Numarul tot mai mare de utilizatori de Internet si interesul acestora in crestere fata de acest mod de comunicare fac din site-uri un instrument care genereaza tot mai multi bani. Estimata la 5,5 milioane de euro in 2006, piata creste alert de la an la an, urmind ca in 2007 sa atinga, potrivit previziunilor actorilor din piata, aproximativ opt milioane de euro.

Ce inseamna aceasta pentru patronii site-urilor? Teoretic, mai multi bani. Trebuie sa se tina insa cont si de concurenta, care devine tot mai mare. Pentru cei aflati in topul celor mai vizualizate site-uri profiturile ajung pina la 50%, iar amortizarea se poate face si in sase luni - un an.

Cit poti cistiga dintr-un site

Potrivit site-urilor companiilor care vind spatii publicitare pe Internet, un proprietar de site-uri poate obtine intre 30 si peste 70 de lei pe mia de afisari. La aceste sume se pot obtine anumite cote, in medie intre 10 si 100% pentru unele formate de bannere, cum ar fi cele video sau interstitialele. Mentionam ca este vorba de preturile nete la rate card, pentru bannerele din top position. Ca in toate mediile, si pe Internet se practica discounturi.

Evolutia preturilor

„Preturile la spatiile publicitare anul acesta au crescut in medie cu 10-15%. Cresterea se datoreaza evident cresterii mediului - a numarului de utilizatori in defavoarea printului, de exemplu.

De asemenea, au crescut investitiile publisherilor in site-uri, ceea ce duce automat la cresterea costurilor de productie, de intretinere...“, sustine Val Voicu, director general AdEvolution.

In schimb, Catalin Rotarus, director de vinzari in cadrul casei de vinzari independente multimedia ARBOmedia, considera ca anul acesta pare sa fie primul an in care preturile la publicitatea online au stagnat. „Din cite stiu eu, toate retelele si-au facut socoteala la preturile noi si nimeni nu le-a majorat.

Asta daca vorbim de pretul net, discounturile depinzind de volume“, ne-a declarat. Motivul? Dupa boomul din ultimii ani, piata publicitatii online a inceput sa se stabilizeze. „Problema ar trebui privita in ansamblu. La Internet exista un inventory foarte mare care se dezvolta continuu datorita cresterii obiceiurilor de utilizare a Internetului si maririi gradului de penetrare.

Gradul de umplere pe Romania (ponderea spatiilor de pe un site ocupate cu bannere) este destul de mic, de 15-20%. Daca pina acum un an a crescut pretul, ceea ce a fost evolutia fireasca a unui mediu aflat la inceput de drum, acum preturile au ajuns la un echilibru“, explica Rotarus.

Cum arata site-ul care vinde

Profilul vizitatorului este, potrivit specialistilor in domeniu, cel mai important criteriu dupa care un advertiser (sau o agentie de media) decide sa aleaga un site sau un altul atunci cind imparte bugetul de publicitate. Traficul este insa extrem de important.

„Criteriile sint urmatoarele: profilul sociodemografic al utilizatorului, oferit din studiile proprii ale detinatorilor de site-uri, dupa care urmeaza criterii subiective de genul cum arata site-ul si cit este de bine scris continutul, apoi in mod evident potrivirea subiectului site-ului cu produsul la care se face publicitate“, ne-a explicat Catalin Rotarus.

Cele mai cautate site-uri sint, potrivit acestuia, cele de stiri, dupa care urmeaza cele despre masini, femei si business. „Site-urile cu content original «sanatos» sint de obicei bine apreciate de advertiseri“, este de parere si Val Voicu.

In ceea ce priveste importanta numarului de utilizatori atrasi de un site, Rotarus sustine ca acest indicator este extrem de important atunci cind se decide ce sume se aloca unui site, in detrimentul altora. „Numarul de utilizatori da share-ul (partea - n.red.) din buget alocat unui site.

Spre exemplu, daca au fost alese sapte site-uri, in functie de numarul de utilizatori se decide pentru care se vor aloca cei mai multi bani“, mai explica Rotarus. Neexistind momentan un studiu facut de actori neutri, companiile de media specializate pe online atrag atentia asupra faptului ca apar erori mari la masurarea numarului de utilizatori.

„Se face diferenta intre numarul de utilizatori si numarul de clienti. Trafic.ro numara browserele care acceseaza un site“, mai spune directorul ARBOmedia.

BRAT schimba piata

Pe la mijlocul acestui an, Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) va lansa un studiu de audienta a site-urilor. Acesta va contine atit informatii despre numarul de utilizatori, cit si despre profilul sociodemografic al utilizatorilor.

„Datele referitoare la trafic vor fi gata in mai-iunie, iar cele referitoare la profilul utilizatorului prin toamna“, ne-a declarat Arina Ureche, director general la BRAT.

Ce va insemna acest lucru pentru piata publicitatii online? „Se va face ordine pe piata online pentru ca proprietarii de site-uri vor putea demonstra cu cifre reale, demonstrabile si provenite din alta sursa, nu din cea proprie, performanta lor, astfel incit vor putea atrage mai usor bugete de publicitate semnificative.

De asemenea, criteriile (de selectie a site-urilor - n.red.) se vor profesionaliza. Se va tine cont de marimea audientei, de profilul site-ului respectiv, de eficientizarea banilor cheltuiti, mai ales ca studiul va permite realizarea si evaluarea planurilor de media. Cred ca pe seama acestui studiu vor beneficia toti cei implicati in aceasta industrie“, apreciaza Ureche.

Potrivit acesteia, in momentul de fata pe lista celor care vor fi auditati se afla 50 de detinatori de site-uri. Numarul acestora ar putea fi insa mult mai mare.

Costurile aferente procesului de auditare se ridica, in functie de marimea site-ului, de la 500 pina la 10.000 de euro. „Un site foarte mic nu presupune cheltuieli foarte mari, in timp ce un site foarte complex atrage costuri semnificative“, explica directorul BRAT.

Integral in Cotidianul