsirea unei meserii după absolvirea facultății. Din experiență personală, am rămas cu impresia că studenții mei reușesc să se descurce destul de bine în această privință, așa că nu mi-aș descuraja, de pildă, propriul copil să facă o facultate de filosofie (dacă asta l-ar pasiona). Ceea ce se spune de obicei, pretutindeni în lume, este că studiul filosofiei duce la formarea unor foarte bune abilități de gândire abstractă, rezolvare de probleme, gândire critică ș. a. (în acest sens există destule studii, date și statistici în revistele de specialitate ale cercetătorilor în domeniul pedagogiei). Bineînțeles, asta înseamnă că, lăsându-i la o parte pe cei care doresc să lucreze în cercetare în domeniul filosofiei sau să devină profesori, studiul filosofiei nu îți „dă o meserie”, dar la fel stau lucrurile în cazul tuturor facultăților tradiționale. Există, însă, destule meserii pentru care asemenea abilități sunt esențiale (mai ales că nu pot fi automatizate), iar abilitățile specifice meseriei pot fi deprinse în cadrul unor training-uri specializate. Dar date concrete despre angajările absolvenților nu cred că deține nici o facultate, angajatori diferiți pot avea politici de angajare diferite ș.a.m.d.
    • -1 (3 voturi)    
      Care e argumentul? (Joi, 5 iulie 2018, 14:00)

      Harold [utilizator] i-a raspuns lui gstef

      Că trebuie să ignorăm opiniile neargumentate? N-am nevoie de un curs-facultate pentru asta.

      Câteva argumente (sau teze ale unor argumente implicite, dar evidente) ale comentatorilor:
      1. Facultatea are nevoie de câți mai multi studenți, deci filmul.
      2. Facultatea nu-ti da nicio meserie (O soluție ar fi dubla specializare, cum se practica prin alte părți).
      3. Facultatea ar trebuie sa fie pentru cei cu vocație (cu gândire critica, intuiție, forță de munca etc.), pt cei putin chemați. Dacă vrei cultura filosofică pt cei multi e ok, dar de ce sa ai pt asta o facultate? Un departament rezolva problema.
      4. trebuie si cei de la McDonalds sa aibă o facultate.
      5. etc.

      Prin urmare sunt argumente la comentatori. Mai bine le răspunzi fiecăruia cu contraargumentele tale.
      • 0 (0 voturi)    
        argument (Joi, 5 iulie 2018, 14:15)

        gstef [utilizator] i-a raspuns lui Harold

        Vorbeam, totuși, despre un prim pas. Un curs universitar nu se rezumă la un singur pas.
        • +1 (1 vot)    
          dezvoltare (Joi, 5 iulie 2018, 15:05)

          Harold [utilizator] i-a raspuns lui gstef

          Sper ca asa să fie (cu toate că nu sunt de acord sa ignoram comentariile neargumentate, poate doar pe cele absurde).
          • 0 (2 voturi)    
            să ignorăm sau nu? (Joi, 5 iulie 2018, 15:43)

            gstef [utilizator] i-a raspuns lui Harold

            Bazându-mă pe experiența discuțiilor online, eu văd lucrurile cam așa. Există dezacorduri care pot fi rezolvate apelând la informații, dovezi, fapte. Aici nici măcar nu e nevoie de argumente și contraargumente, ci doar de o informare corectă. Dar nu cred că avem noi, necunoscuții de pe internet, obligația să ne informăm unii pe alții de diferite lucruri.

            Pe de altă parte, există dezacorduri de opinie, unde apelul la dovezi și informații e insuficient pentru a elimina dezacordul. Aici avem nevoie de argumente. Dar nu cred că am obligația să argumentez împotriva unei opinii diferite de a mea atâta timp cât persoana care împărtășește acea opinie nu a adus vreun argument în sprijinul ei.
            • +1 (3 voturi)    
              să nu ignorăm (Joi, 5 iulie 2018, 16:36)

              Harold [utilizator] i-a raspuns lui gstef

              1. Cred că avem obligația (civică, intelectuală etc.) să informăm şi să ne informăm unii pe alții.


              2.a. Răspunsul meu a adus în discuție câteva argumente semnalate de comentatori. Să-l luăm pe primul. "Facultatea are nevoie de câți mai multi studenți, deci filmul." Nu e o opinie. Argumentul mai dezvoltat are mai multe premise: o premisă este că fără studenți nu va mai fi nevoie de profesori. Prin urmare se vor reduce posturile sau poate facultatea va deveni un departament. Deci premisa ceea mai ascunsă e legată de altceva decât de aceea de a promova filosofia neinteresat/gratuit. Nu mă interesează în mod special dacă e bine construit argumentul sau dacă are vreo premisă falsă (oricum nu e argumentul meu, ci al altui comentator). Mai mult mă deranjează atitudinea ex catedra (noi de la filosofie şi voi comentatorii). Cel puțin aţi avut amabilitatea de ne băga în seamă, chiar dacă ceilalți colegi-profesori citesc probabil comentariile dar aleg să nu facă efortul să intre în polemici ne-filozofice şi inutile; au un salariu asigurat de la buget - ce rost mai are să-ţi irosești timpul şi mintea dincolo de catedră, în discuții cu oameni pe care nu-i cunoști?!).

              2.b. Tot timpul argumentăm împotriva altor opinii, doar la nivel academic argumentăm împotriva altor argumente. (şi asta nu e o opinie). Dv. aţi început prin a argumenta împotriva unor opinii.
              • 0 (2 voturi)    
                pe scurt (Joi, 5 iulie 2018, 17:46)

                gstef [utilizator] i-a raspuns lui Harold

                Nimeni nu are resurse de timp nelimitate, așa că voi încerca să fiu scurt.

                Dacă unui judecător i se poate permite să facă apel la experiența sa profesională, într-o discuție obișnuită, fără ca asta să însemne că vorbește _în calitate de judecător_, cred că același lucru e valabil și pentru un profesor.

                Acum, legat de exemplul respectiv. Subiectul articolului e ideea nouă a unei campanii online, nu oportunitatea studiului filosofiei, dar trecem peste. Eu, de pildă, am vorbit despre felul în care văd filosofia și de ce mi se pare că munca filosofilor profesioniști e utilă în orice societate. Acum, dacă îmi spune cineva: „Tu ai spus tot ce ai spus din cauză că facultatea ta are nevoie de cât mai mulți studenți”, nu simt nevoia să îi răspund. În primul rând, fiindcă spune ceva fals. În al doilea, fiindcă chiar dacă ar spune ceva adevărat, ar comite un sofism (se cheamă ad hominem circumstanțial și constă în spune că susținătorul unei opinii are un interes să susțină opinia respectivă, deci opinia e greșită).

                Cât despre informare, dacă ar fi o obligație, ar însemna că jurnaliștii nu trebuie să fie plătiți, fiindcă fac un lucru care reprezintă o obligație civică pentru toți cetățenii (nu îi plătim, de pildă, pe oamenii care nu aruncă gunoaie pe jos).
                • +1 (3 voturi)    
                  mai pe lung (Joi, 5 iulie 2018, 19:01)

                  Harold [utilizator] i-a raspuns lui gstef

                  Argumentul (sau opinia) din experiență (dacă există așa ceva), fie el al judecătorului sau profesorului, nu e un tip de argument ideal (chiar dacă e singurul pe care, se pare, putem să-l folosim în științe). Oricum, eu nu asta am negat. Mergând cu comparația mai departe, profesorul, cel mai adesea, judecă (chiar și în afara serviciului) precum un judecător (recomand aici, dacă mi se permite din postura mea de simplu comentator, finalul din filmul ”The Wall”, Pink Floyd), adică după niște canoane rigide. Noi, comentatorii, sper că nu suntem percepuți ca niște infractori. E foarte bine că ați apelat la experiența profesională, ce nu a fost bine (din experiența mea profesională) a fost atitudinea, una prea de sus (ca și cum noi nu putem avea gândire critică; normal, dacă nu am urmat cursul respectiv!): adică susținem doar opinii (”o serie de opinii negative despre facultatea la care lucrez”), fără ca măcar să aducem vreun argument. Ori eu, în acest scurt schimb de replici (sper că nu total ne-argumentative), am încercat să subliniez opusul. V-ați spălat pe mâini și ați catalogat repede argumentul drept unul sofistic. Sper să aveți dreptate și intențiile să nu fie pur comerciale (de a atrage cât mai mulți clienți). Felicitări pentru intervenție și îmi cer scuze dacă pe alocuri am fost nepoliticos.

                  Nici eu, ca orice om, nu am resurse nelimitate de timp.

                  Când albul nu e negru și 1+1 nu fac 3, cred că avem obligația (morală?) șă spunem cum stau lucrurile.
                  • +1 (1 vot)    
                    scuze (Vineri, 6 iulie 2018, 11:55)

                    gstef [utilizator] i-a raspuns lui Harold

                    Îmi cer scuze dacă am lăsat impresia că vreau să iau pe cineva „de sus”. Am scris, însă, ca un simplu comentator. Mesajul meu inițial consta, până la urmă, în observația că nivelul dezbaterilor publice de la noi (inclusiv aici) este destul de scăzut. Iar asta justifică nevoia de a-i antrena pe oameni să gândească critic.

                    Bineînțeles, abilitatea de a gândi critic e doar una dintre abilitățile pe care e centrat învățământul filosofic (pretutindeni în lume). Mai sunt și altele.

                    Dar poate că problema principală o reprezintă faptul că multă lume (la noi, dar și în alte părți) presupune că gândirea e ca mersul - toți știm să gândim și nu mai avem ce să învățăm. Și eu credeam asta la începutul studenției, după care am realizat că pot învăța să gândesc mai bine, că și în această privință lucrurile stau la fel ca atunci când înveți o limbă străină etc.
  • +1 (1 vot)    
    Critica gandirii critice (Vineri, 6 iulie 2018, 14:39)

    Setalcott [utilizator]

    La facultatea de filozofie, rebeliunea, razvratirea si revolutionarismul sunt dogme? La o institutie care slaveste gandirea critica nu mai e si cate un conservator care sa apere traditionalismul, coeziunea si valorile comunitare?


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version