Pentru a înțelege mai bine rolul portretelor în poveștile de amor, am stat de vorbă cu Lucy Peltz, curatoarea expoziției „Love Stories” din cadrul Art Safari, București.

Yoko Ono și John Lennon, de Tom Blau din colecția National Portrait GalleryFoto: Tom Blau, colecția NPG Londra

Un nou sezon Art Safari și-a deschis porțile pentru iubitorii de artă, în perioada 30 iunie - 10 septembrie 2023. Expozițiile vor avea loc în cadrul Palatului Dacia-România de pe Lipscani și invită privitorii la o tematică universală și extrem de valoroasă, iubirea.

În cadrul ediției de vară, are loc o premieră națională, și anume expoziția „Love Stories”, de la National Portrait Gallery (NPG) din Londra, unul dintre cele mai importante muzee internaționale, cu cea mai extinsă colecție de portrete din lume.

Au fost aduse în capitală portrete ale unor cupluri celebre, printre care Prințul Harry și Meghan Markle, John Lennon și Yoko Ono ori Salvador Dalí și Gala Dalí și vei putea cunoaște îndeaproape poveștile lor de dragoste.

„Love Stories”, o expoziție închinată dragostei

FOTO: Dame Joan Collins by Andy Warhol, colecția NPG, Londra

Ioana Ciocan, CEO Art Safari și comisar al României la Bienala de Artă de la Veneția, susține că spectacolul iubirii se vede în cadrul Art Safari Love Edition.

„Emoții puternice, fluturi în stomac, dragoste platonică sau relații de durată? Poveștile de dragoste fascinează omenirea dintotdeauna, iar arta a oferit de-a lungul timpului mărturii emoționante ale acestora”, adaugă ea.

Expoziția curatoriată de Lucy Peltz aduce în fața publicului o serie de povești reale, dominate de pasiune și tragedie.

Dr. Lucy Peltz, încă din 2001, este curator senior al colecțiilor din secolul al XVIII-lea la National Portrait Gallery, și crede că iubirea a fost o trăsătură constantă și definitorie pentru umanitate, de la ideea că dragostea era o boală periculoasă, până la celebrarea contemporană a acesteia ca modalitate de a găsi împlinirea în viață.

„Love Stories este o expoziție ambițioasă de la National Portrait Gallery din Londra, care explorează relația dintre portrete și dragoste, de la Renaștere și până în prezent. Vei descoperi o serie de povești de dragoste reale, de la cele romantice, la cele tragice, cu ajutorul unor lucrări ale unor artiști de renume mondial, precum Sir Anthony van Dyck, Thomas Gainsborough, Angelica Caven, Cecil Beaton, May Ray sau David Hockney”, spune ea.

Procesul de selecție și modul în care s-a schimbat iubirea de-a lungul secolelor

„Love Stories” a apărut în 2020, în plină pandemie, și a fost concepută ca un turneu internațional. Peltz vorbește despre cum National Portrait Gallery a fost închisă din cauza crizei COVID-19, însă curatorii și-au dorit să aducă publicului global colecțiile muzeului, așa că au pus cap la cap unele dintre cele mai bune lucrări prezente aici.

Așa a luat naștere expoziția din prezent, prima de acest gen, unde, așa cum explică curatoarea „s-a pus accentul pe modul în care relațiile de iubire și dorință și-au pus amprenta pe unele dintre cele mai importante opere de artă, din timpul Renașterii și până acum.”

În alegerea portretelor, Lucy și-a propus să prezinte diversitatea dragostei, așa cum este ea înfățișată în portretistică.

„Am plasat portretele într-o ordine cronologică, cu scopul de a crea o expoziție care să arate modul în care iubirea s-a transformat de-a lungul secolelor - de la ideile că dragostea romantică poate fi o boală periculoasă, la percepțiile prezente, unde iubirea este considerată o împlinire a vieții.”

„Toate operele prezente sunt bazate pe povești de dragoste adevărate”

Lucy Peltz. FOTO: Alamy/ Profimedia

Portretele prezente în cadrul expoziției din București, așa cum subliniază curatoarea, fie că sunt obiecte de dragoste, portrete de căsătorie sau obiecte care simbolizează pierderea unei persoane iubite, înfățișează pluralitatea expresiilor și experiențelor oamenilor în dragoste.

„Vei păși într-o lume unde vei cunoaște obsesiile artiștilor față de muzele lor, dragostea și creativitatea din literatură și artă, iubirile care au rezistat o viață, scandaluri și tragedii, iubiri trăite în ciuda tuturor probabilităților, dar și cele care au avut loc sub obiectivele paparazzilor.

Toate lucrările din expoziție se bazează pe povești de dragoste reale și, împreună, ele dezvăluie că dragostea este un element constant și definitoriu al experienței umane”, spune Lucy Peltz.

Iată câteva exemple pe care le vei putea explora în cadrul „Love Stories”, după cum descrie curatoarea britanică:

  • relația tumultoasă și sfârșitul tragic în povestea de dragoste dintre Anne Boleyn și Henric al VIII-lea
  • legătura dintre Elizabeth Barrett Browning și Robert Browning, cei care au avut una dintre cele mai mari povești de dragoste din literatura engleză, a căror iubire profundă a dat naștere unora dintre cele mai importante poezii de dragoste în limba engleză
  • povestea intensă și de scurtă durată dintre artistul George Frederic Watts și actrița Ellen Terry, a cărei tinerețe și ambiții nu au fost potrivite pentru rolul de soție victoriană
  • faimoasa relație dintre John Lennon, solistul trupei Beatles, și artista Yoko Ono, care a fost fondată pe colaborare artistică și spirituală dintre ei

„Toate aceste povești s-au întins de-a lungul secolelor, normelor sociale și circumstanțelor, dar sunt unite de dragoste și modul în care aceasta se schimbă mereu”, punctează Lucy despre colecția care se află în premieră în Europa de Est.

Modul în care portretele pot schimba ceva în privitor

FOTO: David Beckham („David") by Sam Taylor-Johnson, colecția NPG, Londra

Lucy Peltz este ferm convinsă de faptul că portretele au puterea de a schimba ceva în rândul oamenilor. Ea vorbește despre cum colecția NPG reprezintă persoane care au modelat istoria Marii Britanii și nu numai.

„Portretistica păstrează și împărtășește acea istorie cu publicul, și permite oamenilor să învețe, să reflecteze, să întrebe și să se bucure”, adaugă curatoarea.

În ceea ce privește o poveste de dragoste portretizată de care se simte foarte atașată, britanica vorbește despre cea dintre Maeve Gilmore și Mervyn Peake, doi artiști care s-au căsătorit în 1937.

„Povestea lor profundă de iubire este documentată în poezii, scrisori ilustrate și fotografii, precum și în picturile și desenele pe care și le-au făcut unul altuia. Adâncimea dragostei lor este surprinsă într-un vers scris de Peake, în care spune: „tu ești inima din mine, pe care am auzit-o atâta timp, dar nu am văzut-o niciodată.”

În cadrul „Love Storie” vei observa un portret al lui Gilmore, înfățișată cu părul umed înfășurat într-un prosop.

„Modul în care Peake a pictat-o pe soția lui redă o senzație liniștită de tandrețe, și transmite emoțiile sale în cel mai direct și intim mod”, explică Peltz.

În ziua de azi, adaugă ea, Peak este un autor și pictor cunoscut, în timp ce Maeve s-a axat pe rolurile de soție și mamă pentru cei trei copii ai lor, după ce a avut mai multe expoziții solo la Londra, la sfârșitul anilor 1930. „Cu toate acestea, prolifica sa activitate artistică rămâne în colecțiile familiei ca dovadă a talentului ei, iar operele de artă create în urma parteneriatului lor transmit dragostea lor către publicul de astăzi”, precizează curatoarea.

Tradiția portretului rămâne actuală și în era digitală

Chiar dacă trăim într-o eră digitalizată, unde toată lumea se fotografiază cu ușurință, iar selfie-urile sunt extrem de populare, Lucy Peltz crede că tradiția portretului rămâne foarte actuală.

„Ba mai mult, odată cu creșterea rețelelor sociale, portretistica a devenit un mediu mai răspândit și accesibil decât oricând în istorie. Portretistica își propune să celebreze viața, în timp ce înfățișează persoanele iubite și momente de tandrețe din viața de zi cu zi.

Astăzi, vedem oameni care se bucură și celebrează realizarea de portrete tot timpul, și poartă arta asta cu ei în viitor”, susține ea, nu fără a sublinia și cum portretele din cadrul „Love Stories” prezintă sentimente care au rămas cu adevărat atemporale.

Curatoarea încheie și prin a vorbi despre cât de importante au fost portretele în istorie, dar cum ele continuă să-și păstreze valoarea și în ziua de azi.

De exemplu, în Europa renascentistă portretele erau utilizate pe post de gesturi de iubire, schimbate în procesul de curtezanie între puternicele dinastii conducătoare.

Peltz povestește despre cum Henry al VIII-lea, atunci când a devenit obsedat de Anne Boleyn, o femeia care nu i-a fost soție și care a refuzat să-i fie amantă, a curtat-o timp de un an, până când ea i-a devenit a doua soție.

În acel an, „el i-a trimis numeroase scrisori, dar și cadouri, cum ar fi un mini portret al său integrat într-o brățară. Bijuteriile cu portrete de acest fel reprezentau o tradiție care avea menirea de a întări legătura dintre două persoane, ba chiar uneori de a pune o obligație pe cel care le primește sau chiar de a reprezenta o dovadă pentru faptul că o căsătorie a avut loc.”

În ziua de azi, subliniază Peltz, portretele rămân obiecte de dragoste și călătorii emoționale pentru mulți oameni.

„Putem găsi portrete ale celor dragi în casele noastre, pe birouri sau chiar în fotografiile noastre digitale, și le privim cu admirație și afecțiune. Portretele încă au capacitatea de a aduce amintiri și emoții, de a simboliza iubirea și legătura între oameni, chiar și în era digitală”, zice ea.