Piata medicamentelor este in Romania de un miliard de dolari. Cum se impart banii?

O mie de milioane de dolari s-au invartit in industria farmaceutica din Romania in 2004. Din acesti bani, mai mult de trei sferturi ajung la companiile straine producatoare sau importatoare si numai un sfert la firmele autohtone.

Estimarile arata ca pana la finele anului romanii vor consuma medicamente de circa 1.000 milioane de dolari.

Numai Casa Nationala de Pensii contribuie cu 12 mii de miliarde de lei la aceasta cifra de afaceri, prin banii dati pentru medicamentele gratuite sau compensate care se vand in farmacii si inca cu atat pentru cele din spitale, a declarat Victor Ciurchea, director general la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.

COMPETITIE ACERBA. Exista 4.500 de farmacii mai mici sau mai mari care se lupta pentru a apuca o bucatica din acest munte de bani. Insa patronii farmaciilor mici spun ca le este din ce in ce mai greu sa reziste pe piata deoarece marile lanturi practica, de multe ori, preturi de dumping.

"Este loial ca producatorii si distribuitorii sa aiba lanturi de farmacii?", se intreaba Doina Stanescu, farmacist-sef la farmacia "Iancului". O alta problema pe care o invoca micii farmacisti este concurenta neloiala in distributia medicamentului.

"Desi medicamentele circula cu un pret impus, unele lanturi de magazine au introdus carduri de fidelitate sau isi permit sa schimbe pretul dupa anumite ore", a declarat un reprezentant al Patronatului Farmacistilor din Romania.

PRODUCATORII AUTOHTONI. Trei sferturi din medicamentele care se consuma in Romania sunt produse de firmele autohtone. Cu toate astea, in bugetul producatorilor locali intra doar un sfert din suma totala de bani care se obtine din vanzarea produselor.

"Medicamentele romanesti sunt foarte ieftine comparativ cu cele importate, desi contin exact aceleasi substante si au exact aceeasi formula, fiind generice, adica produse iesite de sub licenta", spune Petre Panculescu, presedintele Asociatiei Producatorilor de Medicamente.

De ce? Ministerul Sanatatii care avizeaza preturile la produsele farmaceutice nu permite includerea in costurile fabricantilor romani a cheltuielilor cu publicitatea, reclama sau cercetarea. In schimb, importatorii isi permit sa umfle pretul produselor din import. "Stiu produse care se vand cu 200.000 de lei, iar costul substantei este de numai 0,24 de lei", spune Panculescu.

INVESTITII DE MILIOANE $

Din cele 70 de fabrici de medicamente care existau in Romania inainte de 1 ianuarie 2004, numai 30 au reusit sa-si ridice productia la standardele europene. Pentru atingerea acestor performante fabricile au investit in utilaje si tehnologie noua peste 200 milioane de $, declara Panculescu. Fabricile romanesti se plang ca sunt decapitalizate.

Pe de o parte, nu pot ridica pretul medicamentelor decat daca dolarul creste, pe de alta parte asteapta banii pe medicamentele livrate mai mult de sase luni. Si asta in conditiile in care trebuie sa tina pasul cu piata si cu standardele din UE.