Tovarasul Vasile Ernu lanseaza pe piata de idei un produs cultural original, enervat si 100% cool.

Vineri, la ora 18.40, in fata intrarii de la Club A, era o coada care amintea de vremuri de demult, cind oamenii se duceau la alimentara cu mult inainte de deschidere. Ceea ce dadea cu adevarat frisoane era faptul ca oamenii care asteptau fumind sa intre in club purtau cravate de pionieri, tricouri rosii, sepci ca-n filmele lui Nicolaescu si insemne sovietice pe haine.

Numai ca, de data asta, asteptau sa intre la lansarea cartii „Nascut in URSS“, de Vasile Ernu. Care este nascut in URSS. A trait pe strazile Odessei, Chisinaului, Moscovei, Iasiului, Clujului si Bucurestiului. A facut filosofie si alte lucruri inutile. A fost redactor fondator al revistei „Philosophy&Stuff“.

Accente de peste Prut

Evenimentul a fost deschis cu proiectia unui film marca „Planeta Moldova“, plin de cruzime si umor negru, dar care a asezat definitiv un zimbet pe fata celor prezenti la lansare.

Andrei Gheorghe si-a intrat foarte usor in rolul de maestru de ceremonie carismatic, care i se potriveste ca o manusa, si a introdus, pe rind, invitatii si prietenii autorului: Bogdan Ghiu, Costi Rogozanu si Dan Perjovschi.

Cireasa de pe tortul acestei petreceri cu iz sovietic a fost basarabeanca Alexandrina Hristov, ultima descoperire a lui Dan Chisu in materie de muzica, o voce bine stapinita, flexibila si plina de nerv.

Pavel Stratan a cintat despre bautura asa cum numai un folkist nascut in URSS poate sa o faca, cu accentul sau deja bine cunoscut publicului din Romania.

Politrucul reloaded si rebranduit

Costi Rogozanu a citit dintr-un text al autorului care a stirnit zimbete in sala (multe dintre ele amare), pornind de la un personaj comun spatiului comunist si celui capitalist. In sistemul comunist, politrucul este „responsabil cu propaganda, ideologia oficiala, conducatori politici, cei cu lectiile de educatie politica.

Ei erau in viata noastra de zi cu zi asemenea pauzei de publicitate unde ti se arata detergentul care scoate nu stiu ce pete si lasa totul alb imaculat“.

In capitalismul nostru cel de toate zilele, politrucii sint „PR-istii sau specialistii in marketing si publicitate, de la mass-media la image maker, de la specialistii in strategii politice si pina la cei din societatile deschise“.

Branding URSS

Diferentele constau doar in hainele de firma, in limba de lemn mai subtila, in tehnicile de manipulare mai sofisticate. „Ceea ce ma intriga foarte mult, ca «homo sovieticus», e faptul ca astazi, stilul PR, stilul advertising, politrucii prin excelenta, au devenit visul si modelul tinerilor.

Nu am crezut niciodata ca modelul politrucului va deveni model de viata si in societate. Am vazut-o si pe asta“, incheie Vasile Ernu.

Articol integral Cotidianul