In urma crearii Fondului de protectie a victimelor strazii, persoanele accidentate in traficul rutier sunt despagubite de catre asiguratorii RCA. Acestia sunt sI nu prea sunt de acord cu acest tip nou de plati.

Cu toate ca exista diferite opinii in ceea ce priveste contributia catre nivelul central, considerandu-se ca procentul ar putea reduce substantial profitul firmei de asigurare, partea morala iese la suprafata, solidarizand societatile cu victimele sau cu familiile acestora.

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a elaborat proiectul normativ conform caruia asiguratorii RCA vor sustine dintr-un fond creat special — Fondul de protectie a victimelor strazilor, sume importante in vederea acoperirii despagubirilor cauzate de accidentele in traficul rutier.

Obligatia virarii sumelor datorate acestui fond revine asiguratorilor de raspundere civila, RCA, chiar daca la termenul scadent acestia nu mai practica respectivul produs de asigurare. Sumele alocate de asiguratori vor trebui platite pana la data de 25 inclusiv a lunii in curs. Aceste sume pot fi platite si cu o luna dupa incheierea trimestrului.

Aceste contributii financiare vor fi virate de catre asiguratorii RCA intr-un cont deschis la Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania.

Din disponibilitatile Fondului de protectie a victimelor soselelor se vor acorda despagubiri dupa cum urmeaza& pentru vatamari corporale si/sau decese, in conditile in care se confirma raspunderea proprietarului sau conducatorului autovehiculului vinovat de producerea accidentului, dar identitatea lor a ramas necunoscuta.

Se mai acorda despagubiri pentru avarierea sau distrugerea de bunuri sau vatamari corporale si/sau decese, dupa caz, atunci cand proprietarul unui autovehicul identficat, care a acuzat, in prealabil prejudiciul, nu are incheiata o asigurare obligatorie de raspundere civila auto, valabila la data producerii accidentului.

Despagubirile care intra in acest fond se vor acorda beneficiarilor numai in cazul in care acestia vor aviza Administratorul Fondului de protectie a victimelor strazii direct sau prin intermediul oricarui asigurator RCA.

In cazul in care partea pagubita este posesoare de autovehicul, fie ea persoana fizica sau juridica, trebiue sa aiba in vedere ca normele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) cu privire la asigurarea de raspundere civila auto 2005-2006 prevad ca "persoanele care au in proprietate autovehicule inmatriculate sau supuse inmatricularii in Romania sunt obligate sa incheie asigurarea obligatorie RCA, respectiv contractul de asigurare, pe o durata nelimitata si sa mentina valabilitatea acesteia prin plata primelor de asigurare pe perioade de cate 6 sau 12 luni, in functie de optiunea asiguratului".

Daca pe parcursul derularii contractului asiguratul doreste schimbarea asiguratorului, trebuie sa notifice in prealabil asiguratorul RCA cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea perioadelor de plata a primelor. Notificarea se va face in scris, iar dovada efectuarii acesteia ii revine asiguratului.

Numai in aceste conditii si cu acordul asiguratorului RCA sumele aflate in Fondul pentru despagubirea victimelor strazii pot ajunge la beneficiarii stabiliti conform celor detaliate mai sus.

Pe de alta parte, nu pot primi despagubiri din acest fond persoanele pagubite aflate de buna-voie in autovehiculul care a provocat accidentul , in cazul in care exista dovezi ca acestea stiau ca autoturismul nu dispune de asigurarea obligatorie RCA.

De asemenea, nu vor primi despagubiri persoanele pagubite pentru care se poate dovedi ca stiau ca autovehiculul este furat, nu se vor oferi despagubiri nici pentru pagube aduse drumurilor publice, diferitelor obiecte si/sau accesorii apartinand drumurilor publice, instalatiilor electrice si de comunicatii, precum si/sau panourilor ori firmelor publicitare a caror pagubire a fost produsa de autori neidentificati. De asemenea, daca persoana pagubita poate fi despagubita in baza unui contract de asigurare facultativa, care acopera riscuri specifice autovehiculelor, atunci aceasta nu va mai beneficia de vreo despagubire din cadrul fondului.

Omniasig Cluj, societate care se ocupa cu incheierea asigurarilor de raspundere civila auto detine in judet 15 % din numarul total de asigurati.

Directorul adjunct de la Omniasig Cluj sustine ca societatea nu a avut de platit pentru victime ale accidentelor care au autor necunoscut, dar ca I se pare logica ideea de a plati dintr-un fond comun pentru persoanele care nu au posibilitatea de a plati pentru a detine o asigurare.

Directorul de la societatea de asigurari ASTRA, filiala Cluj se arata foarte nemultumit de ideea constituirii fondului de despagubire a victimelor strazii, deoarece el sustine ca daca un client al societatii detine tichet RCA, asigurarile trebuie sa plateasca, ori, in aceste conditii, platind pentru accidente cauzate de gropile din sosea, de pietrele care mai sar in parbrize si altele pe baza unor procese verbale mai mult fictive decat reale, profitul pe care il incaseaza societatea este limitat aproape la zero.El ar fi de acord ca societatea de asigurari sa plateasca victimelor soselelor numai in cazul in care ar exista o stabilitate a pietei de asigurari si implicit a celei de prestare de servicii asezate.

Pozitia sa este aceea ca numai dupa intrarea in UE se va stabiliza pretul pietelor de prestari de servicii, moment in care echilibrul creat va inlesni platile din toate domeniile.

Societatea de asigurare-reasigurare ARDAF plateste catre CSA un procent lunar de 0,8% in vederea despagubirii victimelor accidentelor, a declarat directorul filialei Cluj a acestei societati.

In opinia sa colectarea acestor fonduri este o idee benefica, deoarece persoanele care au avut de suferit in urma unor accidente sau familiile acestora, in cazul decesului, merita sa primeasca aceste despagubiri.

Directorul sucursalei locale UNITA nu vede nici o problema atat timp cat banii se vor folosi in limitele legale, desi acesta reprezinta un cost care reduce din profitabilitatea firmelor de asigurari. si la UNITA procentul alocat fondului era de 0,8%, el ulterior s-a marit pana in jurul celui de 1-2%.

Orice suma scoasa din profitul firmei reprezinta un inconvenient, desi, in opinia sa, legiuitorul se contrazice pe el prin introducerea formularii "si/sau", cerand sa se verifice existenta asigurarii auto.

Pana la momentul actual nu s-au trimis bani catre CSA, dar el considera contributia putin cam mare in conditiile in care normele impuse din 2007 de Comunitatea Europeana prevad obligatorie Cartea Verde si detinerea a peste 90% din parcul auto, fata de 60% in prezent, stiut fiind ca in aceste conditii vor fi prea putine victime fara asigurare.

Oricum, profilul uman al aspectului platilor in favoarea victimelor strazii nu trebuie uitat, a mai afirmat acesta.