Intarzierile in introducerea pensiilor administrate privat si facultative vor afecta viitoarele generatii de pensionari, care "vor fi obligate sa isi duca traiul cu venituri foarte reduse", a declarat, saptamana trecuta, consilierul prezidential Theodor Stolojan. "Actualul sistem public de pensii, asa-numitul pilon I, este incoerent.

Acesta a fost gandit in legatura cu introducerea pensiilor administrate privat (pilonul II) si facultative (pilonul III). De aproape opt ani se incearca introducerea P II si P III, dar fara nici o finalitate", a adaugat Stolojan, prezent la un seminar privind pensiile private, organizat de Ziarul Financiar si ING Asigurari de Viata.

Sistemul public, inechitabil

Theodor Stlojan considera ca sistemul public de pensii a devenit inechitabil pentru ca, in prezent, sunt persoane care nu mai pot spera sa beneficieze de avantajele unei pensii suplimentare prin pilonul II si vor fi "inghesuiti" in pilonul I.

"De asemenea, exista grupuri sociale care doresc o lege speciala pentru pensionare. Un grup social pretinde ca este foarte important in Romania si doreste ca nivelul pensiei sa reprezinte 80% din ultimul salariu. In acest mod, pilonul I se aplica diferen-tiat, ceea ce nu este normal", a spus Stolojan.

El a dat ca exemplu cererea parlamentarilor, care doresc o pensie suplimentara.

"Si eu sunt angajatul Administratiei Prezidentiale si as putea sa ma consider indreptatit sa solicit o pensie suplimentara. Mergand pe acelasi rationament, si angajatii serviciilor de salubrizare din Capitala pot avea o asemenea solicitare.

Ei pot spune ca sunt speciali si, daca nu primesc o pensie speciala, isi vor inceta activitatea si toti ne vom ineca in mizerie", a afirmat Stolojan.

Romania nu trebuie sa inveteze roata

Consilierul prezidential a spus ca exista solutii pentru rezolvarea problemelor legate de sistemul de pensii. "Romania nu trebuie sa inventeze roata. Ea exista. Noi pierdem foarte mult sa adaptam roata la conditiile specifice realitatilor romanesti", a aratat Stolojan.

El a mai dat ca exemplu propria experienta, ca fost angajat la Banca Mondiala. "In Statele Unite, filosofia sistemului de pensii este ca fiecare persoana sa economiseasca pentru pensie. Ca angajat la Banca Mondiala, am cotizat o suma de bani la un fond de pensii private al angajatilor acestei institutii.

Dupa sase ani, moment care a coincis cu varsta pensionarii, am avut posibilitatea sa ridic in avans o treime din fondurile acumulate, bani care m-au ajutat sa finalizez o investitie imobiliara in tara", a afirmat consilierul prezidential.

Intrebat de ce s-a intarziat reformarea sistemului de pensii, Stolojan a afirmat& "Noi, romanii, ne credem speciali, iar la problemele care apar avem doar explicatii, nu si solutii".

Companiile monopol de stat nu ar trebui sa cotizeze

Consilierul prezidential a mai spus ca nu este de acord ca prevederile pilonului III sa fie aplicate in cazul companiilor monopol de stat.

"Aceste companii si, implicit, angajatii, sunt din start avantajate. Practic veniturile companiei sunt asigurate din gestionarea unui monopol de stat, ceea ce nu este normal comparativ cu alti agenti economici care fac eforturi sa fie profitabili, sa ramana pe piata", a aratat Stolojan.

Pilonul II (pensiile administrate privat) prevede ca din actuala contributie obligatorie la asigurarile sociale o parte va fi indreptata, din 2007, spre un fond care va fi administrat privat de societati specializate acreditate.

In schimb, prin pilonul III (pensiile facultative), orice persoana poate contribui cu pana la 15% din veniturile sale impozabile pentru economisirea unei sume de bani care va fi utilizata dupa momentul pensionarii.

Fondurile de pensii facultative vor putea fi administrate de catre societatile de pensii, de administrare a investitiilor si de asigurare, autorizate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Contributiile la un fond de pensii facultative vor fi retinute si virate de catre angajator sau, dupa caz, de catre persoana beneficiara, o data cu contributiile de asigurari sociale obligatorii.

Sumele aferente contributiei vor putea fi, de asemenea, impartite intre angajat si angajator, potrivit contractului colectiv de munca sau protocolului incheiat cu reprezentantii salariatilor.

Actualul proiect de lege precizeaza ca suma reprezentand contributiile angajatului la fondurile de pensii facultative este deductibila, in limita echivalentului in lei a 200 euro intr-un an fiscal.

Aceeasi facilitate fiscala se va acorda si angajatorilor la calculul profitului impozabil, pentru suma reprezentand contributiile la fondurile de pensii si in limita echivalentului in lei a 200 euro intr-un an fiscal, pentru fiecare persoana. In prezent, proiectul de lege privind fondurile de pensii administrate privat se afla in avizare la diferite ministere.

Pana la sfarsitul lui aprilie, potrivit reprezentantilor Guvernului, documentul va fi avizat de Executiv si va intra in procedura parlamentara pentru a fi aprobat pana la sfarsitul actualei sesiuni parlamentare.

Proiectul de lege privind pensiile facultative a fost aprobat de Senat si se afla in dezbatere la comisia de specialitate a Camerei Deputatilor.

Stolojan a apreciat ca pilonul II ar trebui sa inceapa sa functioneze inainte de pilonului III. "Ar fi anormal sa fie invers", a incheiat consilierul prezidential.

Deduceri pentru pensii private

Deducerile fiscale pentru contributiile la fondurile private de pensii ar trebui corelate cu salariul mediu, si nu fixate la o anumita limita, cum este cea actuala de 200 euro anual, pentru a nu descuraja populatia sa contribuie la aceste fonduri, a declarat directorul ING Asigurari de Viata, Bram Boon.

"Nu are sens sa se limiteze deducerile daca nu sunt corelate cu salariul mediu. In timp, salariul creste. Cu aceasta limita de 200 de euro, oamenii vor aloca pensiei private un procent tot mai redus din salariul lor", a afirmat Boon. El a spus ca in alte state s-a ales solutia limitarii deducerilor fiscale la un procent din salariul mediu.

Potrivit proiectului de lege privind pensiile facultative, suma reprezentand contributiile angajatului la aceste fonduri este deductibila fiscal, in limita echivalentului in lei a 200 de euro pe an. Angajatorii isi pot deduce o valoare similara din profitul impozabil, pentru platile la fondurile de pensii efectuate in numele fiecarui angajat.

Prea putine optiuni de investire

Boon a afirmat ca piata financiara ofera insuficiente optiuni cu privire la plasarea contributiilor la sistemul de pensii private, in speta depozitele si titlurile de stat.

"Oamenii ar trebui sa poata sa opteze pentru tipurile de investitii care raspund cel mai bine cerintelor personale", a apreciat directorul general al ING Asigurari de Viata.

El a mai spus ca este foarte important ca perioada de timp intre introducerea pilonului III si respectiv II sa fie cat mai scurta.

"Pilonul II este esential pentru dezvoltarea pilonului III, iar oamenii trebuie sa inceapa sa economiseasca in pensii private cat mai repede. Pe de alta parte, Romania nu poate sa isi mai permita sa dea legi care nu pot fi aplicate", a spus Boon.

El a afirmat ca Romania are o clasa sociala importanta formata din liber profesionisti si antreprenori care nu platesc contributii sociale la stat. "Ei sunt exclusi de pe piata pensiilor facultative.

Ei ar dori sa investeasca in pensii private si in asigurari de sanatate, unde au un control mai mare asupra modului cum sunt utilizati banii. Este incorect si nesanatos pentru economia romaneasca sa nu i se permita acestei categorii sa participe pe piata pensiilor private", a aratat Boon.

Reprezentantul ING Asigurari a spus ca proiectele de lege care vor reglementa pensiile administrate privat (pilonul II) si facultative (pilonul III), aflate in proces de aprobare, reprezinta ultima sansa de imbunatatire a cadrului legislativ din acest domeniu.

"Practic, adoptarea acestor legi reprezinta sansa unei vieti decente dupa pensionare pentru milioane de romani", a incheiat Boon.