Lipsa oricarei asocieri a tarii noastre cu un anume produs a fost unul dintre motivele pentru care in anul 2001 a fost lansat programul „Fabricat in Romania“. La baza acestui demers au mai stat scaderea evidenta si continua a productiei interne si pierderea unor repere importante ale economiei nationale.

Creat pentru a sprijini agentii economici autohtoni, spune initiatorul programului, Valentin Ionescu, in competitia cu produsele din import. „Fabricat in Romania“ a atras mai multe firme care nutreau speranta ca vor reusi sa rastoarne prejudecata ca produsele romanesti sint de slaba calitate. De fapt, la mijloc a fost vorba de incertitudine: a fi sau a nu fi zburat de pe piata.

In aceste conditii, citeva zeci de producatori autohtoni s-au strins in jurul unei mese, au semnat un protocol, si-au lipit marca „Fabricat in Romania“ si au pornit la lupta cu inamicii din afara.

Mestesugari pentru UE

Astazi, insa, toata euforia a capotat. Chiar promotorul programului recunoaste: „Rezultatele programului «Fabricat in Romania» sint mai degraba slabe, sub asteptari. In ciuda faptului ca in ultima perioada exporturile au crescut, cea mai mare parte a acestora sint asigurate de productia realizata in sistem lohn.

Iar peste 2-3 ani, lohn-ul va disparea, producatorii occidentali cautind mina de lucru ieftina in alte zone“.

Serialul raportarilor de recorduri in materie de export ascunde un aspect ingrijorator. 75% din tot ceea ce se vinde in afara este productie realizata in sistem lohn, Romania putind fi considerata mestesugarul Uniunii Europene, intrucit cea mai mare parte din aceasta productie ia drumul Occidentului. Tara noastra prezinta interes atita timp cit forta de munca este ieftina.

Dupa lohn, potopul

Ce se intimpla dupa lohn? Nu prea multe, spune Valentin Ionescu. „Trebuie mers in continuare pe cresterea productiei proprii. De asemenea, trebuie trecuta productia pe marca proprie si nu in ultimul rind trebuie cucerita piata autohtona. 99,9% dintre firmele care s-au ocupat de export nu s-au interesat de piata proprie“, ne-a spus Ionescu.

Din pacate, afirma acesta, romanii nu au incredere in produsele autohtone. Se consuma mai mult din import.

„Pentru a nu-si afecta cifra de afaceri, intreprinzatorii romani nu recunosc ca produsele lor sint fabricate in Romania. Mai degraba, ei spun ca produc pentru Italia, Germania si prefera sintagme de tip european, international, iar asta ne face sa fim lipsiti de identitate economica sanatoasa“, a declarat Ionescu.

Tam-tam-ul lui Nastase si atit

In urma cu patru ani, fostul premier Adrian Nastase lansa cu mare tam-tam proiectul „Made in Romania“. Aproape toata presa dadea la vremea respectiva verdictul: gata cu problemele legate de excedentul fortei de munca calificata, de somaj, de lipsa de perspective pentru tineri.

Eroare! Un raport elaborat recent de Uniunea Generala a Industriasilor din Romania, UGIR-1903, pune esecul programului „Fabricat in Romania“ pe seama absentei sprijinului guvernamental real in promovarea produselor si serviciilor romanesti de calitate.