La capitolul TVA, inceputul de an a fost marcat, pe langa introducerea de noi reguli in domeniul serviciilor electronice - aplicabile la nivelul intregii Uniuni Europene, de modificari pe plan local cu privire la procedura de inregistrare in scopuri de TVA, totul sub egida diminuarii fraudelor fiscale in domeniul TVA. Noile modificari legate de inregistrare au generat un val de discutii in randul contribuabililor. Vor fi alte conditii suplimentare pentru obtinerea codului de TVA? Caror persoane le este aplicabila noua procedura? Noua procedura afecteaza in vreun fel persoanele inregistrate deja in scopuri de TVA? Ce rol are directia antifrauda in acest context?

Alexandru Cristea, Izabela StoicescuFoto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax

I. Scurt istoric legislativ

In noiembrie 2011, s-a publicat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2795/2011 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA. La momentul respectiv, noutatea consta in implementarea unei metodologii de calcul a unui punctaj minim de calificare pentru inregistrarea in scopuri de TVA. Punctajul se calcula in functie de elemente precum detalii referitoare la spatiul cu destinatie de sediu social, detalii referitoare la rezidenta administratorilor si la istoricul administratorilor sau al asociatilor cu privire la alte firme detinute anterior - lichidate, inactive sau in insolventa. Totodata, s-a introdus verificarea la sediul social al companiei care solicita inregistrarea.

In decembrie 2014, prin O.U.G. 80/2014, s-a modificat articolul 153 din Codul Fiscal (referitor la inregistrarea in scopuri de TVA), cu aplicabilitate de la 1 februarie 2015. Posibil cea mai de impact modificare se refera la introducerea posibilitatii organului fiscal de a anula codul de TVA in situatia in care compania "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica potrivit criteriilor si in termenele stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala" (alineat 9, litera h). De asemenea, o modificare importanta este ca toate companiile carora li s-a anulat codul de TVA trebuie sa indeplineasca criteriile pentru inregistrare, fiind practic repuse in situatia unei inregistrari de TVA de la zero.

Aceste doua elemente de noutate au fost insotite de precizarea expresa ca prin Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se vor stabili criteriile pentru inregistrarea de TVA - anterior fiind facuta referire la Ordin al ministrului finantelor publice.

Am avut asadar, inca din decembrie, promisiunea ca se va publica un nou Ordin pentru inregistrarea de TVA - emis de ANAF de aceasta data. In acelasi timp, din declaratiile publice ale reprezentantilor ANAF reiesea ca este nevoie de mai multa disciplina in acordarea codurilor de TVA, pentru a preintampina si mai sever frauda de TVA si aparitia asa-numitelor "firme fantoma".

Prin urmare, la inceputul lunii ianuarie 2015, a fost lansat in dezbatere publica proiectul de Ordin ANAF cu privire la stabilirea noilor criterii pentru inregistrarea de TVA.

II. Ordinul ANAF nr. 17/2015

Mult spus dezbatere publica, intrucat, doar doua zile mai tarziu, Ordinul presedintelui ANAF nr. 17/2015 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA a fost publicat in Monitorul Oficial.

Procedura se aplica societatilor infiintate in baza Legii 31/1990 care (1) solicita inregistrarea in aceeasi zi cu solicitarea inmatricularii la registrul comertului, (2) solicita inregistrarea dupa inmatricularea la registrul comertului, prin optiune, fara depasirea plafonului de inregistrare de 220.000 de lei si (3) celor carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA - din orice motiv. In timp ce primele doua categorii erau mentionate si in procedura publicata in 2011, companiile care, din varii motive, vor fi tinta anularii codului de TVA de catre ANAF, vor fi nevoite sa o ia de la capat cu intreaga procedura, asa cum am mentionat anterior.

Inainte de analiza aspectelor de fond privind criteriile de inregistrare, trebuie mentionat ca s-au modificat atat pasii procedurali ai inregistrarii de TVA, cat si termenul de aprobare a inregistrarii (fata de cel standard de 3 zile prevazut anterior), dupa cum urmeaza:

Pasul 1

  • Contribuabilul depune dosarul complet la ANAF pentru inregistrarea in scopuri de TVA.

Pasul 2

  • Varianta I: Daca societatea indeplineste criteriile pentru inregistrare, ANAF aproba inregistrarea in scopuri de TVA - in decurs de o zi lucratoare.
  • Varianta II: Daca societatea nu indeplineste criteriile pentru inregistrare, ANAF respinge inregistrarea in scopuri de TVA - in decurs de o zi lucratoare.
  • Varianta III: Daca societatea indeplineste partial criteriile pentru inregistrare, ANAF transmite companiei o invitatie la sediul sau pentru furnizarea de informatii suplimentare.

Pasul 3 (doar daca e cazul)

  • Varianta I: Daca rezultatul discutiei de la sediul ANAF este pozitiv, ANAF aproba inregistrarea - in decurs de 5 zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete.
  • Varianta II: Daca informatiile solicitate nu sunt furnizate "corect si complet", ANAF transmite dosarul companiei la directia regionala antifrauda.

Pasul 4 (doar daca e cazul)

  • Directia regionala antifrauda efectueaza verificari asupra companiei (posibil inclusiv la sediul social declarat al acesteia) si propune ANAF aprobarea sau respingerea inregistrarii.

Pasul 5 (doar daca e cazul)

  • ANAF aproba sau respinge inregistrarea - in decurs de 30 de zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete.

In continuare, cu privire la criteriile efective de indeplinit pentru obtinerea aprobarii inregistrarii de TVA, au fost preluate in esenta criteriile din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2795/2011, si adaugite.

Astfel, pe langa criteriile existente anterior in procedura, si anume dovedirea locului de desfasurare a activitatii economice [1] si indeplinirea conditiei ca nici administratorul, nici asociatii majoritari - in cazul S.R.L., sa nu aiba infractiuni sau fapte de raspundere in solidar inscrise in cazierul fiscal [2], s-a mai introdus criteriul referitor la evaluarea de catre ANAF a intentiei si a capacitatii de a desfasura operatiuni in sfera TVA (introdus si in Codul Fiscal la articolul 153).

Au aparut semne de intrebare si discutii legate de cum ar putea o companie sa dovedeasca, in mod concret, acest lucru, si care vor fi limitele de decizie si puterile acordate organelor ANAF cu privire la aceasta evaluare.

Ne puteam gandi la ceva similar cu metodologia de calcul a unui punctaj ce tine cont de unele elemente - asa cum s-a introdus in 2011. In schimb, s-a prevazut obligatia depunerii unei declaratii pe proprie raspundere intr-un format specific (Formular 88), fara calculul unui punctaj, asa cum urma sa se afle din alt Ordin ANAF - publicat ulterior in Monitorul Oficial.

III. Ordinul ANAF nr. 112/2015

Ordinul ANAF nr. 112/2015 cuprinde, asadar, formularul-cheie in contextul noilor modificari legate de inregistrarea in scopuri de TVA.

In primul rand, trebuie subliniat ca Formularul 88 se va depune atat de cei care solicita inregistrarea (prin optiune sau prin obligatie - ca urmare a depasirii de plafon), cat si de cei care solicita reinregistrarea in scopuri de TVA. In cazul companiilor care aplica pentru reinregistrare, procedura si documentele suplimentare fata de Formularul 88 sunt detaliate in Ordinul ANAF nr. 18/2015.

Totodata, Formularul 88 se va depune si de companiile care doresc sa isi pastreze in continuare valid codul de TVA. Vor exista situatii cand ANAF va solicita companiilor depunerea Formularului 88, de exemplu, ca urmare a schimbarii sediului social sau a schimbarii administratorilor si/sau a asociatilor. In baza protocolului de colaborare cu registrul comertului, ANAF va primi in timp real informatii cu privire la schimbarile aparute la nivelul platitorilor de TVA, avand mai departe ocazia (si dreptul, asa cum e scrisa legea) sa solicite informatiile din Formularul 88. Aceste aspecte au fost introduse prin Ordinul ANAF nr. 19/2015.

Ce informatii noi sunt solicitate prin acest formular, informatii care anterior nu erau furnizare la inregistrarea de TVA? Cantitativ, fata de cele 6 intrebari adresate anterior, incepand cu 1 februarie sunt 18 solicitari de informatii, din care noutatile sunt in linii mari urmatoarele intrebari/solicitari:

  • Asociatii (indiferent de ponderea la capitalul social) sau administratorii detin sau au detinut in ultimii 3 ani aceasta calitate in alte companii cu obligatii restante la bugetul statului (cu exceptia impozitelor si taxelor locale)?
  • Puteti specifica datele de contact (nume, prenume, data nasterii, telefon, e-mail) a trei persoane stabilite in Romania care, la solicitarea organului fiscal, pot da relatii despre administratorii societatii?
  • Exista deschise conturi bancare in strainatate in numele persoanei impozabile? (Daca da, care sunt beneficiarii reali ai operatiunilor bancare?)
  • Nume, prenume, CNP, data semnare contract, data sfarsit contract, si alte informatii, ale persoanelor care se ocupa cu tinerea contabilitatii (inclusiv daca serviciul este externalizat) si a persoanelor care se ocupa cu depunerea declaratiilor fiscale (inclusiv la registratura organului competent).
  • Numar contracte individuale de munca incheiate.
  • Care sunt veniturile brute obtinute de asociati/administratori persoane fizice in ultimele 12 luni?
  • Care sunt indicatorii financiari ai asociatilor/administratorilor persoane juridice in ultimul an fiscal incheiat?
  • Studii, profesie si ocupatie ale administratorilor persoane fizice.
  • La cate societati detin, sau au detinut in ultimii trei ani, administratorii si asociatii calitatea de asociat?

Din Ordinele publicate in luna ianuarie de ANAF cu privire la efectuarea procedurilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA nu reiese clar modalitatea obiectiva a inspectorilor fiscali de a evalua companiile in functie de raspunsurile la intrebarile de mai sus. Mai exact, prin Ordinele 17, 18, 19 si 112 publicate de ANAF nu sunt oferite criterii cantitative / sau punctaje in baza carora se va lua decizia de aprobare sau respingere a inregistrarii. Ramane de vazut daca legiuitorul va oferi mai multa transparenta sau, similar cu incadrarea contribuabililor in categoria de risc fiscal [3], criteriile exacte vor ramane secrete.

IV. Concluzii

In contextul in care s-a tot discutat in ultimii ani despre eficienta masurilor anti-evaziune fiscala versus evitarea birocratiei (aditionale), ramane in continuare valida intrebarea legata de efectele reale ale masurilor introduse la inregistrarea de TVA. E clar insa ca atat contribuabilii, cat si organele ANAF - vor fi nevoiti sa de adapteze noilor reguli.

Asadar, la ce sa fim atenti incepand cu 1 februarie 2015 in legatura cu inregistrarea de TVA? Pe de o parte, rezulta ca, inca de la selectarea administratorilor si asociatilor in vederea inmatricularii unei companii la registrul comertului trebuie efectuata o analiza de sanse pentru inregistrarea de TVA viitoare - daca se intentioneaza sau previzioneaza acest lucru. In al doilea rand, dosarele pentru inregistrarea TVA vor trebui pregatite cu multa meticulozitate - pentru a evita o intalnire la sediul ANAF sau cu directia antifrauda. Nu in ultimul rand, companiile inregistrate deja in scopuri de TVA trebuie sa analizeze in prealabil orice eventuale modificari legate de sediul social, de asociati sau de administratori - pentru a fi pregatite sa ofere toate informatiile necesare catre ANAF.

Note:

[1] - Prin depunerea unei declaratii pe proprie raspundere, fara format specific, dar care, in practica, se recomanda sa fie insotita de documentele de la Registrul Comertului;

[2] - Prin depunerea unei declaratii pe proprie raspundere, fara format specific si doar atunci cand administratorii/asociatii nu sunt inregistrati fiscal in Romania;

[3] - A se vedea articolul "Despre procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA" publicat in numarul 7-8 din Curierul Fiscal

Autori:

  • Alexandru CRISTEA, Tax Partner al Tuca Zbarcea & Asociatii Tax
  • Izabela STOICESCU, Tax Senior Consultant al Tuca Zbarcea & Asociatii Tax