Luna trecuta, GAZETA v-a prezentat o serie de amanunte legate de noul contract al Autostrazii Transilvania Brasov - Bors, document care a fost desecretizat. Mai concret, GAZETA v-a prezentat atunci datele de finalizare a tronsoanelor autostrazii.

La vremea respectiva avansam ideea ca primele tronsoane, Campia Turzii - Gilau si Suplacu de Barcau - Bors, vor fi date in folosinta de abia in vara lui 2010. Nimic mai fals insa. Si asta, nu din cauza aproximarilor GAZETEI.

In dulcele stil mioritic, autoritatile de la Bucuresti una spun, acelasi lucru semneaza, dar cu totul altceva fac. Astfel, pana acum, Bechtel ar fi trebuit deja sa incaseze avansul anual si sa inceapa lucrarile care stagneaza de mai bine de un an. Pe santiere insa, liniste si pace.

"Deocamdata nu am primit banii. Potrivit noului contrat, pentru anul acesta este alocata o suma minima de aproape 80 milioane euro. Din aceasta, noi ar fi trebuit sa primim deja avansul anual de 30%, adica 25 milioane de euro. Or, pana acum nu am primit acei bani.

Reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale ne-au spus ca de vina este birocratia, banii fiind in circuitul bancar, unde asteapta fel de fel de acte si semnaturi. Pe noi acest lucru nu ne intereseaza.

Vom incepe lucrarile cand vom primi banii", a declarat Bogdan Sgarcitu, directorul Compartimentului Comunicare din cadrul Bechtel.

Intarzieri majore

Delasarea celor de la CNADR, care luna trecuta declarau ca banii vor ajunge la Bechtel pana cel tarziu la finele lui aprilie, se concretizeaza in dureroase luni de intarziere la finalizarea autostrazii. Mai mult, avand in vedere faptul ca lucrarile stagneaza de mai bine de un an, termenele de finalizare sunt deja imposibil de realizat.

Cele mai lovite tronsoane sunt sectiunile 2b, Campia Turzii - Cluj Vest (Gilau) si 3c, Suplacu de Barcau - Bors. Ambele, potrivit contractului, aveau autorizatia de construire disponibila din data de 4 iulie 2004, iar termen de finalizare 5,7 respectiv 5,4 ani de la data inceperii lucrarilor.

Tinand cont de faptul ca, in mod normal, lucrarile incep in minimum sase luni de la data eliberarii autorizatiei, sectiunile ar fi trebuit sa fie gata in vara anului 2010. Numai ca, din vara lui 2004 pana, iata, vara lui 2006 pe santierele respective s-a muncit cel mult 2 luni.

Iar acest lucru se traduce in intarzieri de cel putin doi ani. Or, in aceste conditii, cele doua sectiuni vor fi gata de abia undeva spre finele lui 2012! In cazul celorlalte sectiuni, situatia este mai putin alarmanta, avand in vedere ca inca nu s-a eliberat autorizatia de construire.

"Asteptam sa ne apucam de lucru pe cele doua sectiuni. Imediat dupa ce vom primi banii vom angaja personalul necesar. Noi vom trimite scrisori de oferta catre fostii nostri muncitori.

Ii preferam pe acestia, pentru ca ei stiu deja amanunte despre contract si unii au terminat chiar cursuri de instruire la noi", a spus Sgarcitu.

2014 optimist

In anexa 9 a noului contract dintre Guvernul Romaniei si societatea Bechtel sunt prezentate, defalcat pe fiecare subsectiune, datele limita in care trebuie sa fie disponibile autorizatiile de construire.

Apoi, in contract se specifica si termenele de executie ale subsectiunilor, cu mentiunea ca aceste termene curg din momentul inceperii lucrarilor. Potrivit specialistilor, din momentul obtinerii autorizatiei de construire, lucrarile incep in aproximativ sase luni.

Avand aceste date la dispozitie, GAZETA si-a permis sa calculeze datele minime de finalizare a lucrarilor la Autostrada Brasov - Bors. Iar calculele nu sunt deloc optimiste.

Astfel, primele sectiuni ale autostrazii vor fi date in folosinta, in cel mai fericit caz, de abia in vara lui 2012 (Campia Turzii - Gilau si Suplacu de Barcau - Bors), iar ultimul tronson (Fagaras - Sighisoara) va fi finalizat cel mai devreme in decembrie 2014! In rest, iata care ar fi datele aproximative de finalizare: Brasov

- Fagaras, primavara lui 2013, Sighisoara - Targu Mures, decembrie 2013, Targu Mures - Campia Turzii, decembrie 2011, Gilau - Mihaiesti, primavara lui 2011, Mihaiesti - Suplacu de Barcau, decembrie 2011.

Astfel, se poate observa graba autoritatilor de a finaliza segmentele Suplacu - Bors si Campia Turzii - Cluj Vest. Asta, bineinteles, in cazul in care, intr-adevar, lucrarile vor incepe la sase luni dupa eliberarea autorizatiei si daca ele vor "curge" fara intrerupere.

Traseul autostrazii

Autostrada Brasov - Bors se intinde pe 415 kilometri. Pana acum, pe drumul national dintre Brasov si Bors, pe varianta Brasov - Sighisoara - Targu Mures - Campia Turzii - Cluj-Napoca - Huedin - Alesd - Oradea - Bors, distanta era de aproape 500 de kilometri.

Astfel, in mod normal, la o viteza medie de 120 km/h, pe autostrada, din Brasov am putea ajunge pana la granita in mai putin de patru ore. In prezent, distanta este acoperita in aproape sapte ore.

Autostrada porneste de langa Brasov (zona Codlea) se continua spre nord de Fagaras, trece prin Netus si Hoghileag, iar apoi trece pe langa Sanpaul, Ogra si Iernut. Autostrada serpuieste apoi pe langa Bogata si Luna, ocolind prin sud-vest Campia Turzii si Turda.

De acolo merge pe traseul Sandulesti - Petrestii de Jos - Savadisla - Vlaha - Stolna, trecand pe la vest de Cluj-Napoca, prin Gilau. Apoi, drumul se continua spre Nadaselu - Sanpaul - Sutoru, trecand pe la sud-vest de Romanasi. Autostrada ocoleste pe la sud Zalaul, cotind spre Oradea la Chiribis. De acolo trece pe la nord de Oradea, prin Satu Nou, ajungand la Vama Bors.

TRONSONUL 1, Brasov (Cristian) - Targu Mures (Ogra), 161 km

Sectiunea 1a, Brasov (Cristian) - Fagaras, 53 km

Autorizatie de construire disponibila: 28 octombrie 2010

Termen de executie: 33 luni (2,7 ani)

Sectiunea 1b, Fagaras - Sighisoara, 52 km

Autorizatie de construire disponibila: 28 februarie 2010

Termen de executie: 43 luni (3,5 ani)

Sectiunea 1c, Sighisoara - Targu Mures (Ogra), 56 km

Autorizatie de construire disponibila: 29 noiembrie 2009

Termen de executie: 46 luni (3,6 ani)

TRONSONUL 2, Targu Mures (Ogra) - Cluj, 90 km

Sectiunea 2a, Targu Mures (Ogra) - Campia Turzii, 36 km

Autorizatie de construire disponibila: 29 noiembrie 2009

Termen de executie: 22 luni (1,8 ani)

Sectiunea 2b, Campia Turzii - Cluj Vest (Gilau) , 54 km

Autorizatie de construire disponibila: 4 iulie 2004

Termen de executie: 69 luni (5,7 ani)

Sectiunea 3c, Suplacu de Barcau - Bors, 64 km

Autorizatie de construire disponibila: 4 iulie 2004

Termen de executie: 65 luni (5,4 ani)

TRONSONUL 3, Cluj - Bors (granita), 164 km

Sectiunea 3a, Cluj Vest (Gilau) - Mihaesti, 24 km

Autorizatie de construire disponibila: 1 martie 2008

Termen de executie: 32 luni (2,6 ani)

Sectiunea 3b, Mihaesti - Suplacu de Barcau, 46 km

Autorizatie de construire disponibila: 2 decembrie 2007

Termen de executie: 46 luni (3,6 ani)

Sectiunea 3c, Suplacu de Barcau - Bors, 64 km

Autorizatie de construire disponibila: 4 iulie 2004

Termen de executie: 65 luni (5,4 ani)