Prototipul avionului de lupta efectueaza rulaj dupa rulaj, inca de dimineata. Acelasi program de cateva saptamani. Echipa a intrat in rutina. Comisia de omologare, adica doi generali de la Bucuresti, pleaca la popota sa ia masa. Inca un rulaj. Spre surprinderea tuturor, pilotul, col. Gheorghe Stanica, trage de mansa, iar avionul decoleaza. Nimeni nu daduse aprobarea.

Indisciplina sau curaj nebun?

E ora 12.08, pe 31 octombrie 1974. IAR-93, primul avion de lupta conceput si fabricat in Romania dupa Al Doilea Razboi Mondial, a zburat! E ora 12.08, pe 31 octombrie 2004.

Intr-o hala a Aerostar Bacau, langa avionul IAR-93, peste 100 de persoane care au lucrat la fabricarea, asamblarea si incercarile de zbor ale primului prototip s-au reunit dupa trei decenii, la initiativa conducerii actuale a societatii. Fiecare povesteste ce a trait acum 30 de ani, iar din crampeie renaste IAR-93, o adevarata poveste de succes ce a durat pana la inceputul anilor ‘90.

1946 - Romaniei i s-a interzis pentru 20 de ani fabricarea avioanelor de lupta. 1966 - se realizeaza primele studii de asimilare. 1968 - ia fiinta Institutul de Cercetari si Proiectari Spatiale, la Bucuresti. 1970 - incepe proiectarea in detaliu. 1971 - se incheie acordul pentru proiectarea si constructia avionului in comun cu Iugoslavia, in cadrul programului YUROM.

1972 - incepe constructia unui prototip monoloc in fiecare dintre cele doua tari. Astea sunt datele care raman pentru istorie. Echipa isi aminteste amanuntele. Proiectul s-a realizat intr-un timp extrem de scurt, doar patru ani si noua luni. A costat numai 180 de milioane de lei, enorm de putin pentru ce s-a realizat.

Au fost si erori de proiectare, iugoslavii ii sicanau tot timpul pe romani, nici securistii nu se lasau mai prejos, se muncea fara program, practic non stop, nici vorba de plata orelor suplimentare, dar visul intregii echipe era sa vada avionul in aer si atat. In toamna lui ‘74, primul prototip era gata, dar nimeni de la Bucuresti nu-si lua raspunderea sa dea ordinul de zbor.

Ministrul Industriilor spunea ca e un proiect militar, deci nu e treaba lui, ministrul Apararii ca proiectul e realizat de Industrii. Comisia de omologare era totusi la Bacau. Colonelul Stanica a decolat fara nici un fel de aprobare, totul a iesit bine, asa ca i s-a raportat lui Ceausescu.

Absolul intamplator, tot in acea zi s-a ridicat in aer si prototipul realizat in Iugoslavia, dar cu cateva ore mai tarziu.

La realizarea in Bacau a primului prototip IAR-93 a contribuit intreaga industrie aeronautica din acea vreme: Ministerul Inductriei si Ministerul Apararii, institutul de cercetare de la Bucuresti, specialisti de la uzinele din Bucuresti, Brasov, Craiova si bineinteles de la IRAv Bacau.

Multi dintre cei care lucrau atunci in aceste locuri au fost ieri oaspetii Aerostar, au primit diplome si medalii onorifice, dar cel mai mult s-au bucurat ca nu au fost uitati, iar realizarea lor a ramas un moment de referinta pentru aeronautica din Romania. O poveste de succes.