Fenomenul contrafacerii a capatat nuante mai rafinate dupa ce falsificatorii au ajuns la concluzia ca pretul mare ii pacaleste mai usor pe consumatori.

Mai nou, victime ale contrafacerii sunt persoane care platesc o suma mai mare pentru un produs care aparent este original, dar care se dovedeste apoi a fi contrafacut, a declarat directorul general al Companiei Nationale Imprimeria Nationala SA, Dan Docan. Acest gen de produse au un pret putin mai scazut decat cel original. „Unii vand mai scump, pentru a pacali cumparatorii.

Cumparatorii stiu ca un produs de marca ieftin nu este original. In schimb, pentru produsele scumpe nu isi pun atat de multe intrebari“, a schitat Docan profilul cumparatorului de produse contrafacute. Bineinteles, in categoria pacalitului intra si cumparatorii cu venituri mici si cu o educatie mai redusa, care nu sunt atat de vigilenti, a mai precizat Docan.

Prezent la conferinta, prefectul judetului Constanta, Gheorghe Martin, a recunoscut ca el insusi a fost victima, chiar de mai multe ori. Intai a spus ca a cumparat o pereche de pantofi de marca dintr-un mare magazin din Constanta, iar la cateva ore a constatat ca, de fapt, erau contrafacuti, dupa care ne-a declarat ca a cumparat un televizor cu 24 milioane de lei si dupa trei saptamani s-a ars.

Mai mult, firma de la care l-a achizitionat s-a desfiintat intre timp. De altfel, mai-marii judetului de la malul marii au recunoscut ca portul Constanta este principala poarta de intrare in Romania a produselor contrafacute. Dan Docan a admis ca, in tara noastra, totul se pirateaza, de la produse alimentare, cosmetice, tehnica de calcul pana la masini si chiar universitati.

De asemenea, multe produse ii induc in eroare pe cumparatori prin simpla schimbare a literei dintr-o marca. De exemplu, Pavasonic sau Suny.

Potrivit ultimelor statistici, rata anuala de crestere a numarului de bunuri contrafacute si piratate confiscate la granitele tarilor membre ale UE a ajuns la 300% in cazul contrafacerilor si la 15.000% in domeniul pirateriei.

Se estimeaza ca circa 8% din cifra mondiala de afaceri implica bauturi contrafacute, economia Europei pierzand, in fiecare an, 450 milioane de dolari din cauza pietei negre. Romania este cunoscuta mai putin ca o tara producatoare si mai mult ca o tara importatoare sau de tranzit al acestor produse.

Docan a declarat ca acest gen de bunuri fac obiectul evaziunii fiscale si mentin piata neagra, ce cunoaste dimensiuni foarte mari pentru o tara ce se doreste a deveni membra UE. Romania ocupa locul 17 dupa Thailanda si Kuweit in ceea ce priveste produsele contrafacute, locul intai fiind detinut de China, se arata intr-un raport furnizat de Imprimeria Nationala.