Primăria Capitalei, prin Administrația Străzilor, a plătit 11 milioane de euro în 2008 și 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. În 2012, Poliția Rutieră a închis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefuncționale. Acestea au fost amenajate pe trotuar, prin vopsirea asfaltului, însă fără ca bordurile să fie aduse la nivel și având tot felul de obstacole pe traseu (chioșcuri de ziare, florării, stâlpi, pomi, tomberoane). În prezent, Bucureștiul are circa 10 km de piste pentru biciclete și acelea într-o stare deplorabilă, sau nefuncționale, cu excepția pistei de pe Calea Victoriei.

Pista de biciclete Buzesti - apr 2015 - 9Foto: Hotnews

Cei 10 km de piste pentru biciclete sunt pe:

  • bd. Liviu Rebreanu (1,67 km)
  • str. Buzești (1,24 km)
  • Bulevardul Aviatorilor (2,11 km în reamenajare)
  • bd. Prezan (0,5 km)
  • str. Constantin Marinescu (0,45 km)
  • Șoseaua Pantelimon (circa 2,5 km)
  • Calea Victoriei și Buzești (cu mențiunea că deseori pista e blocată de mașini parcate, stâlpișorii de pe margine au fost scoși, iar marcajele au început să se șteargă).

În aprilie 2018, Primăria Capitalei anunța că va amenaja benzi de biciclete pe traseul Piața Victoriei – Bd. Aviatorilor – Bd. Beijing – Str. Nicolae Caramfil – Șos. Pipera – Str. Alexandru Șerbănescu – Bd. Aerogării – DN 1 – Piața Presei Libere – Sos. Kiseleff – Bd. Constantin Prezan. Pistele însumează o lungime de 67 km (măsurate dus-întors), după cum a comunicat municipalitatea, iar valoarea investiției este de circa 10 milioane de euro. Durata de execuție anunțată era de 4 luni.

Primăria a mai ajustat cifrele în ceea ce privește lungimea pistelor, după ce a ieșit un scandal public că a măsurat traseul dus-întors.

Într-un răspuns trimis la solicitarea HotNews.ro, în luna decembrie, municipalitatea a prezentat în ce stadiu se află proiectul.

”Primaria Municipiului București, prin direcția Generală Investiții, a demarat proiectul "Implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a Municipiului București", prin care se propune realizarea a 4 (patru) trasee, însumând 48,25 km de piste de bicicliști. Au fost aprobați indicatorii tehnico – economici aferenți Studiului de Fezabilitate pentru cele patru trasee. Pentru traseul 1: S-a realizat infrastructura rutieră și s-a demarat procedura de atribuire a contractului pentru realizarea lucrărilor de semnalizare orizontală și verticală (marcaje și semaforizare). Pentru traseele 2, 3 și 4 este în curs de atribuire procedura de atribuire a contractului de proiectare și execuție lucrări cu Compania Managementul Traficului și Compania Străzi Poduri Pasaje. Valoarea totală a proiectului este de 44.499.000 lei, banii venind de la Ministerul Mediului".

Cele patru trasee sunt:

  • Traseul 1- Piața Victoriei- Bd. Aviatorilor- Bd. Beijing- strada Nicolae Caranfil- Șos. Pipera- strada Alexandru Șerbănescu- Bd. Aerogării- DN1- Piața Presei Libere- Șos. Kiseleff- Bd. Constantin Prezan
  • Traseul 2- Piața Victoriei- Bd. Iancu de Hunedoara- Șos. Ștefan cel Mare- Șos. Mihai Bravu
  • Traseul 3- Calea Victoriei- Bd. Regina Elisabeta- Splaiul Independenței- Bd. Națiunile Unite
  • Traseul 4- Piața Libertății- Piața Constituției- Bd Unirii- Bd. Decebal- Bd. Basarabia- Stadionul Național

Proiectul a stârnit mai multe nemulțumiri în rândul ONG-urilor de profil deoarece traseele propuse de Primăria Capitalei nu respectă traseele aprobate în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov, strategia de transport a regiunii București-Ilfov.

PMUD propunea realizarea unei rețele de 250 km piste de biciclete, cu 12 proiecte prioritare de 60 km. Valoarea totală estimativă pentru cei 250 km de piste pentru biciclete este de 50 milioane euro.

Traseele prioritare de 60 km sunt:

  • 1. Calea Victoriei: Calea Victoriei-Splaiul Independenței (0.6 km)
  • 2. Ride through Bucharest: Piața Unirii-Piața Victoriei (3.3 km)
  • 3. Ride to Shop: Piața Victoriei-Băneasa (6.5 km)
  • 4. Ride to Leisure: Piața Unirii-Mihai Bravu (3 km)
  • 5. Ride to School: Universitate-Doamna Ghica (6 km)
  • 6. Ride to Office: Doamna Ghica-Pipera (6.3 km)
  • 7. Along the Dtmbovita: Șos. Virtuții-Piața Unirii (5.6 km)
  • 8. Ride East: Piața Unirii-1 Decembrie (6 km)
  • 9. Ride to Rail: Basarab-Piața Romană (2.4 km)
  • 10. City Center to Smart City I: Piața Unirii-Șos. Alexandriei (5.2 km)
  • 11. City Center to Smart City II: Șos. Alexandriei-Măgurele (6.2 km)
  • 12. Bucharest to Ilfov: Ring Road-Voluntari-Doamna Ghica (7 km)

Planul Integrat de Dezvoltare Urbană aprobat în 2016 de Consiliul General al Municipiului București propune și el realizarea unui traseu cu prioritate pentru pietoni și bicicliști. În total, PIDU propune amenajarea a 42 km de piste pentru bicicliști. Traseul pietonal și pentru bicicliști va pleca de la Parcul Icoanei, va trece prin Piața Lahovari, str. George Enescu, Strada Brezoianu, un pod nou peste Dâmbovița, Parcul Izvor, bd. Unirii, Piața Constituției și va ajunge la Piața de Flori.

Unde au dispărut cei 122 km de piste pentru biciclete

Primăria Capitalei, prin Administrația Străzilor, a plătit 11 milioane de euro în 2008 și 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. În 2012, Poliția Rutieră a închis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefuncționale.

În 2011 însă, cu aproape un an înainte să închidă pistele, Poliția Rutieră a cerut Administrației Străzilor să remedieze aceste erori.

Cu toate acestea, în acest interval de timp, Administrația Străzilor nu a făcut nimic. Între timp, pistele au ieșit din garanție și firmele care au încasat cele 11 milioane de euro numai au nicio obligație.

În 2008, potrivit informațiilor furnizate de Administrația Străzilor, s-au realizat circa 60 de km de pistă pentru biciclete.

Străzile pe care s-au realizat pistele sunt: Bd. Libertății-Piața Constituției-Bd. Unirii-Piața Alba Iulia-Bd. Decebal -Piața Muncii; Bd. Cantemir-Bd. Tineretului-Calea Văcărești; Bd. Constantin Prezan-Bd. Aviatorilor; Piața Presei Libere-Campus Agronomie-Bd Kiseleff-Bd. Lascăr Catargiu-Piața Romană; Bd. Basarabia-Str. Bucovina; Bd. Iuliu Maniu -Bd. Geniului-Str. Bagdasar -Str. Gh. Marinescu-Șos. Colentina-Splaiul Independenței; Splaiul Independenței-Bd. Kogălniceanu-Bd. Elisabeta-Bd. Șincai-Splaiul Unirii-Bd. Bravu-Calea Văcărești; Str. Câmpia Libertății-Bd. Baba Novac-Bd. Brâncuși; Bd. N. Grigorescu -Bd. Rebreanu; Bd. L. Rebreanu-Bd. N. Grigorescu-Bd. Camil Ressu.

Realizarea acestora a costat 5 milioane de lei, echivalentul a peste 1 milion de euro. Firma care le-a construit se numește Marcatin, iar cea care le-a proiectat Global Service. Aceste piste nu au fost semaforizate.

În 2010, s-au realizat 68 de km de piste pentru biciclete. Pistele s-au trasat pe străzile: Calea Plevnei, Piața Charles de Gaulle, Bucureștii Noi, Viilor, Șerban Vodă, Odoarei, Valea Oltului, Șoseaua Petricani, Valea Ialomiței, Valea Argeșului, Ghencea, Mihai Bravu, Drumul Sării, Poligrafiei, Timișoara, Drumul Taberei, Brașov, Constantin Prezan, Unirii, Olteniței, 13 Septembrie, Sibiu, 1 Mai, Calea Dorobanți, Iancu de Hunedoara, Ștefan cel Mare, București-Ploiești, Piața Presei, Aviatorilor, Theodor Pallady, Fântâna Miorița și bd. Tudor Vladimirescu.

Amenajarea acestor piste a costat 50 de milioane de lei - circa 10 milioane de euro, și au fost realizate de firmele DUMAVA și UTI Trafic. Dacă facem un calcul, pentru un km de vopsit trotuarul s-au plătit 125.000 de euro. În acest preț intră și montarea semafoarelor pentru biciclete, în anumite locuri. Pentru atribuirea contractului Administrația Străzilor susține că a făcut licitație.

Și pistele de biciclete din acest pachet au avut un proiectant: firma Search Corporation.

În medie, pentru 1 km de pistă pentru bicicletă municipalitatea a plătit 150.000 de euro. Ce înseamnă pistă de bicicletă pentru Administrația Străzilor: un metru de trotuar vopsit cu vopsea grunjoasă verde și galbenă, ștanțată din loc în loc cu câte o bicicletă albă.