Daca unii oameni de afaceri accepta resemnati efectele dramatice pe care le-a produs devalorizarea monedei europene, aflam cu stupoare ca altii s-au gandit sa-si diminueze pierderile, inventand un curs propriu de schimb leu-euro.

Ignorand justitia divina care ar putea sa-i judece la un moment dat pentru aceasta hotie pe fata, firma COMAUTOSPORT condusa de familia Sighiartau, isi permite sa incaseze ratele de leasing la un curs propriu, unde un euro nu poate valora mai putin de 40.000 lei.

Asta, desi in contractele de leasing se stipuleaza ca plata ratelor se face in lei la cursul BNR din ziua platii.

COMAUTOSPORT SA a fost printre primele firme care a lansat la Bistrita oferta de cumparare a autoturismelor in leasing. Afacerea a prins repede pentru ca s-au gasit destui bistriteni dornici sa-si schimbe masina sau sa-si ia alta noua, chiar daca nu aveau toti banii, profitand astfel de oferta de leasing.

Contractele se incheie extrem de rapid, nefiind necesara indeplinirea prea multor conditii. Dai avansul, iei masina, iar daca timp de trei luni nu ti-ai achitat ratele, masina trece in proprietatea dealer-ului.

Surprize, surprize in varianta autohtona

Dupa cateva mii de kilometri, o data cu prima revizie tehnica, apar si surprizele. Astfel, afli cu stupoare ca inainte de a intra in service pentru revizie, trebuie sa treci pe la spalatoria firmei, ca doar n-a fost facuta sa someze.

Nu intereseaza pe nimeni ca masina e curata sau ca ai de fapt o problema la computerul de bord. Dupa ce ti-ai facut datoria fata de spalatorie, ai ocazia sa faci cunostinta cu inginerul firmei, cel care se ocupa de ultimii nervi cu care ai intrat in service.

Trebuie sa ai grija ce vorbesti cu el ca sa nu se supere si sa nu vrea sa mai observe piesele care trebuie inlocuite in garantie. Clientii firmei ne-au spus ca au trecut cu vederea peste aceste aspecte, chiar daca nu le-au convenit. Totusi nu pot accepta cursul la care sunt obligati sa plateasca ratele de leasing.

Un anunt sec lipit pe usa ii instiinteaza ca incepand cu luna martie “conform CL” ratele de leasing se platesc la cursul euro din ziua incheierii contractului de leasing. Banuim ca acel “CL” nu inseamna contract de leasing, pentru ca in cele pe care le-am avut la dispoztie am citit altceva.

Respectiv, ca plata se face la cursul euro al BNR din ziua platii.

In plus, de ce aceasta prevedere apare in luna martie, dupa scaderea cursului euro si nu a fost aplicata conform aceluiasi “CL” si in perioada in care cursul euro a fost mai mare decat cel din ziua incheierii contractului de leasing? Atunci ar fi avut de castigat si clientii care s-ar fi putut baza pe un curs fix pe toata durata

leasingului. Cu situatii cel putin bizare s-au confruntat si cei care au dorit sa plateasca rata in euro, cum au facut-o si alta data. Astfel, desi pe graficul de rambursare scria ca trebuie sa dea 160 de euro s-au trezit ca li se cere cu 20 de euro mai mult.

Ca si cum diferenta dintre cursul de la data incheierii contractului si cel din ziua in care se facea plata reprezenta aceasta suma.

Curat legal!

Contactat in legatura cu acest subiect, Ioan Sighiartau, directorul COMAUTOSPORT, ne-a declarat ca toate aceste incasari sunt legale si stipulate in contractele de leasing, fiind dispus chiar sa dovedeasca in instanta aceste aspecte.

Pana atunci insa, va trebui sa explice clientilor sai de ce nu a calculat ratele de leasing in acelasi mod si cand cursul euro era in crestere. Poate ca si clientii ar fi vrut sa poata dispune de un curs mai bun cand euro crestea in delir.

Ramane totusi surprinzator cum aceasta prevedere contractuala este aplicata abia din martie 2005, cand euro a inregistrat cea mai mica valoare din ultimii ani. Ioan Sighiartau ne-a oferit totusi o explicatie vizavi de noul mod de calcul al ratei de leasing.

Pierderile pentru firma ar fi foarte mari la cursul actual, asa ca, prin aceasta gaselnita, pierderile sunt diminuate.

Pana la urma se pare ca aceste aspecte contractuale vor fi dezbatute in detaliu in fata instantei, o parte din clientii firmei fiind decisi sa se uneasca si sa rezolve aceasta problema la tribunal.

Pentru a vedea ce se intampla si daca beneficiaza de acelasi tratament si clientii altor dealeri auto din Bistrita, am luat legatura cu directorii a doua reprezentante cu ceva vechime in vanzarea de autoturisme in leasing.

Ni s-a explicat ca toti clientii fac plata la cursul BNR al zilei, conform contractelor de leasing incheiate.

Pierderile sunt intr-adevar mari din cauza scaderii cursului, dar e un risc financiar asumat de firmele de leasing cu care lucreaza fiecare reprezentanta auto, iar pana acum nu li s-a plans nici un client ca au platit ratele la un curs euro mai mare decat cel al BNR.