Romania se chinuie de aproape un deceniu sa vinda Tractorul Brasov, companie considerata de importanta strategica pentru o economie in care agricultura cintareste greu. Dupa incercari esuate de „maritare" cu un gigant european – consortiul Landini&Laverda, colosul brasovean este petit acum de cel putin 5 companii straine.

Dat fiind ca privatizarea Tractorului este imperativa in acest an, conform angajamentelor asumate de Romania, este posibil sa asistam la o tranzactie controversata. Un semn de intrebare a fost ridicat de concedierea - fulger a conducerii societatii de catre reprezentantii actualei Puteri si intentia autoritatilor locale de a negocia preluarea companiei de catre doua firme indiene.

Printre firmele care si-au anuntat intentia de a prelua UTB se numara consortiul firmelor Grimho (Elvetia), Same-Deutz (Italia si Germania), caruia i s-a alaturat si Uniunea Sindicala Tractorul, Mahindra&Mahindra (India), MYO-O (proprietarul Semanatoarea - Bucuresti), Sanko Holding (Turcia) si o firma din cadrul grupului Prescon, condus de Ioan Neculaie, patronul FC Brasov.

MYO-O este considerata prea mica de catre autoritati pentru a prelua un colos precum Tractorul, Sanko Holding nu are ca obiect principal de activitate producerea de tractoare, iar firma romaneasca pare a nu avea capacitatea de a prelua Tractorul.

In aceste conditii, in cursa ar mai ramine doi competitori importanti – consortiul european si indienii.

Declaratiile din ultimele doua saptamini ale autoritatilor centrale si locale par a indica o preferinta pentru pista indiana.

Astfel, o delegatie din care vor participa prefectul si presedintele CJ Brasov va pleca in India, la sfirsitul acestei luni, pentru a discuta cu reprezentanii celor doua firme care s-au aratat intereste de privatizarea Tractorului, in timp ce consortiul european nu beneficiaza de un astfel de tratament.

Din delegatia brasoveana vor face parte si noii sefi ai UTB, spre nemultumirea liderului de sindicat, Gheorghe Apostu, care ar fi vrut ca si reprezentantii muncitorilor sa mearga in India.

Grupul Mahindra&Mahindra este cel de-al patrulea procator mondial de tractoare mici, dar activitatea sa este diferita de cea a Tractorului, pentru ca indienii importa cea mai mare parte a componentelor, pe care doar le asambleaza in uzinele lor si le vind sub forma de produs finit.

De altfel, din rapoartele specialistilor AVAS care au studiat situatia companiei indiene reiese ca aceasta are doar 3.700 de angajati, iar preluarea Tractorului i-ar dubla practic personalul angajat.

Interesant este faptul ca firma indiana are deja legaturi cu Romania. Prima este incheierea unui contract cu Dacia-Renault pentru producerea modelului Logan in India, iar cea de-a doua, neconfirmata oficial, tine de implicararea bossului Mahindra&Mahindra in preluarea SIDEX de catre ISPAT – o alta companie indiana.

Asadar, toate informatiile converg catre cumpararea Tractorului de catre indienii de la Mahindra, in ciuda faptului ca ei concureaza cu grupul european de traditie care produce unele dintre cele mai apreciate tractoare din lume, printre care si modelul Lamborghini.