Pe 2 mai 2006, Comitetul pe Probleme Europene al Baroului New York a emis un raport in care se afirma ca sprijinul acordat de Rusia regimului separatist din regiunea libera a Moldovei, Transnistria, conduce la afirmatia grava ca Rusia incalca dreptul international si se amesteca in mod ilegal in afacerile interne ale Moldovei.

Concluzia Comitetului reprezinta unul dintre rezultatele unui studiu de un an, care a inclus o misiune in acea regiune si intalniri atat cu conducerea Republicii Moldova, cat si a asa-zisei Republici Moldovenesti Nistrene ("RMN"), precum si cu reprezentanti ai Rusiei, Ucrainei, Romaniei si Departamentului de Stat al SUA.

Misiunea a fost condusa de Mark A. Meyer, avocat, Presedintele Comitetului pe Probleme Europene al Baroului New York si membru al societatii civile de avocati Rubin Meyer Doru & Trandafir din Bucuresti, care este asociata cu firma Herzfeld & Rubin, P.C de pe Wall Street. Dl.

Meyer este Presedintele Camerei de Comert Romano-Americane din Washington, si a primit Ordinul National al Romaniei pentru Merit in grad de Comandor. De asemenea, este membru al Baroului Bucuresti si al Curtii Romane de Arbitraj Comercial International.

Colegii dlui Meyer in aceasta misiune au fost Robert Abrams, fost Procuror General al Statului New York; Barrington D. Parker, Jr., judecator in SUA; Elizabeth F. Defeis, Profesor de Drept si fost decan al Universitatii de Drept Seton Hall; si Christopher J. Borgen, Profesor Asistent de Drept la Universitatea de Drept St. John's.

Profesorul Borgen a fost autorul principal al raportului Dl Meyer a afirmat urmatoarele: "Concluzia noului studiu este ca activitatile Rusiei in Transnistria - inclusiv interventia Armatei a 14-a in numele separatistilor, sprijinul militar constant acordat RMN, sprijinul economic acordat RMN, si negocierea efectiva pentru RMN prin utilizarea energiei electrice si a altor mijloace de intimidare impotriva

Republicii Moldova - au condus la afirmatia credibila referitoare la raspunderea de stat a Rusiei pentru continuarea crizei separatiste si rezultatele sale apropiate, si violarea principiilor fundamentale ale dreptului international".

De asemenea, raportul Baroului afirma ca pretentiile de suveranitate ale RMN nu sunt justificate conform dreptului international, iar vanzarile de bunuri de stat ale Moldovei oamenilor de afaceri rusi, in principal, reprezinta un transfer de proprietate care este extrem de greu de justificat prin dreptul international si in care cumparatorii actioneaza, in consecinta, pe propriul risc.

Context

Moldova este prinsa intr-un conflict separatist aparent de nerezolvat, care implica tensiuni etnice, trupe rusesti, depozite de arme din era sovietica, contrabanda, spalare de bani, si coruptie.

Aflata la granita cu Romania si Ucraina, este o tara foarte ignorata de Occident, desi se situeaza la granitele NATO si va deveni in curand granita estica a Uniunii Europene. Problema este cine va controla o fasie de pamant situata intre raul Nistru si granita cu Ucraina.

Transnistria cuprinde infrastructura industriala esentiala a Moldovei, centrale electrice si, ceea ce este mai important, un depozit semnificativ de arme din era sovietica. Din 1994, s-a aflat sub controlul unui regim separatist care se denumeste Republica Moldoveneasca Nistreana, sprijinit de trupele rusesti.

Armata a 14-a a Rusiei a jucat un rol decisiv in razboiul civil din 1992, intervenind in lupta de partea separatistilor. In ciuda promisiunilor asumate de Rusia prin tratat de a demobiliza trupele, precum si a solicitarilor repetate ale Moldovei ca Rusia sa isi retraga trupele din Transnistria, trupele au ramas acolo.

Constatari suplimentare

Concluzia raportului Baroului este ca Rusia a sprijinit in mod ilegal viabilitatea RMN si a facut practic imposibila reintegrarea regiunii. Raportul a stabilit ca rusii au mai furnizat catre RMN materiale, cunostinte de specialitate si alt sprijin in mod constant.

In mod asemanator, depozitul de arme din era sovietica, aflat sub controlul Armatei a 14-a, a fost utilizat pentru a sprijini RMN, atat direct, cat si ca sursa de venituri, prin vanzari, in asociatie Rusia - RMN, de material militar pe piata mondiala. Moldova doreste inlaturarea imediata a depozitelor de arme.

Pana in prezent, Rusia a refuzat sa inlature depozitele (sau sa retraga trupele).

In afara de utilizarea armatei fie pentru a-i stanjeni pe moldoveni, fie pentru a sprijini RMN, Baroul a constatat ca Rusia a mai utilizat si constrangerea economica si sprijinul economic, precum bata si zaharelul. Constrangerea economica nu este, in general, interzisa de dreptul international.

Cu toate acestea, o astfel de constrangere sau de sprijin acordat separatistilor, poate face tertul stat responsabil, conform dreptului raspunderii statului, in cazul in care constrangerea pe care o exercita acesta fie ar afecta privilegiile de suveranitate ale statutului supus constrangerii (in acest caz, Moldova), fie ar incalca unul dintre angajamentele anterioare ale tertei parti fata de statul supus constrangerii.

Tinand cont de situatia actuala, raportul a constatat ca exista patru motive speciale de ingrijorare: (a) utilizarea preturilor la energie electrica precum bata si zaharelul; (b) utilizarea sporita a barierelor tarifare impotriva bunurilor moldovenesti; (c) sprijinul economic acordat RMN; si (d) interesele economice comune ale

elitelor din Rusia si Transnistria. In general, Baroul concluzioneaza ca exista o interventie semnificativa din partea Rusiei in favoarea RMN.

Concluzie

Concluzia raportului este ca diferitele activitati descrise mai sus - constrangerea economica, sprijinul militar acordat RMN, si politicile privind energia electrica - trebuie intelese in lumina discursului constant al Rusiei in favoarea RMN si in defavoarea Moldovei.

Nici una dintre activitatile descrise nu va duce probabil la raspunderea statului (desi situatia cu privire la trupele rusesti se poate ridica la acest nivel).

Raportul afirma ca aceste actiuni, privite ca un intreg, combinate cu declaratiile constante ale Rusiei de sprijin fata de RMN si care critica eforturile Moldovei de reintegrare a regiunii, formeaza o imagine coplesitoare a interventiei nepotrivite a Rusiei in afacerile interne ale Moldovei.

Sunt anexate copii ale raportului complet si ale rezumatului, care sunt disponibile si pe site-ul Baroului New York:

A link to the 11-page executive summary is attached here:

http://www.nycbar.org/pdf/report/NYCityBarTransExecSum.pdf

A link to the complete report is attached here:

http://www.nycbar.org/pdf/report/NYCity%20BarTransnistriaReport.pdf