Goniti parca de fluctuatiile din sondaje, conducatorii democrati ai Ministerului Transporturilor dau lovitura dupa lovitura in buget si acorda lucrari clientelei politice fara nicio perdea. Nu mai ingrijoreaza pe nimeni concubinajul constructorului cu politicul, ci modul in care se adjudeca licitatiile si garantia foarte mica acordata pentru lucrarile executate.

Beneficiarii banilor de la bugetul de stat sunt societati cunoscute ca facand parte din „portofoliul“ de clientela politica al PD. Spre exemplu, societatea Euro Construct Trading 98 SRL a beneficiat de lucrari de milioane de euro de la Primaria Capitalei, atat pe timpul lui Basescu, cat si in mandatul lui Adriean Videanu.

In primavara lui 2006, societatea a castigat lucrarile de reparatie pe autostrada Bucuresti-Pitesti, iar saptamana trecuta s-a afiliat si la construirea autostrazii Bucuresti-Ploiesti, la putin timp dupa interventia publica a lui Traian Basescu.

Garantiile democrate

Daca pe seama atribuirii contractelor la cele doua autostrazi ce duc spre Pitesti si Brasov s-a discutat, cand vine vorba de termenele de garantie autoritatile dau din colt in colt. De fapt, inca de la marea modernizare pe A1, realizata pe vremea ministrului PD Traian Basescu - si finalizata de Anca Boagiu, prin firma Frederici Astroldi Todini (FAT) -, s-a omis problema garantiei foarte mici.

Italienii au oferit garantie doar pentru... un an. Gropile au aparut insa dupa 6 luni si era de asteptat ca dupa primul an sa vina prapadul intre Bucuresti si Pitesti. Ministrii PD nu au invatat nimic din experienta FAT, iar anul trecut au mai bifat peticiri pe A1 cu garantie de... doi ani.

Dupa ce si-au pus presa in cap si atunci, lucrarile din acest an au o garantie mai mare decat un fier de calcat si se apropie de cea a unui televizor sau a unei masini de spalat - 3 ani. Curios este ca si lucrarile la autostrada Bucuresti-Brasov au aceeasi garantie.

Clientela „Golden Blitz“

La masa puterii se asaza din nou clientela ce beneficiaza de lucrarile de milioane de euro din bugetul de stat pe baza unor licitatii indoielnice. In top este firma Euro Construct Trading 98 SRL, care a devenit abonat permanent la lucrari publice prin diferite metode. Societatea apartine patronilor de la renumitul restaurant „Golden Blitz“, Dan Besciu si Sorin Vulpescu.

Portofoliul de lucrari cuprinde contracte importante cu Primaria Capitalei si Ministerul Transporturilor.

„Reusitele“ din ultimii doi ani sunt reabilitarea de strazi in Capitala, un contract pentru deszapezirea la pachet a unor drumuri din Buzau, Brasov, Ilfov, centura Bucurestiului si jumatate din Autostrada Soarelui, reparatii pe anumite portiuni de pe autostrada Bucuresti-Pitesti, iar cireasa de pe tort este autostrada Bucuresti-Brasov.

Reprezentantii firmei nu au dorit sa prezinte un punct de vedere referitor la aceasta tema pana la inchiderea editiei.

Banii vorbesc

Situatia jafului de pe autostrada Bucuresti - Pitesti este reliefata cel mai bine de sumele ce graviteaza in jurul modernizarii si peticirii acesteia. In total, s-au ingropat peste 11 milioane de euro: 98 de milioane de dolari pentru modernizare, apoi interventiile din anii precedenti, deoarece garantia nu a acoperit aproape nimic din ce s-a deteriorat pana acum.

Dupa ce a fost data in folosinta in 2000, anul urmator s-au cheltuit 12.000 de euro pentru lucrari de intretinere. In 2002 au fost decontate lucrari de aproape 100.000 de euro pentru intretinere, iar in 2003 suma a inceput sa ia proportii. Lucrarile pentru 2003 au costat bugetul de stat in jur de 7 milioane de euro pentru A1 si au constat in reciclarea a peste 10 kilometri de drum.

Anul 2004 nu a mai adus interventii majore, dar intretinerea s-a ridicat la 44.480 de euro, in vreme ce in 2005 lucrarile de intretinere curenta au ajuns la 4 milioane de euro.

Bombele din 2006

Pe langa renumele de „autostrada mortii“, A1 se poate alege si cu supranumele de „gaura neagra“. Nu din pricina gaurilor mari si negre din carosabil, ci din cauza scurgerilor de fonduri. Cea mai mare actiune de intretinere se deruleaza in acest an si se ridica la aproape 30 de milioane de euro.

Societatile care beneficiaza de acesti bani sunt Asociatia PA&CO International (lider), SC Euro Construct Trading 98 SRL si Search Corporation SRL (proiectant), iar lucrarile sunt garantate 36 de luni.

„SC Euro Construct Trading 98 a executat in anul 2005, in urma licitatiei organizate, lucrari de intretinere curenta prin refacerea stratului de uzura pe suprafetele intinse pe imbracaminti existente pe autostrada A1, pe sectoarele: calea 1, km 48-49, 55-58, 62-74; calea 1 (cu frezari partiale), km 46+500-87+900; calea 2 km 48-102.

Platile pentru aceste lucrari au fost de 14.201.262 RON (4 milioane euro), iar lucrarile sunt garantate 24 de luni“, arata reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, dar se evita pronuntarea sumelor cheltuite in acest an.

„Mai dati-le o sansa“

Ca intr-un celebru banc cu blonde, Traian Basescu a cerut ministrului Radu Berceanu sa li se mai dea o sansa constructorilor romani. Astfel, firmele straine au fost inlaturate foarte simplu. Dovada unei experiente anterioare de 40 de kilometri de autostrada a fost inlocuita in caietul de sarcini, ulterior publicarii anuntului, cu a turnarii a 700.000 de tone de mixtura asfaltica.

Motivul este ca oricum strainii vor da lucrarea in subantrepriza. „Priviti cu multa atentie la agentii economici romani. Uitati-va la marile esecuri din infrastructura romaneasca, fie ca discutam despre Autostrada Bucuresti-Pitesti, fie ca discutam despre drumuri nationale reabilitate care nu au rezistat.

Intotdeauna veti gasi antreprenori generali straini, iar in subantrepriza - firme romanesti“, a declarat Traian Basescu.

Nicio problema la CNADNR

Directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania spune ca nu exista nicio problema la lucrarile de la cele doua autostrazi. Mai mult, Liviu Damboiu este sigur ca s-au respectat toate normele internationale de atribuire a contractelor prin licitatie publica, iar termenele de garantie sunt pertinente. „Toate sunt conform normelor internationale.

Nu puteam sa facem de capul nostru. Nu va pot da acum detalii despre garantii si sume, dar daca faceti un referat de specialitate o sa-l dau celor care s-au ocupat de caietele de sarcini sa va dea toate detaliile“, a afirmat Liviu Damboiu.

Autostrada Bucuresti-Brasov este gandita in cinci tronsoane, care sunt delimitate de localitatile Bucuresti, Moara Vlasiei, Ploiesti, Comarnic, Predeal si Brasov. Lucrarile totale la aceasta autostrada vor fi finantate in totalitate de la bugetul de stat si sunt estimate la 1,6 miliarde euro. La Bucuresti, autostrada porneste din strada Petricani, sectorul 2 al Bucurestiului.

Valoarea despagubirilor pentru tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti se ridica la 5,65 milioane RON.