Ciprian Albu, asociat unic al firmei sibiene Trans Europa, a pornit in instanta un razboi cu Banca Comerciala Romana, argumentand faptul ca aceasta institutie a blocat conturile firmei in mod nelegal. Sumele debitate in numai trei luni de BCR se ridica la exorbitanta cifra de 1,2 miliarde lei.

Asa cum releva Ciprian Albu, societatea este partenera a BCR incepand din anul 1991. Parteneriatul s-a desfasurat pe coordonate amiabile, pana in luna martie 2005, cand au inceput primele divergente intre cei doi parteneri.

„Conflictul a inceput la 1 martie 2005, cand BCR mi-a remis o adresa in care se stipula faptul ca banca urma sa-mi debiteze conturile, deoarece cardurile care mi-au fost expediate pentru tranzactionarea unor transporturi aeriene nu au fost recunoscute de titularul de card din SUA, numita Maria Cordero, persoana fizica.

Mentionez ca societatea noastra are ca sucursala o agentie de turism, care face transporturi in lume. Pe baza cardurilor acestei Maria Cordero am derulat o serie de tranzactii cu BCR Sibiu, la baza carora a stat contractul cu numarul 2992/31.03.2004, semnat de BCR, centrala Bucuresti si asociatul unic al Trans Europa Ciprian Albu", puncteaza debutul conflictului reprezentantul Trans Europa.

Persoana indreptatita a-si pune semnatura pe acest contract este Ion Matei, director executiv in cadrul Directiei de Carduri al bancii bucurestene, care urma sa joace un rol important in evenimentele ulterioare.

Un document cu nereguli

Conform documentelor aflate in posesia Ziarului, in luna ianuarie 2005, pentru buna derulare a relatiilor de parteneriat, intre banca si SC Trans Europa se incheie un act aditional al contractului, avand numarul 3696/31.01.2005. Asa cum confirma Ciprian Albu, acest act aditional avea unele nereguli.

„Actul primit de mine nu are numar de inregistrare, nici data emiterii, iar pe ultima pagina a sa nu exista semnatura nici unui director executiv de la Bucuresti. Aceasta in conditiile in care Trans Europa avea pe contract semnatura unui simplu angajat, Romeo Roman, care aplica pe actul in cauza, nu stampila firmei, ci a agentiei de turism.

El a fost constrans sa semneze acest contract, adresandu-i-se de la BCR Sibiu cererea: „Daca vrei sa-ti onorezi solicitarea din contract, vino si semneaza"! Actul aditional este in doua exemplare si a intrat in vigoare in 14.01.2005", afirma Ciprian Albu.

„Din datele mele, acest contract a fost trimis la Bucuresti pentru ca cei care si-au pus semnatura pe el, de la banca sibiana, respectiv directorii executivi Ligia Marian si Verginia Chitic, respectiv consilierul juridic Maria Cotoara nu sunt parte integranta a contractului.

Cei care erau avizati sa incheie acest act, erau Ion Matei, directorul executiv al Directei Carduri si respectiv Marian Busca, director executiv la Directia Generala de Back Office", continua Ciprian Albu.

Tranzactii refuzate

In pofida acestor discrepante, se incepe derularea afacerii cu BCR, iar firma Trans Europa intocmeste actele la Sibiu, contactand societatea Romcard, care proceseaza cardurile bancare necesare tranzactiei. Operatiunea era relativ simpla.

Trans Europa comunica datele de card catre Romcard Bucuresti, conform contractului, platea o taxa de procesare, Romcard verifica si dadea avizul cu numarul 1414. Cu acest aviz, Trans Europa merge la BCR Sibiu, primea aviz de la acestia, iar banca introducea bani in contul firmei, conform datelor contractuale aferente transportului respectiv.

Potrivit declaratiilor lui Albu, la inceputul lunii martie 2005 a aparut o alta perturbarea a fluxului de operatii.

„In data de 6 martie, dupa efectuarea a 16 tranzactii, am fost chemat de conducerea BCR Sibiu si mi s-a comunicat ca acestia au fost sesizati de centrala de la Bucuresti ca au existat refuzuri din partea titularului de card din SUA, Maria Cordero.

In prima faza Ligia Marian, directoarea executiva de la Sibiu, mi-a spus ca Trans Europa nu are nici o neregula, dar ca trebuie reglementata situatia tranzactiilor refuzate.

Cu toate acestea, din 9 martie am primit o serie de adrese din partea centralei BCR Bucuresti, prin care mi se face cunoscut ca aceasta nu recunoaste titulara de card din SUA, respectiv trei tranzactii, motiv pentru care ei iau decizia de a-mi debita contul"

Un fax cu cantec

Decizia de debitare a conturilor, a fost precedata de faptul ca Ciprian Albu primeste in data de 11 februarie 2005 un fax din SUA, emis de avocatul Mariei Cordero, in care se stipula: „Maria Cordero sustine sub juramant ca nu este titularul de card si ca alti utilizatori autorizati pentru acest card nu a avut.

In 28.01.2005 s-a raportat o utilizare neautorizata a cardului, in urma careia am facut o notificare privitoare la tranzactia neautorizata cu contul Mariei Cordero, alta tranzactie fiind neavenita. Nu am cunostinta de persoanele care au apelat la cardul meu".

Comentand acest fax, Ciprian Albu afirma: „Cred ca Maria Cordero este o impostoare pe care nu a verificat-o nimeni. BCR trebuia sa o verifice pe Maria Cordero si dupa aceea sa procedeze la blocarea conturilor societatii mele.

Prin faxul primit, despre care eu consider ca nu are nici o valoare juridica, din State nu mi se recunosc tranzactiile si mai mult, mi se solicita 2 119 dolari. BCR insa a luat decizia sa-mi debiteze conturile pentru o suma aproape dubla", se arata revoltat Ciprian Albu.

Notificari cu efect invers

Constrans de imprejurari, reprezentantul Trans Europa face cate o notificare la BCR Sibiu si Bucuresti in care expune neregulile situatiei create. Rezultatul a fost unul nefast pentru el.

„BCR Sibiu s-a napustit asupra firmei, ajungandu-se la situatia de a-mi bloca conturile din doua in doua zile, fara a-mi trimite avizele prealabile, anterioare debitarii conturilor, desi aveau obligatia sa-mi comunice aceasta.

Nu am fost intrebat daca am ceva de spus in apararea mea, iar dupa aparitia actului aditional aveau obligatia sa rezolve problemele cu titularul de card si numai in caz de pierdere a litigiului, Trans Europa sa fie debitata.

Asa cum o releva documentele, contractul nu s-a incheiat la 19 ianuarie la Sibiu, ci la Bucuresti in data de 31 ianuarie, iar la BCR Sibiu este inregistrat la 25 februarie. Trans Europa a continuat sa deruleze contracte pana in 18 februarie.

Daca actul aditional a fost trimis in 11 februarie, de ce mi s-a mai permis efectuarea de tranzactii in 15 si 18 februarie", se intreaba retoric asociatul unic al Trans Europa.

Albu apeleaza la instante

Considerandu-se frustat in drepturile sale, la sfarsitul lunii martie 2005, Ciprian Albu da in judecata BCR pentru anularea titlului executoriu, adica a actului aditional, solicitand totodata restituirea sumelor debitate, tn valoare de peste 1,2 miliarde lei.

In intampinarea inaintata de BCR Sibiu catre tribunal, directorul executiv Ligia Marian si respectiv directorul executiv financiar Verginia Chitic, solicita respingerea actiunii in instanta, considerand „ca nefondata si netemeinica contestatia formulata de Trans Europa, din urmatoarele motive: Roman Romeo, directorul agentiei de turism are specimen de semnatura in banca... SC Transeuropa a deschis un cont la Sibiu, pentru care l-a desemnat pe domnul Romeo Roman, reprezentant legal al firmei. Albu Ciprian nu a reclamat nici o neregularitate la incheierea documentelor contractuale, le-a acceptat si a incasat contravaloarea tranzactiilor.

Clientul a fost instruit de banca asupra modului de derulare a tranzactiilor, conform instructiunilor remise si ca urmare, acesta a depus documentatia solicitata pentru incasarea sumelor.

Faptul ca actul aditional nu a fost semnat si de domnul Albu Ciprian nu are nici o relevanta din moment ce acesta l-a numit pe directorul Romeo Roman sa reprezinte societatea, avand drept de semnatura unica in banca.

Din moment ce pe semnatura domnului director Romeo Roman s-a aplicat sigiliul rotund al societatii, aceasta imprejurare echivaleaza cu exprimarea consimtamantului valabil al persoanei juridice, in sensul dispozitiei articolului 35 din decretul numarul 51/1954.

In baza documentelor contractuale, au fost efectuate un numar de 16 tranzactii in perioada 18-01.2005 – 18.02.2005, in suma de 1.234.298.891 lei. In urma refuzului la plata de la banca pentru doua tranzactii in valoare de 132,98 milioane lei, in data de 30.03.2005 BCR Sibiu a debitat contul Trans Europa cu suma totala de 280,93 milioane lei.

In 15.04.2005, se primesc alte doua tranzactii refuzate in suma de 176 milioane lei. Contul clientului a fost debitat si cu aceasta suma.

Operatiunile de debitare a contului SC Trans Europa, fac parte din executarea normala a obligatiilor pe care si le-a asumat prin conventiile incheiate cu BCR si nu reprezinta o executare silita, asa cum se face vorbire in actiunea formulata", declara in continutul documentului directorul executiv al BCR Sibiu, Ligia Marian.

Fara drept de specimen

Ciprian Albu se arata revoltat de continutul acestei intampinari si contracareaza punct cu punct. „Roman Romeo are calitate de simplu angajat fara specimen de semnatura in firma. Acest specimen il detine in exclusivitate Ciprian Albu, tatal si fiul.

Mai mult, BCR afirma ca Roman Romeo a fost instruit si i s-a comunicat toate instructiunile legate de operatiunile cu card, ceea ce este fals, pentru ca acestea au fost comunicate doar in 2 aprilie. Mai mult, banca sustine ca persoana imputernicita sa semneze contractul era Roman Romeo, dar acesta era numai persoana de contact. "

Riscuri neacoperite

Contactata pentru a-si preciza pozitia cu privire la litigiul ajuns pe bancile instantei din Sibiu, directoarea executiva a BCR Sibiu, Ligia Marian a declarat: „Litigiul intre banca noastra si Trans Europa este pe rol, iar justitia isi va spune cuvantul.

Asociatul de la Trans Europa ne-a amenintat ca va face apel la presa pentru a-si sustine punctul de vedere. Ei au semnat un contract cu banca noastra, prin urmare si-au asumat si niste riscuri pe care ei nu le mai recunosc la momentul actual. Mai multe lucruri, nu am ce sa va declar."

Raspuns cinic de la Bucuresti

Pentru a completa paleta informatiilor obtinute, Ziarul de Sibiu a trimis un mail pe adresa a centralei de la Bucuresti a BCR, solicitand expres directorului executiv al acesteia, Ion Matei, aprecierea cu privire la litigiul cu firma Trans Europa.

Raspunsul primit a fost unul cinic:" Va multumim pentru mesajul trimis si pentru interesul manifestat produselor si serviciilor BCR. In ceea ce priveste informatiile solicitate, va rugam sa va adresati Directiei de Comunicare a BCR." ne surprinde cu raspunsul Madalina Arvinte.