BLOGUL PwC Romania
PwC Top 100 Companii: Pandemia COVID-19 a redus cu 3,9 trilioane dolari valoarea de piață a celor mai mari 100 de companii listate din lume Valoarea de piață a celor mai mari 100 de companii listate la nivel global a scăzut cu 15%, însemnând 3,9 trilioane dolari, în primul trimestru al anului, ca urmare a pandemiei COVID-19, după un avans de 20% în perioada martie - decembrie 2019, potrivit clasamentului global realizat de PwC. Cele mai afectate sunt companiile care activează în sectorul petrol și gaze.
Comisia Europeană propune un nou instrument de concurență. Care va fi impactul asupra companiilor? Comisia Europeană are în vedere introducerea unui nou instrument în materie de concurență care să permită remedierea problemelor structurale existente în piață înaintea săvârșirii vreunei încălcări și fără emiterea vreunor sancțiuni. Este o noutate absolută, în condițiile în care regulile actuale se aplică post factum, adică după săvârșirea, descoperirea și investigarea încălcărilor și remediile aplicate privesc doar companiile care au încălcat regulile de concurență.
Taxa digitală, resursă pentru recuperarea economiei UE? Beneficii versus dezavantaje Odată ce rolul statelor în repornirea economiilor a devenit esențial la nivel global, după declanșarea crizei pandemice, era de așteptat ca potențiale surse de venituri bugetare să fie rapid identificate. Cum foarte multe sectoare au cunoscut scăderi, reglementatorii au început să se uite tot mai atent la cei care au performat în ultimele luni. Companiile din tehnologie s-au poziționat printre câștigătoarele perioadei, dată fiind distanțarea fizică care a acționat ca un catalizator pentru procesele de digitalizare a multor activități. Așa cum remarcam într-un articol anterior, aceste condiții, enumerate mai sus, creează premisele ca taxa denumită generic digitală să fie adoptată.
Pandemia COVID-19 a accelerat digitalizarea companiilor. Elemente cheie ale procesului de transformare Adoptarea tehnologiei și respectiv digitalizarea proceselor operaționale au fost pe radarul companiilor de ceva vreme, dar erau considerate mai degrabă ca un deziderat și amânate pentru mai târziu, lovindu-se de multe ori și de o rezistență la schimbare.
ANAF a simplificat accesul la Spațiul Privat Virtual, dar folosirea rămâne opțională. Observații din practică Pentru a încuraja contribuabilii să comunice la distanță, în contextul pandemiei, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a emis o procedură nouă pentru Spațiul Privat Virtual (SPV) care permite accesul fără nicio interacțiune fizică la ghișeu, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice care au deja un certificat digital pentru depunerea declarațiilor în format electronic.
Industria de apărare în vremea pandemiei - III În multe cazuri, programele de achiziţii lansate de forţele armate române, îndeosebi cele desfăşurate pe criterii competitive (licitaţii, dialog competitiv), au fost întârziate, blocate sau au eşuat şi au creat confuzii şi tensiuni politice la nivel de alianţe strategice, cu impact direct asupra securităţii naţionale, prin lipsa, în ultimă instanţă, a înzestrării corespunzătoare şi în timp util a forţelor armate române.
Din nou despre DAC6: Când trebuie societățile locale să raporteze tranzacțiile realizate din perspectiva prețurilor de transfer Aranjamentele transfrontaliere unilaterale, ce implică excepții de la reguli agreate la nivel internațional, acordate de autoritățile fiscale locale, așa numitele ”safe harbour” sau ”zone de siguranță”, dar și activele necorporale greu de evaluat („hard to value intangibles”) sau acele tranzacții ce implică reorganizări ale afacerii, în cadrul aceluiași grup, vor trebui raportate autorităților fiscale.
Taxa clawback diferențiată a intrat în vigoare, dar notificările CNAS aferente primului trimestru din 2020 sunt conforme prevederilor anterioare aplicabile. Ce ar trebui să aplice contribuabilii? Taxa clawback a fost modificată începând cu primul trimestru al acestui an, prin introducerea contribuției diferențiate pe tipuri de medicamente și implicit reducerea procentului ”p” aplicat, dar concomitent Casa de Asigurări de Sănătate (CNAS) a transmis către contribuabili notificările pentru perioada menționată după vechea legislație. În acest context și în lipsa unor clarificări privind modul de aplicare a noilor prevederi, companiile din industria farmaceutică se întreabă pe care dintre formulele de calcul ar trebui să o aplice.
Industria de apărare în vremea pandemiei - II Contextul internaţional actual în sectorul industriei globale de apărare și reforma INA În ultimele decenii, industria globală de apărare a fost influenţată, în principal, de următorii factori:Natura ierarhică a producţiei de armament, funcţie de gradul tehnologic şi de competitivitate. Funcţie de aceste două criterii, industriile naţionale de apărare ar putea fi clasificate ca fiind grupate în 4 categorii: nivelul 1, cel mai avansat, cuprinzând state precum: SUA, Anglia, Franţa, Germania, Italia, Rusia, China; nivelul 2, grupând state precum: Canada, Australia, Norvegia, Japonia, Suedia; nivelul 3, incluzând: Brazilia, Israel, Iran, Turcia, Taiwan, Singapore, Coreea de Sud, India; nivelul 4, reprezentat de industrii non-sofisticate, fără o bază competitivă de cercetare dezvoltare, categorie din care face parte şi România;
Contribuabilii la Administrația Fondului pentru Mediu pot beneficia de amnistia fiscală. Care sunt condițiile? Facilitățile fiscale oferite societăților prin adoptarea OUG 69/2020, care reglementează amnistia fiscală, se aplică și pentru obligațiile principale datorate la Administrația Fondului pentru Mediu, cum sunt contribuția de doi RON/kg aplicată în cazul neîndeplinirii țintelor anuale de reciclare/valorificare a deșeurilor de ambalaje, cea de patru RON/kg, aferentă neîndeplinirii obiectivului anual de colectare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice și bateriilor uzate sau contribuția datorată pentru pungile de transport introduse pe piață etc.
VIDEO Dezbatere online PwC România cu participarea președintelui ANAF: Măsurile fiscale și repornirea economiei, de la teorie la practică. Principalele declarații PwC România a organizat o dezbatere online privind măsurile fiscale în contextul repornirii economiei, transmisă în direct pe platforma HotNews. La eveniment au participat Daniel Anghel, partener coordonator al servicilor fiscale și juridice , Ionuț Simion, Country Managing Partner, Dan Dascălu, Partener și coordonator al practicii de litigii D&B David și Baias, Mirela Călugăreanu, președinte ANAF, Georgiana Stoian, director gen adj ANAF și Sia Jiru, director gen adj ANAF.
Industria de apărare în vremea pandemiei - I - În timp ce lumea este concentrată pe criza de securitate medicală cauzată de Covid-19 şi pe urmările economice şi sociale ale acesteia, geopolitica nu a intrat în carantină. Criza economică şi financiară ce se anunţă şi se face deja simţită, cuplată cu noi niveluri ale confruntării strategice dintre SUA şi China, va afecta lanţurile globale de producţie şi aprovizionare, va amplifica politici comerciale protecţioniste, şi, indirect, va afecta bugetele naţionale de apărare. Se poate astfel anticipa o realiniere a politicilor de apărare într-un context nou, definit de competiţie multipolară şi geometrie geopolitică asimetrică, de coliziune între modele civilizaționale (eficienţa statelor în administrarea pandemiei şi, în general, a unor situaţii de criză se va adăuga la competiţia deja în toi dintre modele de state democratice vs state autocratice), toate acestea în detrimentul aranjamentelor de securitate colectivă şi a globalizării.
Sondaj PwC România: 82% dintre respondenți au debite restante la buget și pot aplica pentru amnistia fiscală Marea majoritate (82%) a respondenților la sondajul realizat de PwC România au accesorii nestinse aferente obligațiilor bugetare principale scadente la 31 martie și se califică să aplice pentru amnistia fiscală reglementată de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.69/2020. Sondajul a fost efectuat în cadrul unui eveniment online la care au participat 104 reprezentanți ai unor companii.
Sondaj global PwC: 70% dintre directorii financiari susțin că pot oferi siguranță la locul de muncă, însă doar 50% cred că pot gestiona moralul angajaților Peste două treimi dintre directorii financiari la nivel global sunt foarte încrezători că pot îndeplini așteptările angajaților și ale clienților privind măsurile de siguranță și protecție, arată cea mai recentă ediție a sondajului global PwC COVID-19 CFO Pulse. Astfel, 75% dintre respondenți spun că pot răspunde cerințelor clienților privind siguranța, în timp ce 70% susțin că pot oferi un mediu de lucru sigur angajaților. Totuși, doar jumătate dintre aceștia cred că au capacitatea de a gestiona starea de bine și moralul angajaților.
European Single Electronic Format (ESEF), noua formă de raportare financiară digitală pentru companiile listate începând cu 2020 Rapoartele anuale ale companiilor listate pe bursele din Uniunea Europeană vor intra din 2020 în era digitală, firmele fiind obligate să aplice formatul unic european ESEF (European Single Electronic Format), care poate fi citit la fel de bine de oameni, cât și de roboții software. În funcție de data de închidere a exercițiului financiar, cele mai multe rapoarte digitalizate vor fi publicate pentru prima dată în 2021.
Cum este influențată valoarea afacerii de criza generată de Covid-19? Efectele economice la nivel sectorial ale pandemiei generate de COVID-19 au împărțit afacerile în patru categorii: servicii esențiale, marii câștigători, perdanți și supraviețuitori. Din categoria serviciilor esențiale fac parte sectoarele farmaceutic, de alimentație, de sănătate, telecomunicații și utilități. Marii câștigători, cei pentru care criza curentă a reprezentat o creștere a cererii pe piață, sunt, de exemplu, companiile care își desfășoară activitatea în e-commerce, comunicații video, platforme cloud sau telemedicină. Perdanții evidenți ai șocului sunt entitățile economice din sfera de turism, divertisment, retail tradițional sau restaurante. Supraviețuitorii, adică acele sectoare care ar putea “scăpa” mai puțin atinse de criză ar putea fi companiile din sfera serviciilor financiare, sectorul imobiliar, retail-ul online, fashion sau media.
Recomandările Comisiei Europene: Cum trebuie gestionate deșeurile în actualul context și ce fonduri UE există în acest scop Măsurile de diminuare a cantității de deșeuri din pachetul de economie circulară trebuie să fie funcționale chiar și în actualul context pandemic, recomandă Comisia Europeană într-o serie de documente publicate la începutul lui mai, privind asigurarea continuității serviciilor din managementul deșeurilor – colectare separată, respectând ierarhia gestiunii deșeurilor.
Tehnologia, esențială în adaptarea companiilor la schimbări, dar planificarea și talentele fac diferența Volatilitatea, incertitudinea și complexitatea acestei perioade, generate de pandemia COVID-19, repun în centrul discuțiilor agilitatea companiilor a face față unei crize și, mai mult, de a ieși mai puternice din criză. Când vorbim de modul în care se adaptează organizațiile mai rapid la schimbări, inclusiv la cele produse de o criză, prima dată ne vin în minte sistemele IT integrate, modul în care oamenii lucrează în echipe sau o mentalitate dispusă la schimbare. În fapt, planificarea, managementul performanței și al talentelor sunt cele mai mari avantaje ale unei organizații agile. Concluzia reiese dintr-un studiu realizat în acest an de PwC și Strategy& în rândul a 646 de companii la nivel global, care a analizat șase dimensiuni: organizarea, talentele, tehnologia, planificarea și managementul performanței, modalitățile de lucru, riscul și conformitatea.
Prelucrarea datelor privind sănătatea în contextul Covid-19: România și Republica Moldova comparativ cu alte state europene În contextul evenimentelor recente privind pandemia Covid-19 și eforturile de diminuare a efectelor acesteia, guvernele, instituțiile publice și organizațiile private din lume duc o luptă continuă pentru limitarea răspândirii Covid-19, prin instituirea unor măsuri ce presupun și prelucrarea datelor cu caracter personal.
Amnistia fiscală, o continuare a facilităților din starea de urgență. Câteva observații Intenția guvernului de a oferi facilități fiscale în perioada imediat următoare încheierii stării de urgență s-a cristalizat într-un proiect de act normativ care a intrat în ședința executivului de săptămâna trecută. La fel ca alte state europene și în acord cu direcțiile propuse de Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare care susțin măsurile de conformare voluntară, guvernul român a optat pentru anularea unor debite față de buget pentru a ușura situația operatorilor economici afectați de suspendarea activității pe starea de urgență. Însă de la principii la practică, există de multe ori diferențe, așa cum voi explica în continuare. Deși propunerea este de salutat pentru că va asigura mai multe lichidități operatorilor economici persoane juridice și persoane fizice, indiferent de forma de organizare, ea vizează acele entități care au acumulat restanțe până la data de 31 martie 2020.

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by