Din totalul de cheltuieli alocate de firmele autohtone fortei de munca, procentul destinat serviciilor de training este foarte mic, comparativ cu tarile central si vest-europene. "Daca, in Europa de Vest, o firma aloca pentru educatia profesionala a angajatului intre 7% si 14% din totalul cheltuielilor cu forta de munca, in Romania acest procent este cuprins intre 0,6 si 1,7 la suta.

Informatia a fost facuta publica de catre Dan Berteanu, general manager United Business Development Romania, companie americana specializata in solutii de dezvoltare profesionala a capitalului uman. Principalul motiv pentru care nivelul de cheltuieli cu pregatirea personalului este atat de redus la noi in tara este legislatia necorelata.

"In Romania se aloca asa de putin din cauza faptului ca legislatia forteaza companiile sa plateasca taxe si impozite pentru investitiile necesare trainingului angajatului", a precizat managerul.

Piata creste cu peste 60% pe an

In ciuda blocajului legislativ, piata de training din Romania se dezvolta intr-un ritm destul de rapid.

"In ultima perioada se observa tendinta in randul companiilor de a acorda o atentie tot mai mare serviciilor de training, fiind motivate pe de o parte de nevoia de a raspune competitiei cu multinationalele in vederea atragerii si pastrarii angajatilor valorosi, si pe de alta parte devenind constiente de faptul ca dezvoltarea viitoare nu mai poate fi sustinuta fara a avea angajati pregatiti", a

mentionat Dan Berteanu. Evident, interesul din ce in ce mai nuantat al companiilor pentru training a ridicat piata de profil. "Daca ne uitam numai la totalul cifrei de afaceri a celor mai importante 10 companii de training din Romania, observam o crestere de la 2,2 milioane euro in 2003, la 4,8 milioane euro in 2005, adica 120%.

Am certitudinea ca cifra aferenta anului 2006 este mai mare decat cea din 2005, iar acest trend crescator va continua si in urmatorii ani", mai spune specialistul.

Firmele mici apeleaza la "one man show training"

Din pacate, nu toate tipurile de societati isi dau seama de importanta implementarii in firma a unor instrumente de educare profesionala. "In general, firmele din Romania care investesc in training sunt cele care au depasit faza de «firma mica».

Acestea apeleaza la instrumente de educare profesionala, insa, in general, colaboreaza cu firme la fel de mici, in marea majoritate a cazurilor fiind firme de genul «one man show» - un prieten care are experienta in domeniul respectiv, sau o persoana recomandata de un prieten.

De obicei, pentru o taxa relativ mica, respectiva persoana vine, discuta putin cu oamenii, construieste un program adaptat nevoilor specifice, dupa care implementeaza programul respectiv. In marea majoritate a cazurilor, calitatea acestor programe este foarte slaba, iar valoarea adaugata aproape inexistenta", a mentionat reprezentantul United Business Development Romania.

Integral in Curierul National

de Gabriel Botezatu