British Council a lansat programul „Orase Creative", desfasurat sub tema „Industrii Creative". Un program international, implementat la nivel de oras, care promoveaza creativitatea si ofera un model de regenerare economica si sociala, prin intermediul industriilor creative.

Acestea reprezinta, pe scurt, un concept relativ nou, care acopera diverse domenii precum designul, pictura, artele vizuale, web-ul si noile tehnologii de comunicare, publicitatea, teatrul, filmul, muzica, radioul, televiziunea, arhitectura, regenerarea urbana.

Acestea sunt sectoare ale creatiei si dezvoltarii tehnologiei care genereaza profit si vizibilitate intr-o comunitate ce regandeste cultura ca pe un motor al dezvoltarii regionale si nationale. Unul dintre primii pasi ai proiectului „Orase Creative", sustinut de British Council, a fost alegerea unui municipiu reprezentativ.

In cazul Romaniei, in urma prezentarilor facute de reprezentantii Bucurestiului, Clujului, Iasiului si Timisoarei, orasul ales a fost Iasi, pentru care proiectul British Council a realizat „cartografierea" industriilor creative locale, folosindu-se de povestile de succes deja identificate.

Ghidul cuprinde atat firme din domeniul privat, cat si institutii de cultura si mass-media, finantate din bani publici, oferind o imagine asupra diversitatii si potentialului economic al industriilor creative iesene.

Asa cum Internetul a fost un fenomen care a dus la schimbari majore in ultima decada, fenomenul industriilor creative este asteptat sa fie noul boom economic in urmatorii 10-20 de ani.

Cum ar fi tradus in practica, de-adevaratelea, acest concept, cu efecte vizibile in viata noastra de zi cu zi? Resursele naturale sunt cele pe care le cunoastem, cu greu le putem potenta. Cu investitii si riscuri. Si nici acestea nu ne garanteaza o sporire, omenirea ajungand la un nivel de suprasolicitare a „darurilor" naturale.

Si capitalul financiar este, pana la un punct, limitat. Unii se imbogatesc, dar altii saracesc. Nu exista progres linear. Totusi trebuie sa evoluam. In Occident, resursa in care se investeste acum, cu prioritate, este cea umana. De aici se asteapta rezultate spectaculoase.

Idei geniale, descoperiri fulgeratoare, un secol al gasirii, prin succesul mintii umane, de solutii pentru multe nebuloase, inclusiv de pe taramul medicinii.

In aceasta reorientare a asteptarilor se inscrie si atentia sporita fata de mediul creativ. E singurul domeniu fara bariere sau piedici conjuncturale. E lucru dovedit, de veacuri, ca mintea omului este singura resursa inepuizabila, surprinzatoare, in stare sa provoace si rau si bine, si suferinta si fericire, in aceeasi masura.

De aceea secolul acesta va fi religios sau nu va fi deloc. In plan spiritual. Dar secolul acesta va fi creativ pana peste poate sau se va bloca.