In unele cazuri, dezvoltatorii conditioneaza vanzarea unui apartament intr-un imobil nou, de achizitionarea unui loc de parcare. Chiar daca nu ar fi asa, e usor de presupus ca putini s-ar aventura sa renunte la locul de parcare garantat, in ideea ca vor gasi, oricum, un spatiu „in zona” pentru a-si lasa masina.

Ca e vorba de specula, e foarte simplu de demonstrat, cel putin in cazul unui loc de parcare suprateran: chiar daca am considera ca dezvoltatorul a platit 500 de euro / mp de teren (ceea ce, de cele mai multe ori, nu e cazul), adaugand costul lucrarii de amenajare nu ajungem nicicum la un total mai mare de 4.000 de euro.

Iata cum, dintr-o obligatie (amenajarea de locuri de parcare aferente noilor imobile rezidentiale este impusa de Primaria Capitalei) dezvoltatorii au reusit sa faca o superafacere.

In unele cazuri, dezvoltatorul castiga cu eleganta: ofera sistem de supraveghere video si paza 24 de ore din 24. Asa ca, ajungand acasa, proprietarul deschide poarta garajului subteran cu telecomanda, parcheaza la locul sau uitand de orice grija privitoare la un eventual furt si se urca direct in liftul care il va purta, lin, spre apartamentul confortabil.

17.000 locuri noi de la nasu’ Videanu!

Dar cea mai tare afacere cu locuri de parcare e nasita de edilii Capitalei. Adriean Videanu, primarul general, a anuntat realizarea, in urmatorii 3-4 ani, a 17.000 de noi locuri de parcare, la un cost total estimat de 500 - 600 de milioane de euro.

Adica, un cost mediu / loc de parcare, de 30.000 - 35.000 de euro! Iar daca facem calculul pe metru patrat, ajungem la rotunda cifra de 5.000 de euro.

Nici in cele mai luxoase si noi imobile de locuinte, amenajate ultimul racnet, nu se cere atat pe metrul patrat construit - nici macar in celebrele penthouse-uri... Pretul mediu al noilor apartamente de locuit este de la 1.500 euro / mp.

Sigur, Primaria nu va construi parcarile din resurse proprii, ci va apela la clasicul parteneriat public-privat. Deci, firma agreata va face lucrarea, recuperandu-si investitia din taxa de parcare.

Care, asa cum a anuntat Gheorghe Udriste, directorul Directiei Transporturi din Primarie, va fi de un euro / ora / loc de parcare public.

Considerand o durata medie de ocupare de 8 ore zilnic, 22 de zile lunar, ajungem la un venit anual de peste 2.100 de euro / loc de parcare sau aproape 36 de milioane de euro pentru cele 17.000 de locuri noi de parcare.

Luand in considerare si cheltuielile de intretinere, inseamna ca investitia ar urma sa fie recuperata in 14 - 17 ani, dupa care va produce profit.

Dar e foarte posibil ca gradul de ocupare al parcarilor publice administrate de Primaria Capitalei sa fie mult mai mare.

In prezent, in tot Bucurestiul sunt amenajate circa 200.000 de parcari de resedinta si vor mai trece vreo 20 de ani pana ce numarul lor se va dubla, in conditiile in care parcul auto e de un milion de autoturisme si in crestere impetuoasa de la un an, la altul.

Asadar, in permanenta, 5 posesori auto isi vor disputa un singur loc de parcare.

Integral in Gandul