Viata lui este captivanta poveste a unui luptator innascut. A parasit Timisoara si tara natala pentru ca aici ii fusese luat dreptul de mai fi student, ramanandu-i doar alternativa unei munci de jos, pentru participarea in prima linie la miscarile studentesti din 1956.

In top

Nici una dintre personalitatile care au condus destinele Operei de Stat din Viena nu s-au aflat atata timp la carma celebrei institutii artistice. Ioan Holender conduce scena lirica din capitala Austriei din anul 1992, mandatul sau fiind prelungit de patru ori, ultima oara, pana in 31 august 2010.

Explicatia: performantele manageriale exceptionale, artistice si deopotriva economice ale directoratului Holender. La spectacolele sustinute vreme de 300 de zile pe an, cele 1.709 locuri "clasice" si 567 de locuri in picioare, cate numara Opera vieneza, sunt ocupate, constant, in proportie de 96%, ceea ce nu se intampla la nici o opera din lume.

Artist si impresar

In 1959, cand a fost constrans sa-si paraseasca patria, timisoreanul a inceput sa-si cladeasca "nemteste" un rost profesional in Austria.

Intai a devenit student la Conservatorul din Viena, dupa care, vreme de patru ani, frumoasa lui voce de bariton a rasunat pe scene ale unor teatre de opera din tara de adoptie. In 1966 a intrat in echipa Agentiei de impresariat "Starka", pe care avea s-o conduca la un moment dat, dupa care si-a infiintat propria firma de profil.

Rezultatele si experienta castigate acolo l-au propulsat firesc spre "Staatsoper Wien", unde a intrat, in 1988, ca secretar general, la solicitarea directorului de-atunci, Eberhard Waechter.

Reteta succesului

Istoria de peste 150 de ani a Operei de Stat din Viena poarta amprenta a numeroase personalitati: compozitori, regizori, dirijori, solisti, dar si - sau mai ales?! - manageri de arta, precum ex-timisoreanul Holender.

Un secret al succesului sau atat de durabil: stiinta de a descoperi tineri si foarte tineri artisti din orice parte a lumii, care devin componenti ai trupei vieneze pentru un proiect, pentru o stagiune sau pentru intreaga cariera.

Cele 70 de titluri care se ruleaza in repertoriul fiecarui an artistic sunt alese cu gandul la un public diversificat, alcatuit deopotriva din austrieci, cat si din foarte-foarte multi oaspeti ai Vienei.

Pentru acestia, textul cantat pe scena se traduce simultan, pe ecranele unor mici pupitre individuale, in germana, engleza si japoneza.

Prefata si prolog

Cu jumatate de ceas inaintea fiecarui spectacol, in sala "Gustav Mahler"se prefateaza, atractiv si simpatic, spectacolul care urmeaza sa fie jucat. Televiziunea publica din Austria prezinta reportaje legate de faurirea cate unei premiere si transmisiuni integrale ale unor titluri de referinta.

Revista lunara "pro.log" este o alta poarta deschisa spre viata nevazuta a scenei, dupa cum tururile prin Opera, incluzand si incursiunea pe scena, se bucura de mare popularitate: ghidajul se face in germana, engleza, franceza, italiana, spaniola, japoneza, rusa.

In acord cu vremurile, biletele de intrare se pot achita si cu carti de credit, se pot comanda telefonic sau prin Internet.

-----------------------------

CORTUL CU MINUNI. In anul 1999, Opera de Stat din Viena daruia copiilor un spatiu special: imensul cort a fost amplasat in zona acoperisului de cladire, loc in care micii melomani se simt foarte bine. Aici se joaca "Pinocchio", "Micul Print", iar incepand din 16 aprilie, un nou titlu la fel de atragator: "Aladdin si lampa fermecata".

"Opera Viva" are ca public-tinta copiii de 7-14 ani. Acestia sunt costumati, machiati si coafati ca pentru un anume spectacol de opera sau balet, fiind apoi indrumati sa interpreteze cate un mic fragment dintr-o opera sau un balet.

Punctul final: o degustare "tematica", legata de epoca in care se petrece actiunea din respectivul spectacol.

BICICLETA DE LEGENDA. VIP al Austriei si al intregii Europe culturale, distins cu decoratii de pret ale Austriei, Italiei, Frantei, Romaniei, Ioan Holender nu a renuntat la un vechi obicei, respectat cu sfintenie: acela de a se deplasa spre faimosul sau loc de munca pedaland pe bicicleta.

In prima tinerete, Ioan Holender a practicat tenisul de performanta, ramanand si la cei 70 de ani ai sai un pasionat polisportiv, de inot, schi, tenis. Exceptionala sa conditie fizica l-a ajutat sa se refaca in timp record dupa recenta operatie de by-pass coronarian.

ACASA, LA VIENA. In inegalabila echipa internationala a Operei de Stat din Viena au intrat, de-a lungul anilor, si o seama de artisti originari din Romania. Corneliu Murgu si Simina Ivan sunt doi timisoreni de faima, cu destine sunt strans legate de scena vieneza.

Directorul general de astazi al Operei Nationale din Timisoara si-a inceput prodigioasa cariera pe scena din capitala Austriei. La ora actuala, alt timisorean, basul Alexandru Moisiuc, culege lauri in rolul lui Tiresias, din opera "Oedipe", de George Enescu.

Alti romani din trupa lui Holender sunt solistii de opera Carmen Oprisan, Ileana Tonca, Sorin Coliban, Dan Paul Dumitrescu, Cosmin Ifrim, Marian Talaba. Tot o romanca, Simona Noja, este prim-balerina Operei de Stat din Viena.

CORTINA DE FIER. Impozanta cortina de fier a Operei de Stat din Viena devine, periodic, spatiul de expunere a unei lucrari de arta plastica de mari dimensiuni. Proiectul a fost elaborat in colaborare cu "museum in progress".

Incepand din stagiunea 1998-1999, spectatorii au putut admira creatii semnate de artistii Kara Walker, Christine & Irene Hohenbuechler, Matthew Barney, Richard Hamilton, Giulio Paolini, Thomas Bayrle.

DEDESUBT. Pana si pasajul subteran din zona Operei de Stat Viena a devenit atractie turistica datorita "Opera Toilet Vienna, mit Musik". Despre un WC public cu totul aparte este vorba; promotion-ul sonor este exceptional: pagini din marile spectacole ale scenei vieneze.

In hol, utilizatorii pot vedea macheta la scara redusa a salii de spectacole, iar cabinele reproduc, in mic, cate o loja.