Interesele financiare ale oligarhilor rusi, Oleg Deripaska si Igor Ziuzin, se intalnesc in Romania printr-un fost ofiter al trupelor speciale (Spetnatz) din cadrul GRU - fostul serviciu de spionaj al Armatei Rosii.

Personajul se numeste Boris Golovin, iar EVZ a dezvaluit ieri implicarea sa in retehnologizarea Electrocentrale Deva, al doilea producator national de energie electrica.

Cunoscuti drept „ucenicii” lui Marc Rich - cel mai mare evazionist mondial -, Deripaska si Ziuzin isi extind afacerile in piata comuna europeana, preluand, in tacere, o parte semnificativa din industria Romaniei.

Pionul principal e Boris Golovin, reprezentantul din tara noastra al Casei de comert care a pus stapanire pe doua mari combinate metalurgice romanesti, privatizate de guvernul Nastase: COS Targoviste si Industria Sarmei SA Campia Turzii.

Ambele sunt detinute acum de grupul Mechel, controlat de Igor Ziuzin, a carui avere se ridica la 1,7 miliarde de dolari.

In paralel, Boris Golovin a dezvoltat la Resita o uzina ce asambleaza autobuzele rusesti fabricate de Oleg Deripaska. In business participa fosta societate de stat UCM Resita, al carei patronaj actual e legat ombilical de „baiatul destept” Nicolae Bogdan Buzaianu, mogulul energiei.

Golovin si Buzaianu sunt parteneri de afaceri. EVZ detine o inregistrare in care primul le confirma unor asociati ca a intermediat o turbina energetica din Rusia pentru firma VA Tech, reprezentata de Buzaianu in anii ‘90.

Turbina a fost montata la Portile de Fier, in cadrul controversatului contract de retehnologizare.

IGOR ZIUZIN

Seful atotputernic, omul cu „un avion de specialisti”

In 2001, oligarhul Igor Ziuzin, seful lui Boris Golovin, a aparut brusc pe firmamentul bogatilor lumii. Atunci, el a preluat oficial Uzina Metalurgica Celiabinsk direct de la Glencore International, compania de intermediere fondata de Marc Rich in Elvetia.

Ulterior, marele combinat din Celiabinsk - un colos al industriei sovietice, a devenit nucleul grupului Mechel, detinut, oficial, de Ziuzin.

In acea perioada, rusul imbogatit peste noapte a inceput ofensiva de achizitii in Europa de Est.

In 2002, fostul COS Targoviste (n.r. - Mechel Targoviste, noul nume) a fost privatizat de guvernul Nastase in favoarea lui Ziuzin. Un an mai tarziu, a venit randul societatii Industria Sarmei Campia Turzii SA (Mechel Campia Turzii).

Uzinele romanesti au fost incluse in grupul OAO Mechel, alaturi de combinatul metalurgic din Beloretk, intreprinderea Viantilski (ambele din Rusia), fabrica de tevi Zeljezara din Croatia si „gigantul” din Celiabinsk. In acelasi trust au fost integrate si minele lui Ziuzin din Kuzbass (regiunea Urali), care furnizeaza carbune, prin intermediari, catre numeroase termocentrale romanesti.

Suveica ruseasca din Virgine

OAO Mechel este cotat la Bursa din New York. Potrivit documentelor obtinute de EVZ, de la US-Securities and Exchange Commission, grupul lui Ziuzin este controlat printr-o suveica transfrontaliera de firme off-shore, care se ramifica din Cipru, Elvetia si Marea Britanie pana in Insulele Virgine Britanice (BVI).

De altfel, in BVI, a fost infiintata casuta postala Britta Investments Limited, una dintre firmele-mama care au actiuni in Mechel. Adresa: Pasea Estate din Road Town - capitala coloniei britanice din Caraibe. Concret, Britta a fost inregistrata la firma de administrare Morgan&Morgan, al carei sediu este chiar la adresa mentionata.

Morgan&Morgan este o societate de consultanta, specializata in gestionarea firmelor off-shore din BVI.

In Road Town, EVZ a descoperit ca aceeasi Morgan&Morgan mai gestioneaza o alta casuta postala cu interese in Romania.

Este vorba despre Dilcor International Ltd., off-shore-ul prin care oligarhul rus Oleg Deripaska a preluat de la controversatul Constantin Iavorski fostul combinat de stat Alor Oradea. Acum inchis, Alor a fost singurul producator de alumina tubulara din Europa.

Dilcor a fost investigata de politia din Liechtenstein, la cererea autoritatilor din Israel. Motivul: conexiunile dubioase financiare dintre Deripaska, Mihail Cernoi si Iskander Mahmudov - personaj prezent si in afacerea Rafo Onesti.

De la Marc la Boris

Afacerile lui Ziuzin cu „traderul” Marc Rich au traditie. Un contract comercial din august 2001, incheiat de Glencore cu firma elvetiana Conares Trading si intrat in posesia noastra, releva o tranzactie uriasa parafata de Ziuzin cu oamenii lui Rich.

Primul se obliga sa livreze catre intermediarul Glencore peste 32.000 de tone de nichel rusesc in perioada 2001-decembrie 2004.

Conares Trading este o casa de comert infiintata in cantonul Zug din Elvetia, la aceeasi adresa cu multe dintre firmele lui Marc Rich, cel supranumit „Nasul Kremlinului”. Initial, Conares a functionat ca trader pentru combinatul de la Celiabinsk. Apoi, aceasta fost preluata in 2001 de Ziuzin, cu tot cu Conares.

In fine, combinatele romanesti de la Targoviste si Campia Turzii au fost cumparate prin acelasi intermediar elvetian, care a operat pana de curand in numele grupului Mechel.

Fostul ofiter sovietic Boris Golovin, reprezentant al Conares, a precizat pentru EVZ: „Nu mai exista Conares. Acum se numeste Mechel”.

Noua casa de comert a oligarhului Ziuzin se numeste Mechel Trading si a fost inregistrata tot in Zug, la aceeasi adresa cu Conares. Ba chiar a facut si un pui in Romania: Mechel Casa de Comert SRL din Bucuresti este detinuta suta la suta de firma-mama din tara cantoanelor.

Prin traderii sai, rusul deruleaza exporturi masive din tara noastra, iar printre clientii sai de baza figureaza companiile dezvoltate in umbra lui Marc Rich.

Ziuzin, in Romania

Acum doua saptamani ne-am intalnit cu Boris Golovin la sediul firmei sale din Bucuresti, Romcar Russian Buses. Fostul ofiter GRU ne-a spus:

„Proprietarul Mechel, Igor Ziuzin este aici (n.r. - in Romania). M-am intalnit cu el azi, la ora 8.00. Am fost impreuna la COS Targoviste. Au inaugurat o masina de turnare continua, cea mai buna din Europa. Au investit 35 de milioane dolari acolo.

Peste obligatiile asumate in contractul de privatizare. Vreau sa atrag oameni care au bani sa vina aici sa bage banul. Ziuzin este foarte serios. Eu vad cum lucreaza. Are un avion de specialisti”.

Golovin ne-a mai dezvaluit ca unul dintre scopurile vizitei oligarhului in Romania este achizitionarea unei electrocentrale din tara noastra. Interesele lui Ziuzin ne-au fost traduse chiar de omul lui: „Domeniul lui este mineritul de carbune, productia de otel si energia.

Daca controlezi productia, de ce sa nu bagi aici banul ca sa produci energie electrica pentru intreprinderile tale? Ai controlul preturilor”.

INDUSTRIA AUTO, SARCINA DE LA PUTIN

Proiectul „Deripaska” la UCM Resita

„Oleg Deripaska a primit sarcina de la presedintele Rusiei sa revigoreze industria automobilelor rusesti”, spune Boris Golovin. In Romania, interesele oligarhului se leaga de Uzina Constructoare de Masini Resita, detinuta de oamenii mogulului energiei, Nicolae Bogdan Buzaianu.

Acesta are legaturi mai vechi cu afaceristii din spatiul ex-sovietic, cum ar fi asocierea sa cu Constantin Iavorski, fost angajat al lui Roman Abramovici.

Compania lui Deripaska, GAZ Ruskii Autobus, e un gigant rus care, sustine Golovin, a cumparat Chrysler si Gaz Volga, fabrica de pe vremea URSS.

„Deripaska voia sa vina direct la Resita, dar, dupa analiza pe care a facut-o, cu taxe, cu tot, nu i-a iesit la socoteala, economic vorbind. Dar acum, cu intrarea in Europa, sunt facilitati foarte mari. Au disparut taxele.

Erau 30% la autobuze, iar pe urma au ajuns la 11a. Rusia are taxe zero cu Europa. Acum, daca Romania a intrat in UE, trebuie sa accepte taxele europene.

Si atunci este profitabil. Poate, pe viitor, cand incepe productia, Deripaska va cumpara actiuni”, povesteste Golovin.

Caroseria se face in Rusia, licentele sunt cumparate de la grupul lui Deripaska. Autobuzele sunt produse la Resita, iar piata vizata e cea interna.

Producatorul e firma Robus, controlata de UCM Resita. Golovin detine un procent foarte mic in Robus, in schimb, controleaza Romcar Russian Buses SA, casa de comert pentru acest proiect.

Printre actionarii si administratorii Romcar ii regasim pe Horia Bejan (fostul director din Ministerul Industriilor), Vlad Soare (fost presedinte Bancorex si al grupului Gelsor, al lui Sorin Ovidiu Vintu) si Corneliu Rosu, fost candidat al PNG (formatiunea lui Gigi Becali) la Primaria Capitalei.

Soare, administrator al firmei, ne-a declarat ca i-a facut lui Golovin un plan de afaceri dupa ce l-a cunoscut, in urma cu un an si jumatate. „Probabil ca nu le-a placut”, a adaugat. Sustine ca s-a retras din firma, dar informatia nu a fost actualizata de Registrul Comertului. UCM Resita a incheiat anul trecut cu o pierdere de 15 milioane de euro.

Compania a fost privatizata la sfarsitul anului 2003. Firma INET AG din Elvetia, in consortiu cu asociatia salariatilor, a fost singurul ofertant.

Potrivit unei stiri Mediafax, cumparatorul trebuia sa aiba minimum 15 ani de experienta in domeniul utilajelor. INET AG avea insa ca obiect de activitate „detinerea de actiuni la alte intreprinderi”, conform registrului elvetian al comertului.

Firma e administrata, potrivit CRJI, de Beat Corpataux, asociat cu Buzaianu in afacerea „Energy Holding”.

Suma achitata pentru UCM a fost 13,1 milioane euro. Dupa cum au spus cei de la Resita, statul s-a angajat sa le stearga datoriile istorice, dar in 2006 firma era mentionata printre marii debitori.

Negociatorul Buzaianu

Recent, presedintele UCM Resita, Adrian Chebutiu (si el un apropiat al lui Buzaianu si fost vicepresedinte al Energy Holding), a recunoscut ca Buzaianu a negociat privatizarea de la Resita.

UCM era subcontractant in afacerea „Portile de Fier”, revenindu-i 12 milioane de franci elvetieni din scandaloasa afacere gestionata de acelasi Buzaianu, ca reprezentant al VA-Tech.

El a sustinut, de asemenea, ca INET e o firma cu actiuni la purtator, ceea ce inseamna ca proprietarul poate fi oricine. Reporterii EVZ l-au intrebat pe Boris Golovin daca Buzaianu este in spatele afacerii de la Resita. „Nu pot sa spun. Poate... nu pot sa spun, nu pot sa confirm”, a raspuns Golovin, razand.

Un articol de Mihai Munteanu, Calin Osmaciuc

Integral in Evz