Produs de Gibbs Technologies, prototipul Aquada este un vehicul cu trei locuri, ale carui roti, la actionarea unui simplu buton, se pliaza de indata la contactul cu apa, relateaza publicatia „The Economist“.

Un prototip mai vechi al aceluiasi bolid a fost deja pilotat in 2004 de catre britanicul Richard Branson, aflat la bordul primei astfel de ambarcatiuni care a trecut vreodata Canalul Minecii. Un numar mic de modele a fost, de altfel, comercializat in 2003 in Europa, insa pretul de atunci atingea 200.000 de dolari.

Ambitia lui Alan Gibbs, fondatorul companiei producatoare, dateaza din 1995, cind a construit o masina amfibie in Noua Zeelanda pentru ca dorea sa ajunga la casa de vacanta de pe malul oceanului fara un camion in care sa-si transporte miniiahtul.

Propulsat de un motor V-6, Aquada este in stare sa atinga 175 km/h pe uscat si 50 km/h pe suprafata apei, o viteza suficient de buna pentru a trage dupa el un schior nautic.

Rotile dispar in momentul contactului cu apa in doar cinci secunde, iar la fel de repede motorul in patru cilindri, de 175 de cai-putere, se transforma intr-un motor adaptat unei nave.

„In nici un moment al trecerii de pe uscat pe apa sau invers nu a fost nevoie sa parasesc locul din spatele volanului. A fost indeajuns sa apas un buton aflat in dreapta acestuia“, isi descria cu entuziasm experienta de la bordul Aquada Giles Smith de la „The Guardian“, care a testat bolidul inca din 2004.

David Gregory, jurnalist la BBC, a gasit de cuviinta sa asemene forma ambarcatiunii cu o Mazda MX5 pe steroizi, adaugind ca este putin intimidant la inceput sa o conduci pe sosele.

„Pe apa se comporta precum o masina pe gheata, iar controlul se face la fel de usor: folosesti pur si simplu acelasi volan si acelasi accelerator“, spune Gregory.

Nu uitati insa ca in unele ape e nevoie de un permis de conducere pentru Aquada, avertizeaza jurnalistii de la msnbc.com, care au testat, la rindul lor, prototipul. Vehiculul este produsul a sapte ani de cercetari asidue, timp in care s-au contorizat peste un milion de ore de munca si ocazie cu care s-au patentat 60 de noi tehnologii.

Gibbs a declarat ca dezvoltarile in domeniul materialelor usoare, tehnologiile din domeniul motoarelor si arhitectura automobilelor au facut posibile proiectarea amfibiei Aquada. Cu toate acestea, proiectul a intimpinat o multime de obstacole.

De exemplu, aerodinamismul barcii este diferit de cel al unui autoturism, iar daca partea frontala a masinii ar fi fost la fel de ridicata precum cea a unei barci, Aquada s-ar fi dat peste cap la viteze mai mari. Un far alb este obligatoriu in partea posterioara a unei barci, insa este strict interzis in cazul unui autoturism.

Integral in Cotidianul