Bihorenii sunt din nou primii din tara. Mai multe scoli din Oradea au adus judetul in fruntea clasamentului in ceea ce priveste proiectele internationale de integrare europeana.

Comparativ cu alte judete din Romania, Bihorul are cele mai multe proiecte interscolare aprobate, chiar daca in cursa mai sunt si alte judete mult mai dezvoltate ca si nivel de invatamant.

Elevii si cadrele didactice din Tara crisanei rup barierele de granitelor si diferentelor de cultura creind punti interculturale cu diferite state din Europa. Dintre proiectele derulate ori aflate in curs de derulare, cele mai importante sunt din categoria Comenius, proiecte dedicate invatamantului gimnazial.

Dintre scolile oradene, cea care si-a castigat pe deplin laurii reusitei in ceea ce priveste proiectele internationale este Scoala Generala cu Clasele I-VIII nr. 16.

Bazele Agentiei Nationale Socrates au fost puse prin Hotararea de Guvern nr. 538, din august 1998. Agentia reprezinta instituta publica din subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii cu rolul de coordonare la nivel national a Programelor Socrates de cooperare europeana in domeniul educatiei.

Programul tinteste toate tipurile de educatie, de la invatamantul prescolar, la educatia adultilor si de la parteneriate scolare, la analizarea politicilor educationale in tarile participante in Socrates.

Din acest proiect se desprind pe ramuri opt actiuni diferite: Arion, Comenius, Erasmus, European Label, Lingua, Minerva, Eurydice, Grundtvig. Toate proiectele aprobate sunt sustinute financiar prin fonduri ale Uniunii Europene.

Eliberati din cusca scolii

Pana acum vreo cinci ani, pruncimea care invata la scolile oradene nici nu visa ca vor putea trece granitele tarii.

Multi dintre ei nu au trecut nici granitele judetului, daramite sa viseze cum ar fi sa invete dansuri spaniole, de la mama lor de acasa, sa gateasca italieneste sau sa faca schimb de jocuri traditionale si jucarii, cu copii din alta tara. Acum, traiesc visul cu ochii deschisi.

Un proiect Socrates-Comenius este o intentie sau un set de intentii de a intreprinde o actiune aplicabila prin eleborarea unui plan, care contine o colectie de activitati interdependente indeplinite in conformitate cu un calendar bine stabilit avand obiective si rezultate.

In realizarea acestui proiect, misiunea scolii implicate este aceea de a stabili in permanenta o punte intre scoala si realitatile socio-economice in care acesta evolueaza. "Este nevoie de un mare bagaj de munca si responsabilitati.

In aceste proiecte nimeni nu-si impune punctul de vedere, ci doar lanseaza o idee, care apoi se va decide de comun acord" spune Carmen Chira, inspector de specialitate limba engleza din cadrul Inspectoratului Scolar al Judetului Bihor, responsabila cu derularea proiectelor Socrates-Comenius.

"Incercam din rasputeri sa oferim elevilor nostri conditii de invatamant cat mai bune" zice Florian Hava, directorul Scolii Dacia, una dintre institutiile oradene implicate in Comenius. "Elevii, la randul lor, sunt recunoscatori eforturilor noastre.

Ne rasplatesc prin rezultatele lor remarcabile la concursuri scolare si olimpiade. Anul trecut au castigat 170 de premii si mentiuni la concursurile extracurriculare. Pentru a-i motiva sa aduca rezultate scolare cat mai bune am incheiat si parteneriate cu alte unitati de invatamant din strainatate.

Prin urmare ne-am integrat in programele Comenius. Am colaborat cu Italia, Polonia, Grecia, iar pe anul acesta avem un nou program, cu Irlanda. Unul dintre produsele rezultate in urma unui proiect Comenius, in care noi am fost coordonatori, este revista <>" mai zice Hava.

O alta scoala participanta la proiectele Comenius este Generala 16. "Anul acesta vom participa la al doilea proiect Comenius" zice Mircea Garba, directorul Scolii 16. " Noi suntem coordonatorii noului proiect si vom colabora cu Turcia, Polonia, Italia si Bulgaria. Ne-am castigat acest drept!" zice Garba.

"Incurajez aceste proiecte pentru ca nu pot afecta scoala decat in sensul pozitiv. Elevii si profesorii se pot cunoaste si pot lucra impreuna in elaborarea unui produs. Pe aceasta cale ne facem cunoscuti si noi in Europa. Sunt mandru de rezultatele elevilor nostri in urma proiectului anterior" conchide Garba.

Si prescolarii in UE

Proiectul se adereseaza invatamantului preuniversitar, acoperind o arie destul de larga de activitate, incepand de la gradinite si pana la scoli postliceale. Toata comunitatea educationala, elevi, personal didactic si parinti, este implicata intru-totul.

Actiunea sprijina initierea de parteneriate scolare, concretizate in programul Comenius 1, de proiecte pentru formarera personalului didactic, in Comenius 2 si retele de parteneriat intre proiecte privind formarea personalului didactic, in Comenius 3.

Proiectele scolare (Comenius 1) sunt acele parteneriate in care se pot implica cel putin trei institutii, cu durata finantarii pe trei ani. Acesta promoveaza cooperarea intre grupuri de elevi si profesori din diferite tari europene.

Aceasta cooperare va oferi oportunitatea cunoasterii reciproce a tarilor, a culturilor, modalitatilor de gandire si a stilurilor de viata. Proiectele lingvistice (comenius 2) au ca principal scop cresterea motivatiei si capacitaitii elevilor de a comunica in limbi straine.

Proiecrtele de dezvoltare scolara (Comenius 3) se centreaza pe scolile participante in proiect si nevoile lor specifice ca institutii de educatie. Prin acest proiect se urmareste imbunatatirea managementului scolar si a metodelor pedagogice.

Elevilor profesorilor si directorilor li se va permite sa-si impartasesca experiente cu privire la identificarea unor nevoi si probleme comune si implicit modalitati de rezolvare a acestora.

"Primele proiecte Comenius din Bihor au inceput in 2000 au fost concepute de Liceul "Mihai Eminescu", printr-un proiect lingvistic, si de Gradinita cu program prelungit nr. 28" spune inspectorul Carmen Chira.

Beneficii pentru toti

Elevii se implica activ in proiect, lucrand impreuna cu dascalii. Ei invata sa coopereze cu oameni dintr-o alta cultura si au descoperit importanta reala a invatarii limbilor straine.

Castigul general al elevilor din aceste proiecte este ca li s-a deschis o fereastra spre lume ce nu s-ar fi realizat niciodata prin intermediul lectiilor si manualelor obisnuite.

Profesorii, la randul lor, obtin noi abilitati atat pentru viata profesionala cat si pentru cea personala, precum si abilitati de comunicare si luare de decizii, creativitate, munca in echipa si solidaritate.

De la infiintarea Agentiei Nationale Socrates, in Romania s-au aprobat 331 de proiecte scolare, 49 proiecte lingvistice si 121 proiecte de dezvoltare scolara.

Doar in anul trecut, in Bihor au fost aprobate 11 proiecte scolare in care sunt implicate Grupul Scolar "Andrei Saguna", Scoala "Dacia", Liceul de Arta, colegiul Tehnic "Dimitrie Leonida", Scoala Speciala Nr.2, Colegiul Tehnic "Mihai Viteazul", Scoala Generala Nr.11, Scoala Generala Nr.16, Liceul Teoretic "Aurel Lazar", Scoala "Andrei Muresan", Grup Scolar "Unirea"(Stei).

La capitolul proiecte lingvistice nu s-a aprobat decat unul, pentru Grupul Scolar "Unirea"(Stei), iar proiecte de dezvoltare scolara, in numar de patru, pentru Scoala Generala din Tarca, Scoala Speciala Nr.1 (Oradea), Colegiul National "Samuil Vlcan" (Beius) si Scoala "Nicolare Popovici" (Beius).

Comenius este o ramura a programului Socrates in domeniul educatiei scolare. Obiectivele proiectului Comenius urmaresc imbunatatirea calitatii, consolidarea dimensiunii europene a educatiei scolare, incurajeaza invatarea limbilor straine si a cooperarii transnationale intre tari.

Promoveaza constiinte interculturale si inovatii in ceea ce priveste metodele pedagogice si tehnicile informationale.

Permite institutiilor de invatamant preuniversitar din tari diferite sa faca schimb de informatii si experienta, permite elevilor si profesorilor sa cunoasca elevi si profesori din alte tari.