Declaratia din Parlament a lui Calin Popescu-Tariceanu privind legaturile dintre presa si guvernul precedent prin intermediul publicitatii platite de autoritati a fost comentata intr-o dezbatere din cadrul emisiunii "Romania la raport", realizata de Carol Sebastian la Radio Mix.

Jurnalistul Costi Rogozanu este de parere ca declaratia primului ministru privind publicitatea guvernamentala este menita mai degraba sa ridice moralul. Costi Rogozanu crede ca o investigare in profunzime este practic imposibila, neexistind documentele de natura a proba cheltuirea arbitrara a banilor publici.

Directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, Ioana Avadani, a spus ca un studiu din 2003 a demonstrat ca exista o legatura foarte clara intre publicitatea primita de un ziar si atitudinea acestuia fata de guvern. Concluziile arata ca exista un raport invers proportional intre publicitatea guvernamentala primita de un ziar si criticile aduse Puterii.

Potrivit redactorului-sef al ziarului "Adevarul", Cristian Tudor Popescu, atentia acordata acestei probleme este exagerat de mare, nefiind necesara declaratia in parlament a primului ministru.

Directorul "Jurnalului National", Marius Tuca, a adus in discutie moralitatea ziaristilor, considerand ca si presa este responsabila pentru existenta acestui sistem, atata vreme cat a acceptat banii publici.

Directorul cotidianului "Ziua", Sorin Rosca-Stanescu, crede ca presa trebuie sa se implice in rezolvarea situatiei si considera ca prima masura trebuie sa fie publicarea de catre fiecare minister a datelor din contractele de publicitate.

Intreaga emisiune poate fi ascultata pe www.infomix.ro

__________________________________________________

Ziare care au beneficiat de reclama guvernamentala

Titlul Suma (euro)

1. Jurnalul National 1.093.376

2. Ziua 829.119

3. Adevarul 602.585

4. Independent 232.232

5. Gardianul 230.950

6. Curentul 225.488

7. Romania Libera 176.565

8. National 170.938

9. Cotidianul 162.457

10. Ziarul Financiar 144.512

Nota: Monitorizare Alfacont. Cifrele reprezinta tarife brute si includ si reclama a altor institutii de stat decit cele din topul alaturat. Evenimentul Zilei s-a situat pe locul 20 cu suma de 30.634 euro.

Milioane pentru reclama guvernamentala in 2004

Advertiser Total (euro)

1. Petrom 1.400.366

2. Compania Nationala Posta Romana 995.325

3. Ministerul Transporturilor 448.116

4. Distrigaz Sud SA Bucuresti 381.405

5. TAROM 260.735

6. AVAS 213.081

7. Ministerul Comunicatiilor 173.131

8. Imprimeria Nationala 144.721

9. CFR Marfa SA 131.172

10. Aeroportul Otopeni 127.121

Nota: Monitorizare Alfacont. Cifrele reprezinta tarife brute si pot include si campanii fara conotatie politica. Din lista lipsesc unele dintre cele 35 de institutii.