Comunicarea de marketing fata cu gripa aviara

de Monica Cercelescu     Saptamana Financiara
Luni, 27 martie 2006, 0:00



Virusul gripei aviare, care actioneaza neasteptat si haotic, da peste cap legile comunicarii in situatii de criza. In Vest, producatorii se concentreaza pe comunicarea referitoare la calitate, lasand autoritatilor aspectele legate de comunicarea sanitara.

In gestionarea crizei de imagine a aviculturii se pot observa trei surse ale campaniilor de comunicare: statul, asociatiile de producatori si comerciantii care incearca sa depaseasca situatia pe speze proprii. In Romania, producatorii au pornit campanii pe cont propriu, sustinand ca statul nu face altceva decat sa le puna bete in roate.

Publicitatea colectiva, o practica foarte des utilizata in Vest, mai ales cand anumite grupari profesionale trebuie sa depaseasca diferite crize de imagine sau de alta natura, s-a dovedit riscanta in gestionarea crizei legate de gripa aviara. La sfarsitul lunii trecute, virusul H5, al gripei aviare, a fost depistat intr-o ferma de curcani din Versailleux.

Aceasta situatie a determinat sindicatul crescatorilor de pasari din Franta sa renunte la proiectul de publicitate colectiva, pentru care guvernul francez deblocase doua milioane de euro.

Uniunea Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR) a recurs si ea la o campanie de comunicare colectiva, insa numai pe PR. Initial, reprezentantii UCPR au cerut statului alocarea a 15 miliarde lei pentru construirea unei strategii de comunicare care sa salveze comertul cu carne de pasare.

Insa nu au primit niciun ban, asa ca au demarat o campanie de PR, pe banii membrilor. De organizarea si dezvoltarea campaniei s-a ocupat agentia de publicitate Saatchi & Saatchi.

Obiectivele campaniei sunt informarea corecta cu privire la siguranta alimentara a produselor avicole autohtone, prezentarea masurilor de biosecuritate aplicate in fermele avicole, atentionarea consumatorilor cu privire la pericolul importurilor de carne de pasare asociate cu aparitia focarelor de gripa aviara in sectorul avicol, a afirmat Larisa Petrini, Public Relations Director, Saatchi & Saatchi.

Pe langa conferinta de presa si comunicate, a fost creat site-ul www.sosavicultura.info, care informeaza consumatorii, jurnalistii si autoritatile. Campania desfasurata pentru UCPR a avut doua componente: prima a fost educativa si si-a propus sa atentioneze consumatorii de carne de pui cu privire la modalitatea de alegere in momentul cumpararii.

A doua componenta, cea informativa, a atentionat simultan doua tipuri de target: consumatorii de carne de pui din Romania si autoritatile. Au fost trimise saptamanal informatii legate de modalitatea prin care se importa carne de pui in Romania: peste 40% din importuri provin din tari care nu respecta normele Uniunii Europene, nu eticheteaza si nu ambaleaza corespunzator.

„Cu alte cuvinte, am atentionat ca aproape jumatate din carnea de pui consumata in Romania este potential periculoasa, contine biostimulatori si substante nesanatoase", a mai spus Larisa Petrini.

Printre mesajele-cheie comunicate de UCPR catre presa au fost cele referitoare la evolutia modernizarii spatiilor de productie pentru carnea de pasare; incurajarea consumului de carne de pasare ambalata, etichetata, verificata sanitar-veterinar si valorificata prin magazine autorizate; descurajarea cumpararii de produse avicole de la persoane private neautorizate.

Comunicare sumbra din partea autoritatilor
Daca in alte parti autoritatile statului s-au implicat foarte mult in comunicarea aspectelor sanitare referitoare la gripa aviara, la noi companiile sustin ca au fost nevoite sa preia intr-o mare masura si aceasta parte de comunicare.

Proasta intelegere a unor aspecte referitoare la pericolul contaminarii cu virusul gripei aviare pericliteaza o intreaga industrie si are efecte negative asupra economiei.

De aceea, comunicarea legata de aspectele sanitare este o chestiune de interes public, nu doar in interesul producatorilor, iar statul este cel responsabil.

Pana acum, mesajele transmise de autoritatile din Romania au fost mai mult publicitate pentru medicamentul Tamiflu si vaccinurile antigripale.

Nu mai departe de saptamana trecuta, cand virusul a fost descoperit in apropierea Capitalei, Guvernul a trimis comunicate de presa in care spunea ca, pentru realizarea planului de actiune, ca urmare a evolutiilor focarelor de gripa aviara, a suplimentat bugetul Ministerului Sanatatii cu aproximativ 50 de milioane lei, „pentru achizitionarea a 1,5 milioane doze de vaccin antigripal si un milion de doze de Tamiflu".

Garantiile de calitate, un instrument pretios
In general, crizele sanitare intens mediatizate, cum ar fi sindromul vacii nebune, scandalul dioxinei si, mai nou, gripa aviara, au dus la generalizarea unor practici de marketing care constau in aplicarea unor insemne ce dovedesc calitatea si siguranta produselor de catre un organism de certificare a conformitatii acestuia cu un standard de referinta din familia ISO sau echivalentele acestora.

Pe multe produse alimentare, mai ales pe cele provenite din import, se pot observa, pe langa marca, diferite insemne de calitate, provenite de la autoritati, de la asociatiile de producatori sau chiar de la compania producatoare care, in acest fel, doreste sa atraga atentia asupra calitatii produselor sale.

Articol integral in Saptamana Financiara






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


152 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by