​​Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC) a respins, in data de 8 decembrie, ca nefondata contestatia facuta luna trecuta de un posibil ofertant cu privire la achizitia de echipamente de joaca in Sectorul 3 din Bucuresti. In motivarea deciziei, CNSC a subliniat ca 'in actualul stadiu al procedurii de atribuire, criticarea prevederilor documentatiei de atribuire apare ca tardiva'. Contestatia fusese facuta pe motiv ca lipsesc desene/schite tehnice ale echipamentelor in raport cu specificatiile tehnice impuse si ca "fara o schita tehnica, singura solutie ramane interpretarea proprie si imaginatia ofertantilor".

Complex de joaca tip trasuraFoto: Lavitex.ro
  • Nota: Achizitia de echipamente de joaca reprezinta doar unul dintre cele 3 loturi ale licitatiei de peste 5,8 milioane euro pentru achizitia de mobilier urban, echipamente de joaca si de fitness din Sectorul 3.

Detalii din decizia CNSC:

'Analizand cererea contestatoarei mentionata in cadrul notificarii prealabile si reprodusa la pag. 2 a contestatiei si anume: 'eliminarea oricaror specificatii tehnice care reflecta forme, unghiuri si dimensiuni care pot avea sens doar in raport cu o schita tehnica a echipamentului', Consiliul apreciaza ca in situatia in care contestatoarea dorea modificarea documentatiei de atribuire in sensul dorit de aceasta, trebuia sa manifeste o minima diligenta si sa atace in termenul legal prevederile documentatiei de atribuire neputand fi retinut niciun motiv legal pentru depasirea termenelor impuse de legislatia in vigoare la art. 6 si 8 din Legea nr. 101/2016. Altfel, aceste termene legale ar ajunge sa fie lipsite de orice fel de efect si, in acest fel, deturnat textul legii, daca, sub acoperirea unei adrese de solicitare de clarificari, operatorul economic ar putea sa conteste ulterior prevederile din documentatie, invocand curgerea termenului de la raspunsul primit. (..) Astfel, Consiliul constata ca in actualul stadiu al procedurii de atribuire, criticarea prevederilor documentatiei de atribuire apare ca tardiva. (..)''., se arata in decizia CNSC (vezi documentul atasat).

CNSC mai arata ca "obiectul prezentei contestatii priveste prevederile documentatiei de atribuire, de continutul careia autoarea contestatiei a luat cunostinta la data de 11 august 2017".

  • Ce oferte a primit Primaria condusa de PSD-istul Robert Negoita pentru achizitia de mobilier urban si aparate de fitness in Sectorul 3

Achizitia de echipamente de joaca reprezinta doar unul dintre cele 3 loturi ale licitatiei de peste 5,8 milioane euro pentru achizitia de mobilier urban, echipamente de joaca si de fitness din Sectorul 3.

In cazul celorlalte doua loturi, care nu au fost contestate, Primaria Sectorului 3 a primit urmatoarele oferte:

Pentru lotul 2 - Aparate fitness in aer liber, Primaria a primit o singura oferta din partea: SC GEVA Construct Ambient SRL (CUI RO31637470), avand ca subcontractant firma SC CRIS Garden SRL (CUI: RO 15425816).

Pentru lotul 3 - Furnizare mobilier urban, Primaria Sectorului 3 a primit 2 oferte:

1. SC GEVA Construct Ambient SRL (CUI RO31637470), avand ca subcontractant firma SC CRIS Garden SRL (CUI: RO 15425816).

2. SC ADPB SA

Controversata licitatie de peste 5,8 milioane euro pentru achizitia de mobilier urban si echipamente de joaca si de fitness in Sectorul 3 a fost contestata luna trecuta, dupa ce anterior fusese supendata si reluata de 2 ori.

  • Ce a sustinut firma contestatoare: Fara o schita tehnica, singura solutie ramane interpretarea proprie si imaginatia ofertantilor

In contestatia (vezi documentul atasat) publicata in data de 6 noiembrie 2017 in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), un operator economic interesat de aceasta licitatie sustine urmatoarele:

"Astfel, am aratat in continutul notificarii prealabile, cum lipsa unor desene/schite tehnice ale echipamentelor in raport cu specificatiile tehnice impuse, face dificila participarea operatorilor economici la procedura (..)

Prin raspuns Solicitare 5 (notificare)/25.10.2017, autoritatea contractanta raspunde insa ca 'nu exista un anumit tipar, un proiect si/sau desen tehnic' afirmatie (consideram noi) neadevarata intrucat Caietul de sarcini prevede specificatii care reflecta forme, unghiuri si dimensiuni care pot avea sens doar in raport cu o schita tahnica a echipamentului in cauza.

Documentatia postata in SEAP este lipsita de detalii tehnice/schite tehnice si totusi abunda in cerinte tehnice - cerinte care reflecta existenta unui proiect, intrucat aceste specificatii sunt stabilite in urma unor calcule de rezistenta si ulterior de siguranta in conformitate cu SR EN 1176-1:2008 'Echipamente pentru spatii de joaca si suprafete ale spatiilor de joaca. Partea 1: Cerinte generale de securitate si metode de incercare'. Ori prin lipsa unor detalii/schite care sa fie prezentate tuturor ofertantilor, se conduce la restrictionarea accesului operatorilor economici la procedura si ingreunarea depunerii unor oferte conforme cu cerintele date", se arata in contestatie.

Firma da apoi zeci de exemple din Caietul de sarcini, printre care si urmatorul:

Complex de joaca tip trasura

Complex de joaca tip trasura

Foto: Lavitex.ro

'Descriere aferenta echipamentului 38 din Caietul de sarcini:

'..platforma tip trasura realizata din cadru metalic confectionat din teava cu diametrul de 76 mm imbracat cu placi de compozit in care sunt traforate ferestrele trasurii si pe care sunt aplicate rotile acesteia. Platforma este prevazuta cu podea din tabla ambutisata cu proeminente semisferice antiderapante.''

Concluzia firmei contestatoare: "Componenta si forma sunt de neinteles fara o schita tehnica. Singura solutie ramane interpretarea proprie si IMAGINATIA ofertantilor."

In imaginea alaturata puteti vedea un produs al firmei Lavitex Prod SRL din Breaza similar cu cel descris in Caietul de sarcini al licitatiei primariei Sectorului 3.

Firma contestatoare solicita Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC) obligarea Primariei Sectorului 3 la 'modificarea documentelor care au stat la baza procedurii, in sensul de a elimina specificatiile tehnice care oglindesc existenta unui proiect/desen tehnic pe care autoritatea contractanta refuza sa-l puna la dispozitia tuturor operatorilor economici interesati negand existenta acestuia'.

Firma solicita suspendarea procedurii pana la solutionarea acestei contestatii, iar in cazul in care nu vor fi adoptate masurile legale de remediere a procedurii solicita anularea licitatiei.

  • Cum a explicat Primaria Sectorului 3 de ce a scazut valoarea acestei licitatii de la 175 milioane euro, in luna februarie din acest an, la 5,8 milioane euro in prezent, si de ce nu a mai licitat echipamentele 3D

Amintim ca primarul PSD Robert Negoita a lansat in acest an doua licitatii pentru achizitia de mobilier urban, echipamente de joaca si de fitness.

Catel 3D

Catel 3D

Foto: Lavitex.ro

Prima dintre ele, contract cu o valoare estimata la peste 175 milioane de euro, a fost anulata la cateva ore dupa ce HotNews.ro a semnalat ce vrea sa cumpere din bani publici primarul Negoita, respectiv: catel 3D cu os de 5 metri in gura; 'dinosaur 3D' in pozitie sezut mancand un hamburger'; 'crocodil 3D' pe spatele caruia va fi realizat prin sculptura un tobogan. Produsele se regaseau deja pana la detaliu in oferta unei firme din Breaza, Lavitex Prod SRL, care are contracte cu SRI si MapN.

Licitatia avea 3 loturi (mobilier urban, echipamente de joaca si de fitness) si viza incheierea unui acord-cadru pe 4 ani cu maxim 3 operatori economici, contractele subsecvente urmand a se atribui fara reluarea competitiei.

Primaria a sustinut atunci ca a fost nevoita sa demareze de urgenta aceasta achizitie si ca din cauza grabei a fost comisa "o eroare in estimarea cantitatilor maximale aferente acordului-cadru", ceea ce a dus la anularea procedurii.

Complex joaca tip vapor cu drapel

Complex joaca tip vapor cu drapel

Foto: Lavitex.ro

In luna august din acest an, insa, Primaria a lansat din nou aceasta licitatie, careia i-a adus cateva modificari: a scos echipamentele de joaca 3D si a scazut semnificativ cantitatile si valoarea estimata a contractului la peste 5,8 milioane de euro.

Noua licitatie are de asemenea 3 loturi si vizeaza incheierea unui acord cadru cu maxim 3 agenti economici pentru o perioada de 4 ani, contractele subsecvente urmand a se atribui cu reluarea competitiei.

In legatura cu aceste aspecte HotNews.ro a adresat in data de 29 august urmatoarele intrebari catre primaria Sectorului 3:

  • 1. A identificat si sanctionat Primaria persoanele raspunzatoare de "eroarea in estimarea cantitatilor maximale aferente acordului-cadru" in cadrul licitatiei de peste 175 milioane euro anulate in acest an? Cine sunt mai exact cei responsabili de aceasta eroare si ce sanctiuni au primit?
  • 2. Daca motivul anularii licitatiei de 175 milioane euro ar fi fost doar "o eroare in estimarea cantitatilor maximale aferente acordului-cadru", cum explicati faptul ca in noua licitatie de 5,8 milioane euro, care este structurata identic cu cea anulata, nu sunt reduse numai cantitatile solicitate, ci sunt echipamente care nu mai sunt deloc solicitate?
  • 3. Se poate observa ca toate echipamentele 3D solicitate in licitatie de 175 milioane euro nu se mai regasesc in licitatia de 5,8 milioane euro care este in desfasurare. De ce nu ati mai solicitat echipamentele de joaca 3D?
  • 4. Cum a ajuns Primaria Sector 3 sa scada valoarea estimata a acestui contract de la 175 milioane euro la 5,8 milioane euro? Motivati, va rog raspunsul.

Primaria Sectorului 3 a transmis raspunsuri la aceasta solicitare, joi, 28 septembrie. Redam mai jos integral aceste raspunsuri:

  • "Potrivit Directiei Administrarea Domeniului Public, in urma constatarii unei estimari eronate a cantitatilor, licitatia a fost reevaluata in sensul in care s-au determinat cantitatile strict necesare si nu pe cele maximale, ca in anuntul initial.
  • In situatia unui contract pe mai multi ani, acesta are o arie de cuprindere mai mare pentru a satisface varietatea de cereri din partea cetatenilor, de aceea anuntul initial cuprindea o diversitate de obiecte de mobilier urban.", a precizat joi, 28 septembrie, pentru HotNews.ro Adrian David, directorul executiv al directiei de comunicare din Primaria Sectorului 3. (vezi raspunsul atasat acestui articol)

Pentru detalii despre aceasta controversata licitatie citeste si: