O ciudatenie pe 4 roti, creata in doua luni in garajul unui baimarean, a intrecut, intr-o cursa legala de masini pe pista aeroportului din Cluj Napoca, un Mercedes de ultimul tip si un Audi S3.

La finele saptamanii trecute, pe pista aeroportului din Cluj-Napoca, a avut loc o noua cursa legala de masini, deschisa tuturor categoriilor de motoare. Printre participanti s-a aflat si Horatiu Sasaran, un tanar de 24 de ani care s-a prezentat cu un bolid hibrid ce a atras atentia tuturor spectatorilor.

"Dictator", caci asa a fost botezat dupa numele firmei unuia dintre prietenii lui, foloseste un motor de Volkswagen Golf (pozitionat in partea din spate) ce dezvolta aproape 150 de cai putere si care are o forta iesita din comun. In doar 400 de metri a reusit sa ajunga la 170 km/h, performanta extraordinara pentru un motor construit intr-un garaj in doar doua luni.

Alaturi de prietenii sai, Claudiu Fagadar si Dan Carpov, Sasaran a decis sa construiasca aceasta masina din... plictiseala! Pentru a avea cu ce se distra in timpul verii. Initial, cei trei se gandisera ca va fi o masina de teren, dar lucrurile au evoluat spre un motor de sosea.

75 de metri de teava, un motor de Golf GTI de 1.800 cm3, si multe nopti de munca au investit cei trei pentru a-l crea pe "Dictator". Baietii au studiat din greu dinamica Peugeot-ului 206 WRC si a masinilor Buggy, prezente in raliurile de desert, modele care i-au inspirat in alegerea formei finale a masinii, totusi, nu prea atragatoare.

Invitati la aceasta cursa de Bogdan Marisca, recent castigator al Raliului Siromex, cei trei nu au crezut ca vor avea un asemenea succes, insa masina lor a reusit sa depaseasca un Mercedes si un Audi S3, desi incadrarea la o categorie cu acestea ii dezavantaja (puterea motoarelor era egala, dar "Dictator" nu avea nici jumatate din masa concurentelor).

In final, Horatiu Sasaran a dat piept chiar cu o masina de curse, un Mitsubishi Evo 4x4, de care a fost depasit cu greu. Desi a fost singura masina din orasul de pe Sasar prezenta la eveniment, ei au fost incurajati de o galerie de aproape 40 de baimareni, iar atmosfera creata a fost incendiara.

Pasiunea pentru motoare a celor trei e cunoscuta, ei mai avand la activ un astfel de "custom car" construit in urma cu 5 ani din doua masini Trabant, cu care au colindat vara prin zonele de munte. "Am fost in Cluj sa ne distram si sa vedem reactia, dar a fost extraordinar.

Poate pe viitor se va face o cupa exclusiv pentru acest gen de curse", a declarat Sasaran despre concursul in care a depasit inginerii si proiectantii din intreaga Europa.

Cursele legale de masini

Istoria curselor legale de masini este relativ scurta in Romania, abia in 2003 avand loc prima manifestare de acest fel l In 2004, cele mai cunoscute curse au avut loc pe aeroporturile din Baneasa si Craiova, inregistrandu-se mereu o afluenta impresionanta de public.

Evenimentul de la Cluj a fost la a doua editie si a strans aproape 10.000 de spectatori l Curse de acest fel se organizeaza pentru a se reduce numarul curselor ilegale ce se desfasoara noaptea pe strazile marilor orase.

La evenimentele de acest gen, firmele de tuning si pasionatii de "custom car" (masini unicat fabricate de proprietarii lor) gasesc locul ideal pentru a-si etala creatiile l

In vest si dincolo de Ocean acest gen de manifestari este extrem de raspandit, organizandu-se campionate si concursuri cu premii fabuloase l Se practica in special drift (curse de viteza in linie dreapta) si dragging (puncteaza impresia artistica, lungimea si fumusetea derapajelor).

Horatiu Sasaran: "Dictator a costat 2.000 de euro"

Horatiu Sasaran e un pasionat de motoare, desi, modest, nu recunoaste asta. Nu are studii de specialitate (a absolvit Design-ul in Cluj si lucreaza ca arhitect), dar dedica motoarelor aproape tot timpul sau liber: "totul a pornit din plictiseala. Vroiam sa facem o masina off-road si am avut noroc ca ne-a cazut si motorul de Golf pe mana.

In total, am cheltuit cam 2.000 de euro numai pe materiale, excluzand manopera. Nu am planuit ca vom ajunge la curse cu ea. Am facut-o pentru distractie si ne simtim extraordinar cand o conducem. Nu prea e posibil sa o inmatriculam, deci nu va fi vazuta pe drumuri, dar am fost impresionat de galeria care am avut-o la Cluj.

Nu avem studii tehnice nici unul dintre noi, dar totul a iesit din pasiune. Claudiu Fagadar, de exemplu, tocmai a terminat medicina, iar Dan Carpov, jurnalistica. Sper sa se mai organizeze astfel de competitii findca atrag foarte multa lume si e o ocazie exceptionala de a testa noi motoare si de a atrage sponsori. Momentan nu avem unul, insa avem oferte.

Ma bucur ca am invins Mercedes-ul si Audi, chiar nu ma asteptam. Chiar si cu Mitsubishi-ul de raliu ne-am descurcat. Speram ca aceasta pasiune sa stranga cat mai multi adepti la Baia Mare si poate vom avea, in viitor, o cursa si aici."

„Aiasta-i o Formula!"

"In urma cu 5 ani am mai facut o astfel de masina, doar ca folosisem doua Trabanturi. Am umblat numai pe drumuri forestiere cu ele. Prietenul meu, Dan Carpov, a restaurat o motocicleta MZ din 1960 si acum arata de parca a iesit de pe poarta fabricii. Tot ce facem e din pasiune." - Horatiu Sasaran, posesorul "Dictatorului", omul care a invins Mercedes si Audi.

"Aiasta ce Doamne-fereste mai este?", „O formula!" - dialog intre doua batrane, la vederea bolidului

"Am reusit un lucru deosebit, am scos 150 de cai putere dintr-o masina ce are 600 de kilograme, in vreme ce masinile cu care am concurat aveau 170 de cai, dar la 1.200 de kilograme. Diferenta e evidenta, dar totusi am castigat." - Horatiu Sasaran.