Programul „Inimi pentru inimi", prin care cardiacii pot cumpara mai ieftin trei medicamente produse de aceeasi firma, ascunde, in spatele unei publicitati masive, un foarte precis interes comercial: cresterea fortata a vinzarilor. Si, implicit, fortarea Casei de Asigurari sa deconteze sume uriase, in detrimentul celorlalte afectiuni.

Trei medicamente destinate bolnavilor cardiovasculari au beneficiat anul trecut de o nesperata publicitate gratuita din partea guvernului, a CNAS, a citorva organizatii profesionale renumite, a unor fundatii si chiar din partea presei.

Pe spinarea acestor agenti publicitari, intr-un singur an, firma Novartis, a crescut vinzarile a trei medicamente - Cibacen, Lescol si Diovan - de citeva zeci si chiar sute de ori. Cresterea vinzarilor a fortat automat decontari din ce in ce mai mari din partea Casei, care suporta cel mai mult din pretul unui astfel de medicament.

Cu alte cuvinte, toti cei care platesc asigurarile de sanatate au finantat, fara sa stie, un boom de vinzari pentru o firma de medicamente. Ingenioasa metoda poarta numele de programul „Inimi pentru Inimi". Producatorul de medicamente Novartis, impreuna cu distribuitorii si farmaciile firmelor Farmexim si Mediplus, au semnat cu CNAS, in octombrie 2003, un soi de document numit „protocol".

Intelegerea anunta cresterea accesibilitatii bolnavilor de inima la terapia moderna propusa de cele trei medicamente, compensate deja de CNAS cu 65 la suta pentru Cibacen, respectiv cu 50 la suta pentru celelalte doua medicamente.

Programul presupunea ca CNAS sa mentina aceeasi compensare, iar 30 la suta din pret sa fie suportat de producator, distribuitor si farmacii. Cardiacii care erau prinsi in program urmau sa plateasca in farmacie doar diferenta de 5 la suta pentru Cibacen, respectiv de 20 la suta pentru Lescol si Diovan. Protocolul n-a fost dat publicitatii niciodata, fiind catalogat drept confidential de semnatari.

Partenerii privati din procotol au refuzat, de asemenea, sa ne spuna care a fost contributia fiecaruia in sustinerea celor 30 de procente si cum a fost suportata de fiecare.

De la ministru la Rica Raducanu

Programul a avut si are una dintre cele mai prestigioase sustineri publice. Campania publicitara a fost sustinuta oficial de CNAS, Ministerul Sanatatii, Colegiul Medicilor, Colegiul Farmacistilor, Societatea Romana de Cardiologie, UNITER, Fundatia „Renasterea", condusa de Mihaela Geoana, sotia fostului ministru de Externe.

Dan Chisu, Stela Popescu si Rica Raducanu apar la televizor ori in reclamele din presa scrisa si indemna populatia sa apeleze la programul „Inimi pentru inimi".

Sistemul este simplu: reclama ii indemna pe bolnavii cardiaci sa ceara medicilor sa li se prescrie din cele trei medicamente, pentru ca stiu ca au reduceri substantiale.

Medicii scriu reteta compensata si le inmineaza un „tichet al asiguratului", distribuit de firme, iar pacientul se duce la farmacie si, pe baza retetei si a tichetului, obtine medicamentele platind 5, respectiv 20 la suta din pret.

CNAS a platit de 19 ori mai mult pe luna

Imensa promovare a avut un efect financiar considerabil. La sfirsitul lui 2003, dupa doar doua luni de la inceperea programului, CNAS deconta, pe luna, pentru Diovan, de 1,8 ori mai multi bani decit inainte de lansarea campaniei, pentru Lescol, de 5,2 ori si pentru Cibacen, de 19,3 ori.

In urmatorul an, 2004, fata de o luna oarecare din anul 2003, cind programul inca nu incepuse, Diovan se vindea lunar de 6,3 ori mai mult, Lescol, de 32,9 ori, iar Cibacen, de 161,78 ori.

Daca in tot anul 2003, din care programul „Inimi pentru inimi" a prins doar ultimele doua luni, din fondul asigurarilor sociale se cheltuiau 13 miliarde de lei pentru cele trei medicamente, in 2004 acelasi fond platea 189,9 miliarde de lei pentru aceleasi produse. Adica in medie de 14 ori mai mult la nivelul unui an intreg si de 19,7 ori mai mult raportat pe luna.

Mai mult pentru cardiaci, mai putin pentru psihotici

Nici ministrul Sanatatii, Mircea Cinteza, si nici fostul presedinte al CNAS, Cristian Celea, n-au putut raspunde la intrebarea „in dauna cui au crescut aceste consumuri". Ambii s-au prevalat de faptul ca bugetul Casei nu este impartit pe afectiuni, asa ca nu pot afirma daca ridicarea vinzarilor celor trei medicamente a dus la micsorarea cheltuielilor pentru alte categorii de bolnavi.

Directorul Casei, Vasile Ciurchea, recunoaste ca majorarea consumurilor s-a facut „in dauna celorlalte medicamente de pe lista".

Din datele primite de la CNAS, poate fi calculat insa efectul programului „Inimi pentru inimi" asupra altor categorii de afectiuni. Pentru aceasta, am comparat cheltuielile necesare primelor trei tipuri de afectiuni, in functie de efortul financiar al CNAS, in doi ani de referinta, 2003 si 2004, din care ultimul a fost acoperit integral de programul „Inimi pentru inimi".

In ordine descrescatoare, cele mai multe cheltuieli le reclama bolile cardiovasculare, cele psihice si infectiile, numai acestea trei insumind de regula mai mult de jumatate din bugetul Casei. In 2004, fata de 2003, bugetul total alocat medicamentelor compensate si gratuite a crescut cu 70 la suta.

In acelasi timp, consumul medicamentelor pentru bolnavii cardiaci a crescut cu 80 la suta, adica cu 10 procente in plus fata de medie. In timp ce cheltuielile pentru bolile psihice s-au marit doar cu 60 la suta, adica cu 10 procente sub medie. Bugetul pentru bolile infectioase a crescut cu 73 la suta, deci foarte apropiat de medie. De retinut ca unu la suta nu e deloc putin la un buget de 13.000

de miliarde. Zece la suta, cresterea care pare sa fi fost determinata de programul „Inimi pentru inimi", inseamna nu mai putin de 1.300 de miliarde de lei.

Deputatul Paveliu critica protocolul

Sorin Paveliu, deputat PNL si secretarul Comisiei de sanatate din Camera Deputatilor, a sesizat ieri ca protocolul a dus la cresterea vinzarilor celor trei medicamente de zeci de ori.

Paveliu a mai spus ca experienta acestui protocol a aratat ca firmele sint interesate sa faca discounturi in volum, livrind mai multe medicamente si suportind o parte a pretului, „desi nu sint dispuse sa scada pretul lor".

Cu toate ca el considera documentul drept „legal", Paveliu sustine ca a fost „mai mult sau mai putin corect la momentul respectiv", pentru ca s-a adresat unei singure firme, a avut caracter de confidentialitate, celelalte companii neavind acces la program.

El a adaugat ca va recomanda ministrului Sanatatii sa generalizeze parteneriatul de tip „Inimi pentru inimi", dind posibilitatea „tuturor firmelor producatoare de medicamente scumpe si inovatoare, sa acopere total sau partial partea pe care trebuie sa o suporte pacientii".

Novartis arata statisticile OMS

Programul „Inimi pentru inimi" pleaca de la nevoia tratarii bolilor pentru inima, aflate pe primul loc in Romania ca numar de persoane afectate, sustine firma Novartis demararea acestei actiuni, prin intermediul firmei de publicitate.

Firma Publicis, care a asigurat publicitatea campaniei, explica faptul ca mai toate firmele de medicamente au vinzari spectaculoase in primul an dupa lansarea produselor. Insa conform Agentiei Nationale a Medicamentului, cele trei medicamente exista de mai multi ani pe piata sub alte denumiri.

In Romania, doar Cibacen ar fi in primul an de dupa lansare, fiind lansat sub aceasta denumire in iulie 2003. Lescol a fost inregistrat in decembrie 2002, iar Diovan - in decembrie 2001.