ANRC propune noua procedura de calcul al tarifului de monitorizare si al contributiei pentru serviciul universal

ANRC a publicat marti spre consultare proiectul deciziei care va reglementa procedurile si regulile de calcul al tarifului de monitorizare datorat ANRC si al contributiei pentru serviciul universal, precum si modalitatea in care furnizorii de comunicatii electronice sau servicii postale vor putea alege intre doua metode de calcul a acestor contributii.

Acest proiect de decizie vine sa stabileasca modul concret de aplicare a prevederilor Legii nr.239/2005, prin care, la initiativa ANRC, s-a modificat modul de calcul al tarifului de monitorizare datorat ANRC de catre furnizori pentru activitatea de supraveghere si control pe pietele de comunicatii electronice si servicii postale.

Modificarea a fost necesara pentru ca tariful se calcula anterior nu numai in functie de veniturile realizate din activitatile desfasurate pe pietele de comunicatii, ci in functie de toate veniturile furnizorului, indiferent de activitatea din care acestea proveneau.

Noul mod de calcul pentru determinarea celor doua tipuri de contributii urmeaza sa fie aplicat efectiv incepand cu anul 2006.

Conform proiectului de decizie, furnizorii de comunicatii electronice sau servicii postale vor trebui sa notifice ANRC prin trimiterea unui formular tip standard, prin care vor opta pentru una dintre cele doua modalitati de stabilire a tarifului de monitorizare si a contributiei pentru serviciul universal, si anume:

a. stabilirea celor doua obligatii financiare ca procent din intreaga cifra de afaceri (ca si in prezent);

b. stabilirea celor doua contributii ca procent din veniturile rezultate doar din activitatile de furnizare de retele si servicii de comunicatii electronice, in conditiile in care furnizorul conduce o evidenta contabila distincta pentru aceste activitati.

Furnizorii contribuabili la fondul pentru serviciul universal pot opta si pentru excluderea din baza de calcul a contributiei a veniturilor obtinute din servicii de transmisie prin retelele utilizate pentru comunicatii audiovizuale.

Furnizorii care au ales sa le fie stabilite cele doua obligatii financiare in functie de veniturile rezultate doar din activitatile de furnizare de comunicatii electronice sau servicii postale vor avea obligatia de a evidentia in contabilitatea interna, in mod distinct, veniturile provenite doar din activitatile de furnizare de retele sau servicii de comunicatii electronice ori, dupa caz, de servicii postale, completand in mod corespunzator un jurnal lunar de vanzari.

Centralizatorul jurnalelor de vanzari si declaratiile pe proprie raspundere privind veniturile din activitati de comunicatii electronice sau servicii postale vor certificate de catre un auditor financiar autorizat independent.

Dreptul de optiune va fi exercitat prin completarea formularului-tip "Optiune privind modul de determinare a obligatiilor financiare catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii", care poate fi consultat in anexa nr.1 a proiectului de decizie si transmiterea acestuia catre ANRC pana la data de 31 decembrie a anului in care a fost dobandita calitatea de furnizor de retele sau

servicii de comunicatii electronice sau de furnizor de servicii postale sau intr-un termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a deciziei propuse spre consultare.

Proiectul Deciziei presedintelui ANRC privind procedura de determinare a tarifului de monitorizare si a contributiei pentru compensarea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal in functie de anumite venituri si conducerea evidentei contabile distincte a acestor venituri de catre furnizorii de retele sau servicii de comunicatii electronice si furnizorii de servicii

postale, poate fi consultat pe pagina de Internet a ANRC, persoanele interesate fiind invitate sa formuleze si sa transmita observatii si propuneri pana la data de 31 ianuarie 2006, pe adresa sediului central al ANRC (B-dul Libertatii nr.14, sector 5, Bucuresti) sau direct la

registratura ANRC precum si la oficiile teritoriale din localitatea resedinta de judet cea mai apropiata. Observatiile pot fi transmise si prin fax la numarul +40 21 307 54 02 sau prin e-mail pe adresa consultare@anrc.ro.

Tariful de monitorizare anual datorat ANRC pentru activitatea de supraveghere si control pe pietele de comunicatii electronice si servicii postale s-a calculat pana in prezent nu numai in functie de veniturile realizate din activitatile desfasurate pe aceste piete, ci in functie de toate veniturile furnizorului, indiferent de activitatea din care provin.

Legea nr.239/2005 privind modificarea si completarea unor acte normative din domeniul comunicatiilor a modificat mecanismul de calcul al tarifului de monitorizare stabilind o baza de calcul justa, constituita doar din veniturile rezultate din activitatile monitorizate de ANRC si doar in functie de perioada in care sunt desfasurate aceste activitati.

Pentru a armoniza mecanismul de calcul al contributiei furnizorilor la fondul de serviciu universal cu noul mecanism de calcul al tarifului de monitorizare, stabilit prin Legea nr.239/2005, ANRC a oferit furnizorilor posibilitatea de a opta intre doua metode de calcul al procentului datorat pentru finantarea serviciului universal, incepand cu anul 2006:

a) calcularea contributiei la fondul de serviciu universal ca procent din intreaga cifra de afaceri (ca si in prezent);

b) calcularea contributiei pentru serviciul universal ca procent din veniturile rezultate doar din activitatile de furnizare de retele si servicii de comunicatii electronice, in conditiile in care furnizorul tine evidente contabile separate pentru aceste activitati.

In mod similar, ANRC va stabili conditiile in care evidentele contabile vor fi realizate si auditate.

In ambele cazuri prevazute mai sus, in vederea stabilirii cuantumului contributiei, vor fi scazute in prealabil din cifra de afaceri veniturile provenite din servicii de interconectare si din servicii de roaming oferite pe piata de gros furnizorilor de servicii de telefonie mobila din afara Romaniei pentru utilizatorii acestora aflati pe teritoriul Romaniei (ca si in prezent).

De asemenea, incepand cu anul 2006, furnizorii care datoreaza aceasta contributie vor putea opta ca din cifra de afaceri sa fie scazute in prealabil si veniturile provenite din serviciile de transmisie a programelor audiovizuale, tot pe baza unor evidente contabile separate, realizate si auditate in conditiile stabilite de ANRC.