Dom’le, timpit a fost Becali ca a luat terenuri in Pipera si nu pe vreo tarla amarita din Ardeal! Pai, cit e metrul patrat in Pipera acum? Trei sute? Cinci sute? O mie? Vax! In Ardeal, un metru ajunge si la 550.000 de euro, nenicule. Si banii ii da statul. E adevarat, e si o conditie: terenul sa fie fix pe traseul autostrazii Transilvania.

Si acuma, daca v-am speriat, sa va explicam cum am ajuns aici. Deci: initial, niste destepti de la Compania de Drumuri au zis ca autostrada trebuie sa aiba 70 de metri latime. S-au facut documente pentru exproprieri, apoi s-a trecut la deposedat oamenii de pamint si despagubit in consecinta.

Numai ca, dupa aia, aceiasi destepti de la Drumuri si-au dat seama ca autostrada nu are nevoie de 70 de metri latime, ci doar de 50. Prin urmare, a trebuit facute alte acte pentru exproprieri. In mod evident, asta a lungit mult procesul intocmirii actelor, deci, firesc, si pe cel al exproprierilor.

In timpul asta, capitalistii pragmatici de la Bechtel, constructorii autostrazii, s-au apucat de lucru. Conform contractului incheiat cu Romania, Bechtel-ului i se puneau la dispozitie niste gropi si niste cariere, ca sa-si ia piatra, nisip, balast si ce mai aveau eu nevoie.

Dar, pentru ca exproprierile nu fusesera facute (din cauza expusa mai sus), Romania nu si-a respectat promisiunea din contract. Prin urmare, i-a decontat la american, scurt, peste 11 milioane de euro pe faza asta. Capisci? Daca ati uitat de unde am plecat, e asa: pentru ca a proiectat autostrada prost, cu 20 de metri mai lata, apoi a ingustat-o, statul plateste 11 milioane in plus degeaba.

Deci, un metru de asta latime ne costa 550.000 de euro. Normal ca, pe linga alea 7,2 miliarde de euro, cit ne costa toata autostrada, astea 11 milioane sint chiar neimportante. La fel cum, la toate bilbele astea contractuale, si spagile par mici.

silviu.apostol@catavencu.ro