Ideea de publicitate in taxiuri ii apartine directorului firmei clujene “5 Fingers”, Calin Nas, care s-a inspirat de la firmele similare de publicitate din Budapesta si a inventat conceptul de “cabvertising”.

Publicitate pe toata durata calatoriei
Foto: HotNews.ro

40 de taximetre ale companiei clujene Diesel 947 au fost echipate de firma de publicitate cu ecrane si DVD playere. Aparatele, impreuna cu tetierele in care sunt incorporate, au fost achizitionate de la un furnizor chinez, care se ocupa si de service-ul acestora.

“Publicitatea indoor pe taxiuri are un impact deosebit de puternic, deoarece oamenii sunt oarecum obligati sa priveasca ecranul DVD player-ului pe toata durata cursei. In acelasi timp li se respecta si intimitatea, deoarece clipurile publicitare ruleaza fara sonor”, a declarat Calin Nas pentru HotNews.ro.

Investitie in aparatura chinezeasca

Firma “5 Fingers” s-a ocupat initial cu reparatii de calculatoare, pana cand Calin Nas a vrut sa intre pe piata publicitatii “outdoor”. Birocratia si “reticentele” Primariei Cluj au blocat investitia, astfel incat Nas a ales sa intre intr-o afacere publicitara “indoor”, care sa presupuna mai putine contacte cu autoritatile locale.

Afacerea a costat 12 000 de euro, din care 25% au insumat cheltuielile de transport din China. Ceea ce inseamna ca pentru echiparea unei masini, costurile se ridica la 300 de euro. Aparatele pornesc automat, odata cu pornirea motorului si functioneaza pana la terminarea cursei.

Costurile practicate de firma de publicitate se ridica la 800 de euro pentru un clip publicitar de 30 de secunde sau la 500 euro pentru 15 secunde. Preturile sunt negociabile, iar clipurile pot depasi 30 de secunde.

Calin Nas, patronul firmei "5 Fingers"
Foto: HotNews.ro

Firma “5 Fingers” a lansat afacerea abia de doua luni, si in aceasta perioada a practicat preturi promotionale, adica 300 euro pentru clipurile de 15 secunde si 350 euro pentru cele de 30 de secunde. In momentul de fata firma se adreseaza doar unui segment local, de aceea preturile practicate nu sunt foarte mari, iar estimarea privind amortizarea investitiei se ridica la un an.

Clipurile publicitare pot fi produse de “5 Fingers” la un pret de 100 euro daca clientul asigura materialul brut. Alte optiuni ar fi ca firmele interesate sa apeleze la producatori specializati preferati sau sa fie directionati inspre companii de productie chiar de firma de cabvertising.

Printre companiile care au contractat publicitate tip cabvertising se numara edituri, firme de web design si software, mobilier etc. Segmentul de populatie careia i se adreseaza publicitatea depaseste 60 000 de mii de oameni, cifra care ar estima numarul lunar de curse efectuate de fiecare masina in parte.

Inceputurile afacerii au fost destul de dificile, deoarece, in lipsa unei sume considerabile pentru a sustine o investitie consistenta, Calin Nas a apelat la un imprumut bancar modest, care sa nu-i pericliteze situatia financiara in cazul unui esec.

“Temeri au fost. Dar DVD playerele sunt o valoare in sine, in caz de esec se amortizeaza o parte din cheltuieli. Apoi ma asteptam ca marfa marca Donve, de provenienta chineza, dar la pret mediu, sa imi faca mai multe probleme, insa, din contra, marja de disfunctionalitate a fost de doar 5%. Raportul calitate-pret pe aparate este ok”, sustine Calin Nas.

Cabvertising-ul creste incasarile firmelor de taximetrie

Interesul clientilor pentru publicitatea combinata cu entertainment-ul a crescut incasarile firmei de taximetrie Diesel 947, mai ales pe segmentul curselor de noapte. Clientii au inceput sa faca special comenzi pentru taximetre dotate cu DVD player.

Imediat dupa lansarea conceptului de cabvertising la Cluj, o mare parte din clienti s-au aratat interesati de achizitionarea aparatelor utilizate in acest scop si au inceput sa sune la “5 Fingers” pentru a le cumpara. Altii au incercat sa demonteze singuri aparatele.

Cu toate dificultatile intampinate, Calin Nas considera ca pe viitor afacerea va aduce un profit consistent si se gandeste la o extindere regionala a afacerii. Iata, pana atunci, cum privesc directorii altor companii de taxiuri aceasta afacere:

Olimpiu Oltean, Nova Taxi: “Este o chestiune buna ca marketing, profitabila atat pentru Diesel 947, cat si pentru “5 Fingers”, deoarece un taximetrist are zilnic intre 20 si 35 de curse. M-am gandit si eu la ceva asemanator in perspectiva, insa nu pot spune mai multe pentru moment”.

Radu Marian, Pritax: "Mi se pare o idee foarte interesanta. M-am gandit si eu. Deja am discutat cu colegii sa se intereseze de asa ceva. Suntem deschisi la orice varianta, fie ca este vorba de DVD playere sau altceva".