Uite cum suna: sectia Videografica. Sectia asta are in custodie tot ce tine de identitatea grafica a TVR-ului si tot ce bucataria genericelor de emisiune cere. Vezi steagurile cu TVR din curtea din Dorobanti? Vezi mapa de presa de la Cerbul de Aur? Vezi masini TVR cu embleme pe portiera? Vezi coperta de 20 de secunde a unei emisiuni? E, atunci la oamenii din poza asta sa te gindesti.

Generic bun

20 de secunde egal 10 zile de creatie si productie. Si se merge si la suta de dolari secunda de grafica 3D. Bine, de la parametrii astia in jos incepe realitatea. Vine o emisiune azi, ca intra in trei zile. Poti refuza? Pai, vine careva si pune in bratele celor de la grafica un calup de imagini, niste bete imbatate de imagini din emisiune, dar fara bataie lunga spre generic profesionist.

Ce sa le faci? Le ambalezi si le dai drumul. Dar voluptatea e la un 3D, sa vina vreun revolutionar sa ceara. E, atunci i se spune ca acolo e un anume timp standard de lucru.

Danutz SRL

S-a adus linia melodica. S-a stat de vorba cu producatorii. Nu poti face la fel si la Festivalul „Enescu" si la Danutz. Apoi, cineva a facut Danutzul care seamana cu banutul si de aici SRL-ul. Apoi, aveam textul gata al producatorilor si l-am ilustrat cu poze de-ale lui Bittman si citeva elemente 3D: microfoane, difuzoare, mergind pe o prezenta alerta.

Bristena a facut un fundal imens, o ciclorama de citeva sute de metri cu sase metri inaltime ce inconjoara studioul si creeaza spatii adecvate subiectelor emisiunii. Rezultatul: televiziuni particulare au sunat la sefa TVR 1 si au intrebat cum de au reusit. A fost un heirup. Fundalul a fost impartit pe patru calculatoare ca pur si simplu crapa unul singur. Si s-a terminat cu citeva ore inainte de inregistrare.

Parlament

Unde care trec prin ecran. Imagini de Parlament ce ies din aceste unde. Dar aici e o problema, fiindca nu se pot vedea oameni exact. De ce? Fiindca la emisiunea „O vedeta... populara" s-au suparat unele vedete ca existau in imagini altele. Si atunci, la emisiunea asta cu Parlamentul, se aleg imagini generale.

Emisiuni de muzica populara

De regula, imagini cu inserturi grafice. Acum s-a cerut ceva altfel. Si atunci, te gindesti la acest folclor, ce inseamna el astazi. E traditie, bun. Dar, pe scena, traditia nu mai arata ca atare. Mai mult, producatorii nu sint sensibili la o abordare prea moderna. Toti ocolesc astfel de generice. S-a cautat un motiv popular care sa fie corect... corect, adica sa nu fie kitsch.

S-au desenat un barbat si o femeie geometrizati. S-a spus ca-s prea patratosi. Au acceptat, sub presiunea timpului. Le-a placut insa partea conventionala: un fuior. Sigur, noutatea, oamenii aceia folclorizati nu au fost agreati. E o problema, nu? Si, pur si simplu, graficianul a vrut sa fie cinstit cu el insusi si cu fenomenul.

Jurnalul

O spirala dinamica ce nu ajunge niciodata in acelasi loc. Nu exprima o idee punctuala. E un concept legat de informatie: cum se creeaza, raspindeste o informatie. Ce vedem noi sint obiecte mici ce plonjeaza intr-un simbol. E o imagistica raspindita, dar felul de tratament e legat de jurnal. Sint elemente grafice legate de ideea de unde si de raspindire.

E un glob construit doar din linii, vazut doar dintr-o parte. Apoi, cercuri compuse din liniute expandate. Se observa un element greu de dibuit, dar e ca un soare mayas.

Cum e?

E ca si cum ai lua o substanta si ai sublima-o. Ai face esenta de parfum. Dar problema e ca vin in cascada proiectele. Te istovesc, uneori. Dar nimeni nu vrea sa iasa asa, cam „orice".

Echipa

Din toata echipa veche, doar doi oameni mai sint. Daca imaginea TVR e una de post prafuit e si din vina lor. Erau oameni care nu aveau treaba cu grafica. Era si mitologia aia: grafica din TVR se face din mers, nu? S-au cumparat echipamente acum 15 ani, echipamente bune si au aparut oameni interesati sa lucreze cu ele.

A crescut o imagine: eu sint un redactor si am o idee pe care o pune in practica un grafician ce gaseste efectele. Modelul a fost nociv, a cultivat in imaginarul redactorilor ceva fals. Se misca greu lucrurile. Acum incercam sa statuam lucrurile ca intr-o agentie de publicitate. Redactorul vine, face un brif si pe baza lui apare o schita vizuala. Negocieri. Acum creatia e aici, in sectia asta. Noi sintem vinovati acum de imaginea TVR.